ثبت رکورد 5 میلیون کاربر برای Moovel

رشد فوق‌العاده پلتفرم خدمات حمل‌ونقلی دایملر

24 مرداد 1397 21:00

گروه Moovel، به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های دایملر و یکی از شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده پلتفرم برای خدمات حمل‌ونقل (Mobility-as-a-Service) توانسته به رکورد 5 میلیون کاربر دست پیدا کند. این پلتفرم که این روزها بسیار معروف شده، فقط طی یک سال اخیر، بیش از 2 میلیون کاربر جدید به آن اضافه شده است. رشدی 71 درصدی در مقایسه با سال 2015 که عددی فوق‌العاده محسوب می‌شود.

با اپلیکیشن Moovel کاربر می‌تواند بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی را رزرو کرده و هزینه‌های آن را پرداخت کند و از خدمات دیگری مانند اشتراک خودرو و کرایه دوچرخه هم استفاده کند.دانیلا گرد تام مارکوتن، مدیرعامل گروه moovel در این مورد می‌گوید: «ما بسیار خوشحال هستیم که 5 میلیون نفر از محصولات moovel استفاده می‌کنند. به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت Mobility-as-a-Service، ما به ساده‌تر کردن حمل‌ونقل در شهرها و ارتقای کیفیت زندگی مردم ادامه خواهیم داد.»

شرکت در حال کار روی پروژه‌ای است که آن را «سیستم‌عاملی برای حمل‌ونقل شهری» می‌نامد. این سیستم‌عامل دسترسی مردم به گزینه‌های حمل‌ونقلی زیادی را فراهم خواهد کرد و همین، می‌تواند راه را برای خودروهای خودران هموار کند. Moovel همچنین به‌عنوان یک شریک و مشاور با شهرداری‌ها و مقامات حمل‌ونقل همکاری خواهد کرد تا راندمان و بازدهی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد.

Mobility-as-a-Service (MaaS) برای مردم هنوز چندان شناخته شده نیست. این تعریف به معنی ترکیب روش‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌رانی، مترو، اشتراک سواری، اشتراک دوچرخه و تاکسی‌ها با هم و ایجاد یک راهکار حمل‌ونقل واحد است.

شرکت‌های اشتراک سواری مانند اوبر و لیفت، هر دو در جستجوی شیوه‌هایی برای ارائه گزینه‌های حمل‌ونقل بیشتری مانند کرایه دوچرخه و اسکوترهای برقی، مستقیماً از طریق اپلیکیشن کاربران خود هستند. سرویس ارائه شده توسط Moovel هم دقیقاً همین هدف را دنبال می‌کند و قصد دارد روش‌های حمل‌ونقل مختلفی را فقط با استفاده از یک اپلیکیشن در اختیار مردم قرار دهد.

چگونه کار می‌کند؟

مشتری‌ها خدمات موردنیاز خود را با استفاده از یک اکانت که با یک اپلیکیشن به آن دسترسی دارند رزرو کرده و هزینه آن را می‌پردازند. اپلیکیشن گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی مختلف را بررسی کرده و یک سرویس انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کند. گروه Moovel اولین پلتفرم MaaS خود را با قابلیت‌های رزرو و پرداخت در سال 2015 رونمایی کرد.

با کمک این اپلیکیشن کاربرها می‌توانند بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی را رزرو کرده و هزینه‌های آن را پرداخت کنند. با کمک اپلیکیشن مذکور امکان استفاده از خدمات دیگری مانند اشتراک خودرو و کرایه دوچرخه هم وجود دارد. از سال 2015، کاربران Moovel در اشتوتگارت آلمان می‌توانند رزرو و پرداخت هزینه‌های اتوبوس، مترو، اشتراک سواری car2go و mytaxi و همچنین شرکت ریلی Deutsche Bahn را مستقیماً از طریق اپلیکیشن Moovel انجام دهند.

Moovel همچنین امکاناتی در اختیار شهرداری‌ها و سازمان‌های حمل‌ونقلی قرار داده که به کمک آن می‌توانند شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات حمل‌ونقل خود را وارد سیستم کنند. به‌عنوان‌مثال، پلتفرم MaaS را می‌توان به‌گونه‌ای استفاده کرد که در ساعات اوج ترافیک، بتوان جریان ترافیک را روان‌تر کرد.

علاوه‌بر اشتوتگارت، Moovel اپلیکیشن‌های متفاوتی برای دیگر شهرهای آلمان مانند هامبورگ، کارلسروهه و آشافنبورگ ارائه کرده است.

گروه Moovel در آمریکای شمالی دفتری به نام Moovel North America در پورت‌لند ایالت اورگان تاسیس کرده است. این دفتر در آمریکای شمالی تمرکز خود را روی ارائه اپلیکیشن‌هایی برای رزرو و پرداخت هزینه بلیت‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند متمرکز کرده است.

با توجه به نتایج یک مطالعه منتشر شده توسط The Insight Partners در جولای 2018، بازار جهانی MaaS پتانسیل رشد بسیار بالایی دارد. در گزارش نتایج این مطالعه آمده که بازار MaaS بین سال‌های 2018 تا 2025 رشد سالانه 33.9 درصدی را تجربه خواهد کرد. گفته می‌شود ارزش این بازار در سال 2025 معادل 358.35 میلیارد دلار خواهد بود.

سرویس‌های اشتراک سواری مبتنی بر اپلیکیشن یک نقطه آغازین خوب برای ایجاد ساختار حمل‌ونقلی بهینه و همچنین ترغیب بیشتر مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی بوده و ازاین‌جهت، آن را می‌توان یکی از عناصر اصلی و پایه‌های مهم یک پلت فرم MaaS دانست.

یکی از اجزای اصلی تکنولوژی Moovel الگوریتم مبتنی بر تقاضای آن است. الگوریتمی که به‌صورت هوشمندانه درخواست‌های سفر را با هم ترکیب می‌کند تا امکان اشتراک سواری را فراهم کند. برای اطمینان حاصل کردن از این که کاربری بتواند از نقطه A به نقطه B در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفر کند، مسیرهای سفر به‌صورت مداوم و لحظه‌ای بررسی و مبتنی بر آخرین داده‌های لحظه‌ای ترافیکی و همچنین اطلاعات دریافتی از شبکه حمل‌ونقل عمومی به‌روزرسانی می‌شود. علاوه‌براین، الگوریتم مذکور توانایی محاسبه و پیش‌بینی تقاضای کاربران برای خدمات را هم داشته که به کمک آن، یک ناوگان را می‌توان به بهترین شکل مدیریت کرد.

دیدگاه کاربران