بازداشت عوامل ثبت سفارش غیرمجاز

احتمال واردات 100 هزار خودرو غیرقانونی به کشور

18 تیر 1397 09:00

رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و شفاف‌سازی مجلس بابیان اینکه 3 نفر از واردکنندگان غیرقانونی بازداشت شده‌اند از احتمال ورود 100 هزار دستگاه خودرو به کشور خبر داد. به گفته خودش این مسئله بر اساس خبرهای رسیده برداشت شده است و حالا مجلس پیگیر این مسئله است.

نماینده مجلس: خبر به ما رسیده که بالای 100 هزار خودرو به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده است.امیر خجسته -رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و شفاف‌سازی مجلس- از بازداشت 3 نفر از واردکنندگان غیرقانونی 6400 خودرو خبر داد. به گفته وی 3 نفر دیگر برای مراجعه به مقامات قضایی احضار شده‌اند. او در رابطه با جزییات تخلف در ورود خودرو به کشور گفت: بالای دو سال است که در فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و شفاف‌سازی در خصوص قاچاق و مافیای خودرو در حال تحقیق هستیم. این بخش دارای مافیای عجیب و پیچیده است. 4 یا 5 خانواده هستند که با تبانی با مسئولین وزارتخانه‌های مربوطه توانسته‌اند تخلفات زیادی انجام دهند.

34 هزار ثبت سفارش غیرقانونی

او ازجمله این تخلفات به بحث ثبت سفارش 34 هزار خودرو به‌صورت غیرقانونی اشاره کرد و افزود: فراکسیون ابتدا آمار 5600 و سپس 6400 و بعد 15 هزار را کشف کرد که درنهایت مطلع شدیم 34 هزار ثبت سفارش به‌صورت غیرقانونی انجام‌شده است.

خجسته دراین‌باره به ایسنا گفت:‌ متخلفین از ساعت 2 تا 4 صبح طی 9 روز این ثبت سفارش را انجام داده بودند. عوامل واردات غیرقانونی 6400 خودرو بازداشت شدند و با قاطعیت پیگیر هستیم تا این موضوع تعیین تکلیف شود؛ در ادامه نیز بازداشت‌هایی صورت خواهد گرفت. متخلفانی کلان در این بخش بازداشت شده‌اند و چند نفر هم برای مراجعه به مقامات قضایی احضار شده‌اند.

ورود 100 هزار خودرو به کشور

رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری مجلس افزود: خبری به ما رسیده که بالای 100 هزار خودرو به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده است که ما بر روی این 100 هزار خودرو داریم کار کارشناسی انجام می‌دهیم. ما هر مدارکی را که داشتیم به قوه قضاییه تحویل دادیم و این قوه نیز به‌خوبی ورود پیدا کردند و شبکه خودرو در حال شفاف‌سازی است. دستگاه‌های نظارتی ما همه سکوت کردند که این جای تعجب دارد. متأسفانه اول دستگاه‌ها انکار می‌کنند و بعد می‌گویند جور دیگری است.

خجسته ادامه داد: پیگیری‌های لازم در فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی و اداری در حال انجام است و به همین زودی آمار آن نیز اعلام خواهد شد. بنده به وزارت صنعت و معدن تذکر می‌دهم که مانند گذشته انکار نکند و با متخلف برخورد کنید. وزارت صنعت باید با متخلفین برخورد کند. در خصوص واردات 100 هزار خودرو نیز ما بررسی‌های خود را ادامه می‌دهیم و در پایان نشست خبری خواهیم گذاشت.

تکذیب وزارت صنعت

از سوی دیگر رئیس مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به مسئله واردات 100 هزار یا 35 هزار دستگاه بیان‌شده توسط نماینده مجلس به تسنیم گفت: تعداد تخلف در واردات خودرو، تنها 6 هزار و 481 مورد بوده که مرکز حراست وزارتخانه در بهمن‌ماه 96 آن را شناسایی و به گمرک، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه قضایی اعلام کرد. سید علی حسینی بابیان این مطلب، افزود: گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شد تا 4 هزار و 581 خودرو از گمرک خارج نشود ولی هزار و 900 خودرو قبل از شناسایی از گمرک خارج‌شده است که واردکنندگان متخلف خودروهای باقیمانده به دستگاه‌های امنیتی و تعزیرات اعلام‌شده‌اند.

دیدگاه کاربران