قیمتی کهکشانی برای آریزو 6 مونتاژی

مدیران خودرو برای نخستین بار در سال جاری، قیمت قطعی چری آریزو 6 را اعلام کرده که یعنی فروش این پرچمدار چری در ایران، بزودی آغاز می‌شود.

در حالی که مدیران خودرو، آریزو 5 دنده‌ای را با حدود 154 میلیون و آریزو 5 توربو را هم با حدود 191 میلیون تومان (برای بهمن ماه 97) می‌فروشد، اما آریزو 6 را 289.7 میلیون تومان قیمت گذاری کرده است.

آریزو6 قلب توربوشارژ مشترکی با آریزو 5TE و همچنین تیگو7 دارد.چه تجهیزاتی از آریزو 6 حذف شده؟

اگر به برخی از نمایشگاه‌های مرکزی مدیران خودرو در سراسر کشور رفته باشید، حتما چشم‌تان به آریزو 6 در ویترین‌ این نمایشگاه‌ها افتاده است. اما احتمالا متوجه یک موضوع نشده‌اید؛ اینکه مدیران خودرو در نسخه‌های تولیدی آریزو 6 چند تغییر کوچک و بزرگ داده است.

هشداردهنده نقطه کور که از مدل مونتاژی حذف شده است

مهم‌ترین و شاید گران‌ترین تغییری که برای چری آریزو 6 رخ داده، حذف سنسور نقطه کور است. آریزو 6 می‌توانست تنها سدان مونتاژی ایران با چنین آپشنی لقب بگیرد اما نشد که نشد! پس همچنان کراس اور بیسو T5 تنها مونتاژی کشورمان است که با آپشن نقطه کور تحویل مشتریان می‌شود.

دومین اتفاق، تغییر چند ویژگی‌ ظاهری در نسخه مونتاژی است؛ مثلا آن آریزویی که مدیران خودرو در مهرماه 97 رونمایی کرد، سنسورهای همرنگ بدنه داشت درحالی که در نسخه مونتاژی، این سنسورها به رنگ مشکی درآمده‌اند. یا مثلا آن آریزویی که برای تست میدانی در پیست آزادی در اختیار رسانه‌های قرار گرفت، تریم داخلی کرمی داشت در صورتی‌که نسخه‌های مونتاژی آریزو 6 همگی تریم مشکی دارند.

البته هنوز نمی‌توان نظر قطعی درباره تجهیزات این خودرو داد چراکه ممکن است مدیران خودرو در آینده، دست به تغییر تیپ‌های آریزو 6 بزند.

چهارمین آریزو برای چری

همه چیز از تابستان 97 شروع شد. در حاشیه تست‌های عمومی مدیران خودرو (که از مردادماه سال جاری دوباره در پیست آزادی از سر گرفته شد)، مدیر فروش این شرکت از عرضه سدان جدید چری با نام آریزو 6 در ایران خبر داده بود؛ خودرویی که با آمدنش می‌تواند جای خالی بسیاری از کره‌ای‌ها را در بازار کشورمان پر کند.

همان‌طور که کراس‌اورهای چری با نام تیگو فروخته می‌شوند، سدان‌های چری نیز با نام آریزو عرضه می‌شوند. اولین عضو خانواده آریزو، مدل آریزو 7 بود که اواسط سال 2013 به بازار چین آمد. بعد از آن آریزو 3 در سال 2015 به خیابان‌های چین رفت؛ خودرویی که در کلاس سدان‌های کوچک است.

چری آریزو 5 سومین عضوی بود که در سال 2016 به این خانواده ملحق شد. اما در شرایطی که به نظر نمی‌رسید عرضه مدلی بین آریزو 5 و آریزو 7 چندان منطقی باشد (به همان دلیلی که آریزو 4 نداریم!)، ناگهان چری غافلگیرمان کرد و در نمایشگاه خودرو پکن 2018 از خودرویی به‌نام آریزو GX پرده برداشت؛ خودرویی که حالا با نام آریزو 6 آماده فروش در کشورمان است.

همان آریزو 5 است ولی مدرن‌تر!

چری این خودرو را با پلتفرم M1X خود ساخته؛ یعنی همان پلتفرمی که با همکاری جگوار لندرور، طراحی و تولید شده است.

