با اعلام قائممقام بانک مرکزی، قرار است سه میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی به طرح بزرگ اسقاط خودروهای فرسوده سنگین تعلق گیرد و این در شرایطی است که پیشتر قرار بود منابع ارزی این ابرپروژه از طریق فاینانس خارجی تامین شود.
”قرار است اسقاط و جایگزینی 199 هزار خودروی فرسوده سنگین با تخصیص ارز 3 میلیارد یورویی، ضمن کمک به کاهش مصرف سوخت، خودروسازان تجاری کشور را نیز فعال کند.“به گزارش دنیای اقتصاد، زمستان سال گذشته رئیسجمهوری خبر از ابرپروژه دولت برای اسقاط و جایگزینی 202 هزار و 500 دستگاه خودروی فرسوده سنگین داد و اعلام کرد این طرح تا پایان عمر دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد. برایناساس، قرار شد منابع ارزی این طرح عظیم از محل فاینانس خارجی تامین شود، بااینحال، آنطور که اکبر کمیجانی قائممقام بانک مرکزی عنوان کرده، «تحولات بینالمللی (خروج آمریکا از برجام و بازگشت قریبالوقوع تحریمها) مشکلاتی را در مسیر فاینانس خارجی پدید آورده و از همین رو تصمیم به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی گرفتهشده است.»
بر این اساس، قرار است 3 میلیارد یورو از سوی صندوق توسعه ملی در اختیار سیستم بانکی قرار گیرد تا بانکها این مبلغ را با مدیریت خود در اختیار مجریان طرح ازجمله خودروسازان قرار دهند.
هرچند در کلیات طرح عنوان شده که 202 هزار و 500 دستگاه خودروی فرسوده سنگین اسقاط و جایگزین خواهد شد، بااینحال طبق گفته قائممقام بانک مرکزی، «فاینانس 3 میلیارد یورویی قرار است صرف اسقاط 199 هزار و 500 دستگاه شود.» با این حساب، مشخص نیست سرنوشت 3 هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین دیگر چه خواهد شد و آیا دولت برنامه اولیه خود (اسقاط 202 هزار و 500 دستگاه خودروی فرسوده) را اجرا میکند یا به 199 هزار و 500 دستگاه بسنده خواهد کرد.
هرچه هست، دولت قصد دارد با اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین بهعنوان یکی از منابع اصلی آلودگی و همچنین هدررفت سوخت، ضمن کمک به بهبود کیفیت هوای کلانشهرها، سرانه مصرف سوخت ناوگان حملونقل سنگین را نیز پایین آورده و البته ظرفیت خالی خودروسازان تجاری کشور را نیز فعال کند.
نویسنده : مسلم تقوی
منبع : دنیای اقتصاد