رضایت واردکنندگان از دلار 6500 تومانی

واردات خودرو با سومین قیمت دلار

31 خرداد 1397 13:26

ارز موردنیاز برای واردات خودرو، از محل صادرات نفتی خارج شد و ازاین‌پس، از طریق ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی، با توافق خریدار و فروشنده در سامانه «سماصا» تأمین خواهد شد. برخی بر این اعتقاد هستند که ارز موردنظر در محدوده 6500 تومان قیمت خواهد خورد.

فعالان اقتصادی بخش خصوصی ترجیح می‌دهند که ارز به قیمت آزاد در بازار موجود باشد.با ابلاغ دستورالعمل جدید توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، تکلیف نرخ ارز کالاهای وارداتی مشخص شد. براساس این ابلاغیه، ‌اولویت‌بندی ارزی کالاهای وارداتی در قالب سه گروه کالا تعیین شده است.

به گفته فرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو:‌ «ارز موردنیاز برای واردات خودرو بر اساس بند 3 این ابلاغیه باید از محل صادرات غیرنفتی تأمین شود.» در این بند ارز موردنیاز واردات باید با توافق خریدار و فروشنده ارز و با ثبت در سامانه سماصا تأمین شود.

امیدواری به ارز 6500 تومانی

بسیاری از تاجران و فعالان اقتصادی با توقف عرضه ارز در بازار نگران از بین رفتن کل تجارت و به‌طور خاص واردات بودند؛ به این معنی که فعالان اقتصادی بخش خصوصی که به‌نوعی با واردات یا محصولات وارداتی سروکار دارند ترجیح می‌دهند که ارز به قیمت آزاد در بازار موجود باشد؛ حتی اگر قیمت آن دستخوش نوسانات سنگین باشد.

در همین زمینه احتشام‌زاد با تأکید بر اینکه ارز مورد نیاز واردکنندگان خودرو قرار است از طریق سامانه سماصا تأمین شود، ‌افزود: «این ارز از محل صادرات ارزی تأمین می‌شود و با توجه به اینکه صادرکنندگان بارها نسبت‌ به محاسبه نرخ ارز صادراتی بر مبنای نرخ دلار 4200 تومانی اعتراض داشته‌اند، این احتمال وجود دارد که نرخ دلار در این سامانه بالاتر از ارز دولتی تعیین شود.»

او گفت: «امیدواریم ارز حتی با نرخ 6500 به واردات خودرو تخصیص یابد تا واردکنندگان از بلاتکلیفی درآیند؛ چراکه این بازار با شرایط فعلی نیز کاملاً ازدست‌رفته است و هرگونه اقدامی برای عملی کردن پیشنهاد دولت برای ممنوعیت واردات خودرو یا افزایش تعرفه‌ها می‌تواند بازار آشفته خودرو را بیش‌ازپیش دچار التهاب کند.»

دولت در مدتی که عرضه ارز را به قیمتی جز 4200 تومان ممنوع کرده بود باعث توقف جدی در امر واردات شده بود. حالا تصمیم گرفته شده است ارز حاصل از درآمدهای نفتی به واردات محصولات اساسی تخصیص یابد. به‌این‌ترتیب کالاهایی مانند خودرو تنها در صورتی می‌توانند وارد کشور شوند که بخش دیگری از صنایع ارز حاصل از صادرات به کشور وارد کرده باشند. به معنی دیگر دولت می‌خواهد با این کار تعادل تراز تجاری در کشور را برقرار کند.

دیدگاه کاربران