به دلیل استفاده نام پدر روی یک مدل

شکایت خانواده استیو مک‌کوئین از فراری

20 مرداد 1397 09:00

استیو مک‌کوئین تقریباً 40 سال است که فوت کرده، ولی خانواده وی قصد دارند از فراری به دلیلی بسیار عجیب‌وغریب شکایت کنند. آن دلیل چیزی نیست جز یک رنگ بدنه!

خانواده استیو مک‌کوئین فقید به دلیل استفاده از نام او روی یک نسخه ویژه از کالیفرنیا T خواستار دریافت غرامت 2 میلیون دلاری از فراری شده‌اند.معمولاً شرکت‌های خودروسازی زیاد با شکایت‌هایی در مورد رنگ بدنه مواجه می‌شوند، ولی مورد فراری ربطی به کیفیت کار ندارد و فقط به یک اسم مربوط می‌شود. داستان به سال 2016 بازمی‌گردد، زمانی که فراری شاخه Tailor Made را موظف کرد تا «70 رنگ بدنه الهام گرفته از نمادین‌ترین مدل‌های تاریخ شرکت» را طراحی کند.

این رنگ‌های بدنه به‌منظور گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس فراری ساخته شدند و شرکت از چندین مدل با این رنگ‌های بدنه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016 رونمایی کرد. در میان آن‌ها چند مدل خیلی خاص بودند. از آن جمله می‌توان به یک دستگاه اف 12 برلینتا با نام «استرلینگ» و یک دستگاه 488 GTB به نام «شوماخر» اشاره کرد.

فراری همچنین تصمیم گرفته بود تا یک دستگاه کالیفرنیا T قهوه‌ای‌رنگ را «استیو مک‌کوئین» بنامد. ازآنجایی‌که استیو مک‌کوئین در زمان حیات خود یک دستگاه فراری قهوه‌ای‌رنگ داشت، فراری فکر کرده بود که همین بهانه خوبی برای نام‌گذاری آن خودرو به نام استیوی است.

فراری با این کار تصور می‌کرد مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد و به‌نوعی با انجام آن، یاد استیو مک‌کوئین را هم زنده می‌کند. ولی متاسفانه، خانواده مک‌کوئین به گونه دیگری فکر می‌کنند.

به گزارش Court House News، خانواده استیو مک کوئین شکایتی را علیه این خودروساز در دادگاه عالی لس‌آنجلس به تاریخ سی‌ام جولای مطرح کرده‌اند. در این شکایت آمده، چاک مک‌کوئین (پسر استیو) در سال 2011 با مدیرعامل فراری بر سر طراحی یک فراری مک‌کوئین تولید محدود مذاکره کرده بود. در این مذاکرات، خانواده مک‌کوئین تنها درصورتی‌که در پروژه مشارکت داشته باشند اجازه استفاده از نام مک کوئین را به فراری داده بودند.

نهایتاً دو طرف به توافق نرسیده و زمانی که در سال 2017، خانواده مک‌کوئین متوجه شده‌اند که فراری بدون کسب اجازه از آن‌ها یا حتی اطلاع به آن‌ها، بازاریابی و فروش یک نسخه ویژه فراری با نام مک‌کوئین را شروع کرده شوکه شده‌اند. در این شکایت همچنین گفته شده که فراری این مدل را در وب‌سایت و همچنین بروشورها با تصویری از این بازیگر فقید در کنار یک فراری تبلیغ کرده بود.

خانواده مک‌کوئین ناراحتی خود را از این موضوع به اطلاع فراری رسانده و این شرکت ایتالیایی، نام آن مدل را به «The Actor» به معنی بازیگر تغییر داد. گرچه، گفته شده فراری بعدها در فعالیت‌های تبلیغاتی خود باز هم به این نکته اشاره کرده بود که استیو مک‌کوئین مالک یک دستگاه 250GT برلینتا بوده است.

خانواده مک‌کوئین ظاهراً درخواست 2 میلیون دلار غرامت از شرکت فراری به خاطر نقض حقوق یک نشان تجاری ثبت شده دارند. هنوز معلوم نیست در این پرونده کدام طرف برنده می‌شود، ولی این نوع رفتار خانواده مک‌کوئین در ارتباط با فراری آن هم به خاطر نقل یک واقعیت تاریخی به نظر نادرست می‌آید.

دیدگاه کاربران