ابهام در مورد قیمت آینده خودروهای وارداتی

خروج خودرو از فهرست دلار 4200 تومانی

29 اردیبهشت 1397 17:04

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام این‌که هم‌اکنون خودرو از اولویت دریافت دلار 4200 تومانی خارج‌شده است، گفت: «به درخواست‌هایی که پیش‌ از این به ثبت رسیده بود نیز اعلام می‌شود که مستندات خود را در سامانه جامع تجارت ارائه کنند؛ اما با مراجعه به این سامانه، شاهد هستیم که خودرو از فهرست دریافت دلار 4200 تومانی خارج‌شده است.»

دادفر: معدود واردکنندگانی به‌صورت اتفاقی و به‌سختی موفق به دریافت ارز 4200 تومانی شدند.

مهدی دادفر با تائید این مطلب که تنها دو شرکت موفق به دریافت ارز 4200 تومانی شده‌اند اظهار کرد: با توجه به فعل‌وانفعالات انجام‌شده و هزینه‌های تحمیل‌شده، تقریبا نرخ واقعی برای واردکنندگان متفاوت خواهد بود.

ارزی هم تعلق بگیرد 4850 تومان است

دادفر در تشریح دلایل این افزایش گفت: هم‌اکنون 10 درصد مبلغ موردنیاز واردکنندگان حفظ‌شده و ارز مورد نیاز نیز به شکل یورو به آن‌ها تخصیص‌یافته و براساس فرمولی، این یورو به دلار تبدیل می‌شود. پس‌ از آن که وجه ریالی بابت یورو پرداخت شد، این رقم تبدیلی بر تعداد دلاری که از تبدیل یورو به دلار به دست واردکننده رسیده تقسیم می‌شود، که با این احتساب نرخ تخصیص‌یافته به واردکنندگان به 4850 تومان می‌رسد.

او ادامه داد: فرایند زمان ثبت درخواست تا زمان دریافت حدود 40 روز به طول انجامید اما از آنجا که بانک‌ها اعلام می‌کنند این ارز هنوز به‌صورت کامل به آن‌ها تخصیص داده نشده، محدودیت در استفاده وجود دارد و معدود واردکنندگانی که موفق به دریافت این ارزها شدند کاملا اتفاقی و البته به‌سختی موفق شدند.


افزایش قیمت خودروهای وارداتی موقتی است؟

 

با افزایش نرخ ارز در ابتدای سال جاری دولت اقدام به تک‌نرخی کردن ارز کرد که به دنبال آن عرضه هر ارزی خارج از این قیمت مشمول قانون قاچاق ارز معرفی شد. درعین‌حال دولت اعلام کرد برای همه نیازهای کشور ارز 4200 تومانی تعلق می‌گیرد ولی هنوز مشخص نیست نیازهای کشور چه هستند و چه کالاهایی در ردیف فهرست واردات قرار می‌گیرند.

از بین رفتن ارز آزاد به معنی توقف واردات در هر حوزه‌ای است که دولت به آن ارز ندهد. حال گویا خودرو هم به زمره محصولاتی درآمده که واردات آن مجاز نخواهد بود. با این شرایط قیمت خودروهای وارداتی، حداقل برای مدتی کوتاه به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در صورت تداوم وضع موجود و عدم واردات قطعات موردنیاز خودروهای وارداتی ممکن است در درازمدت به دلیل بالا رفتن هزینه نگهداری، قیمت این خودروها کاهش پیدا کند.

نویسنده : مسلم تقوی

دیدگاه کاربران