شروع تولید خانواده H300 از اواخر سال 93 در شرکت سایپا آغاز شد و ابتدا مدل سدان (H330) و در اواسط 94 نیز مدل هاچبکش به بازار آمد. اندکی بعد مدل ارزانتر H230 تولید شد و در سال 95 نیز هاچبک H220 به خیابانها راه پیدا کرد.
برای تولید متمرکز برلیانس، سایپا از زمستان 95 خط تولید خانواده H200 و H300 را به پارسخودرو منتقل کرد. سپس از پاییز 96 مدل جدید C3 کراس را نیز به خط تولید آورد تا عملاً کار را برای H30 کراس ایرانخودرو سختتر کند؛ هرچند که C3 کراس بهغیر از افزایش 2 سانتیمتری تعلیق، تفاوت فنی دیگری با H320 ندارد.
در بهمنماه 96 نیز خبر عجیبی از سایپا شنیدیم: تولید برلیانس با پیشرانه جدید!
پیشرانه جدید برلیانس تنها روی خانوادهی H200 نصب نمیشود و دو خانواده دیگر یعنی H300 و C3 کراس از اسفندماه 96 تنها با این پیشرانه جدید تولید میشود. در جدول زیر، تفاوت پیشرانه جدید و قدیم برلیانس را مشاهده میکنید.
H300 | H300 موتور جدید | |||
---|---|---|---|---|
حجم | 1498 سیسی | 1650 سیسی | ||
کد پیشرانه | BM15L | BM15L | ||
آلایندگی | یورو5 | یورو5 | ||
قدرت | 103 اسب بخار در دور 5800 | 114 اسب بخار در دور 5800 | ||
گشتاور | 138 نیوتن متر در دور 3800 | 154 نیوتن متر در دور 4000 | ||
جعبهدنده | 5 دستی | 4 اتومات | 5 دستی بهبودیافته | 4 اتومات بهبودیافته |
مصرف ترکیبی | 6.4 لیتر | 6.7 لیتر | 6.3 لیتر | 6.5 لیتر |
وزن | 1240 کیلوگرم | 1250 کیلوگرم | 1260 کیلوگرم | 1270 کیلوگرم |
در مورد جعبهدنده بهبودیافته برلیانس هنوز اطلاعات موثقی در دست نیست و مشخص نشده که تا چه اندازه بهبودیافته است اما طبق گفتههای آقای طهماسبی، معاون مهندسی پارس خودرو، بهبود مجموعه پیشرانه منجر به افزایش 15 درصدی شتاب و بهبود عمکرد جعبهدنده در سربالاییها شده است.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما