سهم 80 درصدی یورو 4 و یورو 5 از بنزین تولیدی

تولید بنزین فراتر از مصرف آن

10 تیر 1397 13:13

سال گذشته برای تأمین نیاز مصرفی بنزین دولت مجبور به واردات روزانه حدوداً 12.5 میلیون لیتر بنزین بود. با اعمال تحریم‌های جدید واردات این میزان بنزین به‌آسانی و ارزانی سال‌های گذشته نخواهد بود؛ اما خبر خوب اینکه فاز دوم پالایشگاه «ستاره خلیج‌فارس» بالاخره افتتاح شد و حجم تولید بنزین کشور روزانه 4 میلیون لیتر بیشتر از مصرف آن است. این تفاوت کوچک ممکن است در شرایط اضطراری مساله‌ساز باشد و درعین‌حال زمزمه‌هایی از افزایش قیمت سوخت و استفاده مجدد از کارت‌های سوخت به گوش می‌رسد.

با افزایش میزان تولید تا 100 میلیون لیتر در آذرماه، وضعیت تولید مصرف بنزین به شرایط مطلوبی خواهد رسید.البته با افزایش میزان تولید تا 100 میلیون لیتر در آذرماه وضعیت تولید و مصرف بنزین به شرایط مطلوبی می‌رسد و حاشیه امنی خواهد داشت. در همین باره وزیر نفت در آستانه افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: «افتتاح این پالایشگاه به معنای این است که ما در مقابله با تهدیدهای خارجی مقاوم شده‌ایم.» بیژن زنگنه با بیان اینکه درگذشته کشورهای خارجی با تحریم روی کمبود بنزین فشار می‌آوردند، گفت: «با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و رسیدن به رقم تولید روزانه 36 میلیون لیتر، وضع باثباتی خواهیم داشت و از بابت تحریم نگرانی نداریم.»

تولید 100 میلیون لیتر بنزین تا آذرماه در کشور

از سوی دیگر علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن ارائه توضیحاتی کامل در مورد تکمیل فاز دوم پالایشگاه «ستاره خلیج‌فارس» گفت: «با افتتاح فاز دوم ستاره خلیج‌فارس تولید بنزین در کشور توسط 10 پالایشگاه کشور به 88 میلیون لیتر در روز رسید. تولید بنزین در کشور تا آذرماه به 100 میلیون لیتر در روز می‌رسد که 80 میلیون لیتر از 100 میلیون لیتر طبق استاندارد یورو 4 و یورو 5 است.»

به گفته صادق‌آبادی: «تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور در سال 92 حدود 60 میلیون لیتر در روز بود که سهم بنزین یورو 4 از این میزان 3.4 میلیون لیتر در روز بود. این میزان تا سال 95 تقریباً ثابت ماند و سال 96 فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با حضور رئیس‌جمهور راه‌اندازی شد و تولید بنزین در سه‌ماهه آخر سال 96 با تثبیت تولید در فاز اول ستاره خلیج‌فارس به 75 میلیون لیتر در روز رسید. 28 میلیون لیتر از این میزان [بنزین] یورو 4 بود. راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در فروردین‌ماه آغاز شد و تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس به‌مرورزمان از 12 میلیون لیتر به 26 میلیون لیتر در روز رسید.»

وی با بیان این‌که با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین به تولید کشور اضافه می‌شود، گفت: «ظرفیت تولید کشور تا آذرماه به 100 میلیون لیتر می‌رسد. در حال حاضر واحد تقطیر فاز سوم ستاره خلیج‌فارس آماده راه‌اندازی است و از هفته آینده فرآیند آن آغاز می‌شود و آخر آذرماه به سرویس خواهد آمد. همچنین 12 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه بندرعباس به استاندارد یورو 4 ارتقا خواهد یافت و تا مهرماه راه‌اندازی می‌شود. در واقع کمیت بنزین در پالایشگاه بندرعباس ثابت می‌ماند اما کیفیت آن ارتقا می‌یابد. 2 میلیون لیتر بنزین یورو 4 نیز در مهرماه در پالایشگاه لاوان تولید می‌شود. درمجموع، 80 میلیون لیتر از 100 میلیون لیتر مذکور طبق استاندارد یورو 4 و یورو 5 خواهد بود.»

کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین

صادق‌آبادی با تأکید بر این‌که طبق الزام مجلس عرضه سوخت باید با ارائه کارت سوخت صورت بگیرد، گفت: «استفاده از کارت سوخت زمانی که بنزین تک‌نرخی شد مزیت چندانی برای مشتری نداشت، اما به ما در مانیتورینگ مصرف کمک کرد. فعلاً موظف هستیم از کارت سوخت استفاده کنیم. این‌که چه تصمیمی در مورد بنزین گرفته شود، هنوز مشخص نیست و چیزی به ما ابلاغ نشده است. به‌طورکلی یکی از راهکارهایی که می‌تواند جلوی مصرف زیاد بنزین را بگیرد، سهمیه‌بندی بنزین است.»

: مسلم تقوی

منبع : ایسنا، شانا

دیدگاه کاربران