• محدوديت سوختگيري در روز

طرح سقف سوختگیری لغو شد

طرح محدودیت سوختگیری در روز (سقف سوختگیری)

28 مرداد 1402 10:15

طرح سقف سوختگیری لغو شد

مرداد 1402: باور شایعات کمبود و یا گرانی بنزین، خراب بودن برخی نازل های سوخت گیری، تقاضای بالای بنزین برای سفرهای درون شهری و برون شهری تابستانی، نرسیدن به موقع بنزین به برخی جایگاه های عرضه و تصمیم اخیر برای محدود شدن سوخت گیری با کارت آزاد جایگاه ها و کارت سوخت شخصی، دلایلی است که به طولانی شدن صف های خرید بنزین در برخی نقاط تهران منجر شده است.

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، در روز 26 مردادماه، از تعدادی جایگاه عرضه سوخت در سطح تهران بازدید کرد و با حضور در مرکز پخش فرآورده‌های نفتی از نزدیک در جریان روند توزیع بنزین و سوخت‌گیری خودروها قرار گرفت.  وی اعلام کرد گزارش‌ها نشان می‌دهد که در 15 جایگاه در تهران هنوز ازدحام وجود دارد که برای حل این مشکل در جلسه تصمیم‌گیری و مقرر شد که سقف برداشت و برخی محدودیت‌ها لغو شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

سرانجام از غروب روز 26 مرداد تا بامداد روز بعد، وضعیت جایگاه های عرضه سوخت در تهران عادی شده و از صف های طولانی خبری نیست. به نظر می رسد تصمیم دولت برای برداشتن سقف و محدودیت استفاده از کارت سوخت در نقاط پرتردد تهران، تأثیر بسزایی در بازگشت سریع به شرایط عادی داشته است.

آقای مخبر تاکید کرد در هیچ بخشی از دولت بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست. نه افزایش قیمت و نه کاهش سهمیه های سوخت تاکنون مطرح نشده و در سال جاری برنامه ای در این حوزه نداریم.

وی پس از بازدید، در جلسه ای که وزیر نفت با مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برگزار کرده بود، حضور یافت و در جریان آخرین وضعیت جایگاه ها، میزان ذخایر سوخت و بنزین و همچنین تامین سوخت نیروگاه‌ها و صنایع قرار گرفت.

در این جلسه همچنین مدیران ستادهای منطقه ای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در برخی استان ها از طریق ویدئوکنفرانس گزارشی از تعداد و وضعیت جایگاه‌های عرضه سوخت ارائه کردند و از وضعیت و روند به نسبت مناسب تامین سوخت و خدمات رسانی به مردم در این استان‌ها خبر دادند. معاون اول رئیس جمهور سپس از مرکز داده سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و واحد مانیتورینگ این مرکز بازدید کرد و با توضیحات مدیران مربوطه در جریان برنامه ها و اقدامات نظارتی قرار گرفت.

وی یکی از دلایل ازدحام در جایگاه‌های سوخت را افزایش مصرف روزانه بنزین تا ۱۲۰ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت این روزها به دلیل ایام سفرها و افزایش ترددها، شاهد افزایش مصرف بنزین هستیم؛ البته دولت از افزایش سفرهای مردم خرسند است و خود را موظف می‌داند که تمهیدات لازم را برای مردم فراهم کند.

جزییات سقف سوختگیری با کارت سوخت

مرداد 1402: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت، جزییات طرح محدودیت سوختگیری در روز را اعلام کرد. براساس گفته‌های وی، محدودیت سوختگیری با کارت آزاد جایگاه، در چهار مدل مختلف در سوار کشور، هم‌اکنون درحال اجراست که عبارتند از:

1. محدودیت سوختگیری با 15 لیتر
2. محدودیت سوختگیری با 20 لیتر
3. محدودیت سوختگیری با 30 لیتر
4. محدودیت سوختگیری با 40 لیتر

این میزان لیتراژ، براساس مصرف هر شهر و میزان تردد خودروها در هر جایگاه سوخت، تعیین شده است و به همین دلیل نیز، در هر کدام از جایگاه‌ها، به شیوه مختلفی اجرا می‌شود. سخنگوی صنف جایگاه‌داران، در ادامه می‌گوید محدودیت سقف سوختگیری با کارت شخصی نیز در سه مدل مختلف، در سراسر کشور اجرایی شده است که عبارتند از:

1. محدودیت سوختگیری با 30 لیتر
2. محدودیت سوختگیری با 40 لیتر
3. محدودیت سوختگیری با 60 لیتر

آنطور که آقای رضا نواز گفته، این طرح از اواسط مردادماه 1402 در کشور اجرایی شده است اما در استان تهران، از مورخ 21 مردادماه به مرحله اجرا درآمده است. ضمن اینکه شهروندان تهرانی، در هر بار مراجعه به جایگاه سوخت، حداکثر 30 تا 40 لیتر (بسته به محل جایگاه) امکان سوختگیری با کارت آزاد را دارند. 

وی درباره نحوه سوختگیری مجدد نیز می‌گوید تا قبل از اجرای این طرح، وقتی با کارت سوخت شخصی خودرو، 60 لیتر بنزین دریافت می‌شد، برای سوختگیری مجدد، محدودیتی وجود نداشت و بلافاصله امکان‌پذیر بود. اما با اجرای طرح جدید محدودیت سوختگیری، این موضوع تغییر کرده و مالک وسیله نقلیه باید بین 3 تا 8 ساعت (بسته به محل جایگاه سوخت)، برای سوختگیری مجدد، منتظر بماند.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران درباره سقف سوختگیری ناوگان عمومی نیز می‌گوید در صورتیکه وسایل نقلیه عمومی، از نوع بنزین‌سوز باشند، سوختگیری حداکثر دوبار در یک روز امکان‌پذیر است. البته در صورتیکه ناوگان از استان محل سوختگیری، خارج شود، می‌تواند بدون محدودیت زمانی، برای سوختگیری مجدد اقدام کند.

اجرایی شدن طرح سقف سوختگیری در کشور

مرداد 1402: علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور، در خصوص جزئیات طرح سقف سوخت گیری گفت: براساس بند هـ تبصره 14 قانون بودجه 1402، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت مکلف شده است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شهریورماه 1402 بتوانیم حداقل 90 درصد خودرو‌های بنزین سوز و 95 خودرو‌های نفت گازسوزمان را مجاب کنیم که از کارت‌های سوخت مختص خودروی خودشان استفاده کنند.

علی اکبر نژادعلی؛ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

به همین منظور از ابتدای سال 1402 ما تشویق مردم به استفاده از کارت شخصی را در دستور کار قرار دادیم و برای اینکه این فرآیند تا پایان شهریورماه، به هدف خودش برسد، مقرر شد که هر نوبت برداشت از کارت‌ جایگاه‌ سوخت بین 30 تا 40 لیتر باشد چراکه بیشتر از این میزان، از کارت‌های جایگاه‌های سوخت استفاده نمی‌شد.

البته این به معنای محدودسازی در فرآیند توزیع سوخت در جایگاه‌ها نیست چراکه هموطنان وقتی در یک جایگاه، این میزان سوخت را برداشت می‌کنند، امکان برداشت‌شان در جایگاه‌های دیگر هم میسر است.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران
ناشناس0 1402/5/22
خیلی برام جای سواله که یه نفر وسط جاده باشه باید ماشینو پول بدن با جرثقیل ببرن که اونم هزینه های سنگین خودشو داره😐
پاسخ
0
0
0