از گمنامی برای مشتریان تا محبوبیت
چینی های تاثیرگذار بازار خودرو در دو دهه اخیر
یکهتازی در بازار لوکسهای صفر: چری تیگو 7
با ایجاد محدودیتهای جدی در بازار خودرو و قطع واردات و وضعیتی که برای خودروهای لوکس ایجاد شده، برند چری که مدتهاست در ایران حضوری موفق دارد، با مدل تیگو 7 به نحوی نماینده اصلی بازار خودروهای لوکس شاسی بلند شده و در این رده ساختارشکنی کرده است.
از گمنامی برای مشتریان تا محبوبیت
زمانی بود که چین برای ما به عنوان تولیدکننده کالاهای مصرفی مختلفی مطرح بود. با این حال کمتر پیش آمده بود که برندی متعلق به این کشور بتواند در بازار ایران فعالیتی جدی داشته باشد. این روزها اما چین به بخشهای متعددی از بازار ایران رسیده و توانسته جایگاه محکمی برای خود دست و پا کند. در این بین باید به بازار خودرو اشاره کرد که کمتر کسی انتظارش را داشت که چینیها بتوانند بخش قابل توجهی از آن را تصاحب کنند. با وجود ورود خودروهای متعدد چینی با برندهای گوناگون، برخی توانستهاند تغییراتی اساسی در ذهنیت ما نسبت به این محصولات ایجاد کنند.
معرفی کننده چین به ایران : جیلی CD
اولین حضور چینی ها در ایران به ابتدای دهه هشتاد شمسی بازمیگردد. هنگامی که خبر تولید و یا واردات خودرویی چینی با قیمتی کمتر از 3 میلیون تومان برای مدتی به تیتر داغ رسانهها بدل شد. با این حال اولین بار شرکت جیلی با مدل CD در نمایشکاه بینالمللی خودروی تهران حاضر شد تا چین بازخورد بازدیدکنندگان ایرانی را محک بزند.
اولین تولید موفق : MVM 110
شرکت مدیران خودرو برای اولین بار محصولی چینی را به بازار ایران عرضه کرد که تولید آن را باید اولین تولید انبوه موفق یک محصول چینی در ایران دانست. خودرو چری QQ با نام MVM 110 در حالی به بازار ایران عرضه شد که جای خالی محصولی در ابعاد کوچک و با امکانات قابل رقابت با پراید احساس میشد. در آن زمان دوو ماتیز نیز به عنوان تنها خودروی شهری واقعی، بازار ایران را ترک گفته بود.
اولین دو رگه چینی : ام جی 550
در دهه هشتاد بالاخره واردات خودرو آزاد شد و در این بین شرکت دوباره زاده شده ام جی، این بار با هویت دوگانه انگلیسی-چینی وارد ایران شد. مدل 550 اولین محصول وارد شده ام جی به ایران بود که توانست نظر مثبت بسیاری را به خود جلب کند، هرچند انتقاداتی نیز به کیفیت آن وارد شد.
معرفی دومین برند پر تیراژ : لیفان 520
پس از موفقیت MVM، چند برند چینی دیگر نیز به ایران آمدن اما این لیفان بود که توانست جایگاه محصولات متوسط خانوادگی چینی را در بازار ایران تثبیت کند. لیفان 520 با آن که از برخی جهات پایینتر از رقبا بود، اما با توجه به قیمت مناسب و تنوع و امکانات، به گزینهای پرطرفدار بدل شد.
آغازگر پدیده شاسی بلند چینی : MVM X33
دومین مدل موفق چری در ایران، X33 یا همان تیگو بود که به عنوان اولین شاسی بلند چینی، به طور رسمی به ایران آمد. در ابتدا بسیاری نسبت به تواناییهای این خودرو تردید داشتند، اما به لطف قیمت مناسب و رواج دیدگاه شهری بودن کراساورهای کوچک، تیگو یا همان X33 موفق شد.
سرک کشیدن به بازار نیمه لوکس ها : جیلی امگرند 7
جیلی پس از معرفی چینی ها به ایران، مدتی غایب بود تا آن که با برند امگرند به طور جدی به ایران آمد. جیلران توانست به بازاریابی مناسب، نیم نگاهی به بازار خودروهای نیمه لوکس و متوسط داشته باشد و امگرند 7 را در غالب یک سدان راحت و پرآپشن، در رده قیمتی نزدیک به خودروهای کره ای عرضه کند.
همکاری خودروسازان قدیمی : برلیانس 320/330
در اوج دوران سختی اوایل دهه نود شمسی بود که پارس خودرو و سایپا به سراغ شرکای چینی رفتند. برلیانس به عنوان شریک تجاری ب ام و، با این دو قرارداد همکاری امضا کرد و چند مدل از این برند به ایران آمد که در این بین سری 320/330 با کابین جادار و سواری راحت و انبوهی از امکانات، موفق ظاهر شد.
یکهتازی در بازار لوکسهای صفر: چری تیگو 7
با ایجاد محدودیتهای جدی در بازار خودرو و قطع واردات و وضعیتی که برای خودروهای لوکس ایجاد شده، برند چری که مدتهاست در ایران حضوری موفق دارد، با مدل تیگو 7 به نحوی نماینده اصلی بازار خودروهای لوکس شاسی بلند شده و در این رده ساختارشکنی کرده است.
از گمنامی برای مشتریان تا محبوبیت
زمانی بود که چین برای ما به عنوان تولیدکننده کالاهای مصرفی مختلفی مطرح بود. با این حال کمتر پیش آمده بود که برندی متعلق به این کشور بتواند در بازار ایران فعالیتی جدی داشته باشد. این روزها اما چین به بخشهای متعددی از بازار ایران رسیده و توانسته جایگاه محکمی برای خود دست و پا کند. در این بین باید به بازار خودرو اشاره کرد که کمتر کسی انتظارش را داشت که چینیها بتوانند بخش قابل توجهی از آن را تصاحب کنند. با وجود ورود خودروهای متعدد چینی با برندهای گوناگون، برخی توانستهاند تغییراتی اساسی در ذهنیت ما نسبت به این محصولات ایجاد کنند.
معرفی کننده چین به ایران : جیلی CD
اولین حضور چینی ها در ایران به ابتدای دهه هشتاد شمسی بازمیگردد. هنگامی که خبر تولید و یا واردات خودرویی چینی با قیمتی کمتر از 3 میلیون تومان برای مدتی به تیتر داغ رسانهها بدل شد. با این حال اولین بار شرکت جیلی با مدل CD در نمایشکاه بینالمللی خودروی تهران حاضر شد تا چین بازخورد بازدیدکنندگان ایرانی را محک بزند.
منبع : باما
برای اطلاع از جدیدترین اخبار، ایمیل خود را وارد کنید