نکته دوم اینکه آریزو 6 به لحاظ ابعادی، تفاوت قابل توجهی نسبت به مابقی آریزوها ندارد؛ مثلاً طول کلی این خودرو 4700 میلی‌متر است که هم 128 میلی‌متر بیشتر از آریزو 5 دارد و هم 48 میلی‌متر بزرگ‌تر از آریزو 7 است. فاصله محوری این خودرو نیز با 2670 میلی‌متر تقریباً هم‌اندازه آریزو 5 است و از آریزو 7 نیز تنها 30 میلی‌متر کمتر دارد. عرض و ارتفاع آریزو 6 نیز به‌ترتیب به 1825 و 1482 میلی‌متر که بازهم تفاوت ناچیزی با آریزو 5 و آریزو 7 دارد.

سومین نکته درباره پیشرانه آریزو 6 است، ولی قبل از آن باید بگوییم که چری به‌غیر از جعبه‌دنده 5 سرعته دستی و CVT، جعبه‌دنده دیگری برای این خودرو تدارک ندیده. اما به پیشرانه برگردیم؛ آن آریزویی که چری در نمایشگاه پکن 2018 رونمایی کرد، مجهز به قلب 1.5 لیتری توربو بود که قبلاً هم در آریزو 5 توربو، و قبل‌تر از آن هم در تیگو 7، نیز امتحانش را پس داده است.

البته برخی از رسانه‌های چینی از احتمال اشتراک پیشرانه آریزو 6 با کراس‌ اور جدید تیگو 8 در آینده خبر داده‌اند؛ یعنی ممکن است در سال‌های آتی شاهد یک پیشرانه 2.0 لیتری 137 اسبی یا حتی یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ 155 اسبی در زیر کاپوت آریزو 6 نیز باشیم.

مراسم رونمایی در تهران

روز چهارشنبه -4 مهرماه 97- سرانجام مدیران خودرو در مراسمی خصوصی و برای اولین‌بار از آریزو 6 رونمایی کرد. خوشبختانه این سدان پرچمدار با همان پیشرانه آریزو 5 توربو به ایران آمده و قدرتش 147 اسب‌بخار و گشتاورش نیز 210 نیوتن‌متر اعلام شده است.

اما مهم‌ترین برتری فنی آریزو 6 را باید در جعبه‌دنده‌اش جستجو کنیم؛ این خودرو نیز همچون آریزو 5 به جعبه‌دنده CVT مجهز است، ولی در حالت تیپ‌ترونیک (مجازی!) امکان انتخاب 9 دنده را به راننده‌اش می‌دهد درحالیکه آریزو 5 توربو، فقط 7 دنده دارد.

ظاهرا این خودرو در دو تیپ اکسلنت و لاکچری عرضه می‌شود که مهم‌ترین تفاوت‌شان در تعداد کیسه‌های هوا و برخی از امکانات داخلی است. لیست کامل آپشن‌های آریزو 6 هنوز منتشر نشده اما فعلا وجود تجهیزات زیر، قطعی است:

  • شش ایربگ
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سیستم کنترل پایداری
  • نمایشگر لمسی 9 اینچی
  • نمایشگر صفحه کیلومتر
  • کروز کنترل / کنترل پایداری
  • استارت دکمه‌ای
  • دوربین 360 درجه
  • سنسور نور / سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم تهویه اتومات با دریچه تهویه عقب
  • دو حالت رانندگی اسپرت و عادی

چه قیمتی دارد؟

با توقف تولید لیفان 820 به‌علت مصرف بالا و عرضه بسیار محدود النترای مونتاژی کرمان موتور، دیگر همه چیز برای ورود آریزو 6 به بازار ایران مهیاست. برخی‌ها احتمال می‌دهند که چری از اواخر زمستان 97 اولین سری آریزو 6 را به مشتریانش تحویل دهد.

با توجه به اعلام قیمت جدید آریزو 5 توربو، مدیران خودرو احتمالا آریزو 6 را با قیمتی بین 200 تا 300 میلیون تومان به خیابان‌های کشورمان می‌آورد. نکته جالب این‌که آریزو 6 از پاییز 2018 راهی بازار چین شده و تولید همزمان آن در ایران، نشان‌دهنده امیدهای فراوانی است که چری به بازار کشورمان دارد.

نویسنده :