وقتی مالک لوتوس پدربزرگ توست

داستان انتخاب نام لوتوس الیز

25 مرداد 1397 18:00

لوتوس معمولاً نام مدل‌های خود را طوری انتخاب می‌کند که ابتدای آن‌ها با E شروع می‌شود. به‌عنوان‌مثال می‌توان Evora ،Exige ،Esprit ،Elan و Europa را مطرح کرد. Elise هم از این قاعده مستثنا نیست. ولی این اسم همین‌طور شانسی انتخاب نشده یا تیم بازاریابی لوتوس، تاثیری در انتخاب آن نداشته است. اسم این خودرو، درواقع از روی نام یک فرد گرفته شده است. چندی پیش، طی مراسمی جالب، مقامات لوتوس این فرد و اولین مدل تولیدی الیز را کنار هم قرار داده‌اند.

اسم مدل الیز، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ لوتوس، از الیزا آرتیولی، نوه رومانو آرتیولی مالک وقت شرکت گرفته شده است.نام خودروی الیز، از خانمی به نام الیزا آرتیولی گرفته شده است. وی نوه رومانو آرتیولی است، فردی که برند لوتوس را در سال 1993 از جنرال‌موتورز خریداری کرد. جالب است بدانید وی چندین سال قبل از این اتفاق، برند بوگاتی را احیا کرده بود. آرتیولی فقط چند سال مالک برند لوتوس بود و بعدها آن را در سال 1996 به شرکت مالزیایی پروتون فروخت. در همین سه سال کوتاه، وی موفق به رونمایی الیز شد. خودرویی که توانست به یکی از نمادین‌ترین خودروهای لوتوس تبدیل شود. آقای آرتیولی، برای این خودروی جدید شرکت، نام نوه خود را انتخاب کرد.

اکنون که 22 سال از آن تاریخ می‌گذرد، الیزا آرتیولی برای نخستین بار به هثل بازگشته و عکسی به یادگار با اولین خودروی الیز که از خط تولید شرکت خارج شد گرفته است.

وی در بازدید خود از خط تولید لوتوس، همچنین موفق شد پشت فرمان یک اگزیج اسپرت 410 و یک ایورا GT410 در پیست آزمایشی معروف لوتوس رانندگی کند.

شرکت لوتوس سال 1952 توسط کالین چاپمن افسانه‌ای تاسیس شد. در پی مرگ او به سال 1982 میلادی، لوتوس را دیوید ویکینز خریداری و در سال 1986 آن را به جنرال موتورز فروخت. بعد از خرید لوتوس در سال 93 توسط آرتیولی و فروش آن در سال 96 به پروتون، نهایتاً همین سال پیش بود که این شرکت مالزیایی، لوتوس را به گروه خودروسازی جیلی فروخت.

دیدگاه کاربران