اولین رقیب آلمانی برای ارزان‌ترین تسلا

شکار محصول جدید ب‌ام‌و؛ اولین 3 برقی

21 مرداد 1397 12:00

سری3 از سال 2015 طرفدار محیط‌ زیست شد؛ همان سالی که ب‌ام‌و با معرفی 330e نخستین پلاگین هیبریدی این خانواده را به بازار جهانی معرفی کرد. با گذشت سه سال از آن تاریخ حالا باواریایی‌ها آماده حذف کامل پیشرانه بنزینی از دل این خودرو شده‌اند تا نسخه تمام الکتریکی آن را به میدان بیاورند.

سری3 برقی برای رقابت مستقیم با تسلا مدل3 ساخته شده و احتمالا از سال 2019 روانه بازارها می‌شود.با دقت به تصاویر جاسوسی این خودرو، خواهید دید که مهندسان ب‌ام‌و تمام تلاششان را کرده‌اند تا هرکسی که این خودرو مشکوک را می‌بیند به فکر نسل جدید سری3 بیفتد و از الکتریکی بودنش غافل شود! ولی الزام به استفاده از استیکرهای «Electric Test Vehicle» که زیر دستگیره‌ درهای جلویی و همچنین روی سپر عقب خودرو چسبانده شده‌اند، همه چیز را فاش می‌کند.

بسته‌بودن جلوپنجره خودرو، نشانه دیگری است که به شما می‌گوید این خودرو، نیازی به سیستم‌‌های متداول خنک‌کاری ندارد که یعنی فاقد پیشرانه احتراق داخلی است. سومین دلیل الکتریکی‌بودن این خودرو را می‌توان در نصب استیکر قرمزرنگ «کپسول آتش‌نشانی» دانست که در گوشه شیشه‌های کناری جلو، چسبانده شده و احتمالاً وجود چنین برچسبی، برای تست خودروهای الکتریکی باشد.

در مورد جزییات فنی سری3 الکتریکی هنوز خبری در دست نیست، ولی با این حال می‌توان حدس‌هایی درباره آن زد. ب‌ام‌و قبلاً برای کانسپت i4 خود، که سال 2020 به چرخه تولید می‌رسد، پیمایشی در حدود 550 تا 700 کیلومتر را وعده داده بود. بنابراین بعید نیست که سری3 الکتریکی از همان پیشرانه i4 ولی به‌صورت ساده‌تر بهره ببرد. از طرف دیگر مهندسان ب‌ام‌و خیلی خوب می‌دانند که این آلمانی رقیب مستقیمی برای تسلا مدل3 است؛ خودرویی که پیمایش آن به حدود 500 کیلومتر هم می‌رسد. پس با این اوصاف می‌توان پیمایشی بین 300 تا 500 کیلومتر را برای سری3 الکتریکی تخمین زد.

هنوز چیزی درباره زمان رونمایی این الکتریکی نمی‌دانیم، اما به احتمال فراوان بعد از رونمایی نسل جدید سری3، این مدل برقی نیز رونمایی خواهد شد. در مورد سری3 جدید نیز برخی خبرها از رونمایی آن در اواسط مهرماه سال جاری و در نمایشگاه خودرو پاریس 2018 حکایت دارند. از این‌رو سری3 برقی احتمالاً از نیمه اول سال 2019 قابل خریداری خواهد بود.

دیدگاه کاربران