فاتح جاده‌های جهان

یونیماگ EarthCruiser Explorer XPR440

23 مرداد 1397 13:00

معمولاً مرسدس‌بنز G کلاس را به عنوان بهترین محصول این شرکت برای پیمودن مسیرهای خارج جاده‌ای می‌شناسند ولی شهرت زیاد این خودرو بین علاقمندان، نمی‌تواند دلیل موجهی برای فراموش کردن قابلیت‌های خارج جاده‌ای خودروی غول‌پیکر یونیماگ باشد.

با توجه به ابعاد غول‌آسا و قابلیت‌های خارج جاده‌ای این خودرو و حتی توانایی انتقال فرمان به جهات مختلف، به نظر می‌رسد که هیچ چیز نتواند مانع حرکت آن در جاده‌های سراسر جهان باشد.این خودروی عظیم‌الجثه که از ابتدا به منظور استفاده در ارتش و کارهای عمرانی طراحی شد، در آمریکای شمالی بسیار نایاب است اما در کشورهای دیگر جهان نمونه‌هایی از آن مشاهده می‌شود. جان‌سخت مرسدس‌بنز برای انجام هر وظیفه سختی از پاکسازی مسیرهای برفی گرفته تا جابجایی نیروهای نظامی، آماده است.

اما یونیماگی که قرار است از آن صحبت کنیم با بقیه اعضای خانواده خود تفاوت‌های زیادی دارد چرا که توسط شرکت استرالیایی EarthCruiser دستخوش تغییرات فراوانی شده است. این خودرو که براساس یونیماگ U430 شکل گرفته، اکنون به نام EarthCruiser Explorer XPR440 شناخته شده و همان‌طور که از نامش برمی‌آید، به گونه‌ای طراحی شده که برای پیمودن سفرهای دور و دراز در سراسر این کره خاکی آماده باشد.

بررسی را از نمای جلوی خودرو آغاز می‌کنیم، جایی که سپر بزرگ فولادی این خودرو، چراغ‌های کمکی و یک وینچ با توان یدک‌کشی 9 تن را در خود جای داده است. بقیه تغییرات بدنه را می‌توان بیشتر به قطعات کمکی نصب شده روی این خودرو نسبت داد که هرکدام برای انجام وظیفه‌ای خاص قابل استفاده هستند. از مهمترین این قطعات می‌توان به پنل‌های خورشیدی، میله‌های نگه دارنده دوچرخه و سامانه بالابر هیدرولیک در قسمت جلوی خودرو اشاره کرد که به کمک چهار نگهدارنده انجام وظیفه می‌کند.

با گذر از نمای ظاهری خشن و قدرتمند خودرو، باید به فضای کابین این یونیماگ ویژه اشاره کنیم که باعث شده این خودرو بسیار خاص‌تر از دیگر همتایان خود باشد. در فضای داخلی می‌توانید تمام وسایل راحتی مورد نیاز برای انجام یک سفر را پیدا کنید که شاید مشابه آن‌ها فقط در یک خانه یافت شود. این خانه متحرک به امکاناتی چون یخچال فریزر، مایکروویو، سامانه تهویه مطبوع و حتی ماشین لباسشویی مجهز است. یک حمام کامل، اتاق خواب و مبلمان با پوشش چرمی نیز می‌توانند راحتی سفر با این خودرو را تضمین کنند.

در جریان سفر طولانی با XPR440 نیازی نیست که مسافران از بابت اتمام محتویات مخزن سوخت یا ذخیره آب نگرانی داشته باشند، چراکه در این خودرو ذخیره 860 لیتری آب و مخزن 800 لیتری سوخت تعبیه شده است که بنابر ادعای شرکت مرسدس‌بنز برای پیمودن مسیر 3500 کیلومتری با این خودرو کفایت می‌کند.

در کنار سامانه مسیریابی که به صورت استاندارد در این خودرو وجود دارد، 5 دوربین فیلمبرداری در نقاط مختلف بدنه خودرو نصب شده‌اند که توانایی ذخیره تصاویر در طول 45 روز پیمایش خودرو را دارند. چنین قابلیتی می‌تواند برای افرادی که به اشتراک گذاشتن تصاویر سفرهای خود علاقه دارند، بسیار جالب باشد.

هنوز از مشخصات فنی این خودرو اطلاعات چندانی منتشر نشده ولی تا همین جای کار می‌دانیم که XPR440 به سامانه قفل دیفرانسیل و سیستم چهارچرخ محرک به همراه دیفرانسیل لغزش محدود مجهز شده است. پیشرانه خودرو توان تولید 300 اسب‌بخار قدرت دارد که بسته به سفارش خریدار می‌تواند به جعبه‌دنده دستی یا اتوماتیک متصل باشد.

در کنار تمام قابلیت‌های جالبی که این خودرو دارد شاید یک مورد را بتوان بسیار هیجان‌انگیزتر از بقیه دانست. همان‌طور که می‌دانید بنا بر قوانین راهنمایی و رانندگی وضع شده در کشورهای مختلف، مکان قرارگیری فرمان خودروها می‌تواند در سمت چپ و یا راست خودرو باشد. اکنون درXPR440 این قابلیت فراهم شده که ظرف مدت تنها 30 ثانیه، فرمان خودرو از سمت راست به چپ و یا بالعکس منتقل شود. با توجه به ابعاد غول‌آسا و قابلیت‌های خارج جاده‌ای این خودرو و حتی توانایی انتقال فرمان به جهات مختلف، به نظر می‌رسد که هیچ چیز نتواند مانع حرکت آن در جاده‌های سراسر جهان باشد چراکه حتی برای مبارزه با شاخ و برگ‌های مزاحم سرراه این خودرو به یک اره برقی نیز مجهز شده است!

دیدگاه کاربران