مستقیم از کلن آلمان

قدم‌به‌قدم با سرویس کامل لکسوس LFA

4 مرداد 1397 15:00

تقریباً می‌توان گفت که هرچقدر یک خودرو گران‌تر و کمیاب‌تر باشد، سرویس و نگهداری آن بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. یکی از بهترین مثال‌ها در این مورد لکسوس LFA است. در کل دنیا فقط 500 دستگاه از آن وجود دارد، خودرویی که تولیدش از سال 2010 با تیراژ 20 دستگاه در ماه شروع شد. جالب است بدانید این ابرخودرو کاملاً دست‌ساز بوده و تماماً مطابق سفارش مشتری ساخته شده است.

تمامی 500 دستگاه لکسوس LFA فروخته شده هر سه سال یک بار، سرویس کامل می‌شوندبا چنین پروسه تولید پیچیده‌ای، کاملاً واضح است که سرویس و نگهداری آن هم باید همین‌قدر پیچیده باشد. قطعاً شما هم دوست دارید بدانید سرویس این ابرخودرو چگونه انجام می‌شود، خوشبختانه، یک دستگاه LFA متعلق به لکسوس بریتانیا که یکی از 38 دستگاه موجود در اروپاست، سرویس کامل و تصاویری خوب از مراحل آن منتشر شده است.

شرکت لکسوس هر سه سال یک بار یک سرویس کامل روی تمام 500 دستگاه LFA انجام می‌دهد. این سرویس کجا انجام می‌شود؟ مرکز عالی LFA اروپا در Toyota Motorsport GmbH که در شهر کلن آلمان واقع شده است. پیتر درسن مدیر کارگاه بوده و کسی است که روی کل پروسه سرویس لکسوس LFA های اروپایی نظارت می‌کند. این مرکز همچنین کار سرویس دوره‌ای لکسوس LFA های آمریکایی که برای مسابقات به نوربورگ‌رینگ می‌آیند را هم انجام می‌دهد.

وی در این مورد می‌گوید: «ما با LFA تقریباً شبیه یک خودرو لمان برخورد می‌کنیم. اصول سرویس آن دقیقاً مشابه یک خودروی عادی لکسوس بوده ولی انجام برخی از کارها و دسترسی به بعضی قطعات خاص بسیار سخت و پیچیده است. به همین دلیل، از نظر نحوه سرویس LFA بیشتر به یک خودروی مسابقه‌ای می‌ماند.»

پروسه سرویس خودرو با جدا کردن تمامی پنل‌های اطراف بخش‌هایی مانند سیستم تعلیق و سیستم فرمان شروع می‌شود. تمام پیچ‌های خودرو دو بار بررسی می‌شوند. قطعات هیدرولیکی که دسترسی به آن‌ها سخت است نیز آزمایش می‌شوند و یک بررسی ظاهری از آن‌ها صورت می‌پذیرد.

دیسک ترمزها و لنت‌ها باز شده و به‌دقت با دست بررسی می‌شوند تا هیچ‌گونه ترکی روی مواد سرامیک کربنی آن‌ها وجود نداشته باشد. وزن دیسک‌ها همچنین اندازه‌گیری می‌شود تا از سالم و بدون مشکل بودن آن اطمینان حاصل شود. با کمک یک دستگاه اشعه ایکس، دیسک و لنت ترمزها به‌منظور پیدا کردن مشکلات داخلی بررسی می‌شوند. پیتر درسن می‌گوید تاکنون مشکلی ازنظر مواد اولیه در سیستم ترمز LFA دیده نشده است. حتی اگر کوچک‌ترین مشکلی مانند یک خراش ریز روی دیسک ترمز وجود داشته باشد، تیم درسن آن را تعویض می‌کنند.

در این مرحله، بدنه LFA که 65 درصد آن از جنس پلیمر تقویت‌شده با فیبرکربن (CFRP) است به بازرسی دقیق نیاز دارد. LFA بیشتر به خاطر همین بدنه معروف شده و باید هم چنین بازرسی دقیقی روی آن انجام شود. LFA متعلق به لکسوس بریتانیا به تعویض پمپ روغن نیاز دارد که داخل یک محفظه بسته واقع شده است. برای انجام این کار، همکاران درسن مجبور شدند جعبه‌دنده و برخی قطعات سیستم انتقال قدرت را باز کنند. اگر تیم می‌خواست کل بلوک پیشرانه را باز کند، انجام آن تقریباً یک و نیم روز زمان می‌برد. نهایتاً، روغن، فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر سیستم تهویه مطبوع، البته با استفاده از تجهیزاتی پیشرفته تعویض می‌شوند. مخزن روغن ترمز هم با استفاده از ابزار الکتریکی، به دنبال وجود آب داخل آن دقیقاً مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

کل پروسه سرویس کامل خودرو 4 روز زمان برد و شامل سه تست درایو هم بود. اولین و دومین تست درایو به ترتیب داخل محوطه TMG و در خیابان‌های عمومی انجام شدند. تست درایو سوم در اتوبان و به مسافت 10 کیلومتر صورت گرفت. البته باید این نکته را هم بگوییم که تست درایو LFA توسط تیم درسن بدون نصب دوباره پنل های زیر بدنه انجام شده‌اند. چرا؟ چون نصب دوباره آن‌ها تقریباً دو ساعت زمان می‌برد!

دیدگاه کاربران