افت و خیز آمارهای گمرکی در ابتدای سال 97

افزایش صادرات در مقابل کاهش واردات

28 مرداد 1397 11:00

مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، در نشست خبری‌اش با رسانه‌ها از رشد 500 درصدی صادرات در چهار ماهه نخست سال 97 خبر داد. در این مدت مجموع ارزش صادرات خودرو و نیرومحرکه بیش از 196 میلیون دلار است در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته، این عدد تنها 29 میلیون دلار بود.

رشد 500 درصدی صادرات خودرو در 4ماهه نخست سال جاری، در تقابل با افت 70درصدی واردات خودرو در 3ماهه امسال است.رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تسهیلات دیگری نیز برای چگونگی پرداخت مابه‌التفاوت ارزی مانند پرداخت به صورت اقساطی در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد:

«درباره مواد اولیه نیز باید بررسی شود که این مواد اولیه وارداتی مشمول کالاهای قیمت‌گذاری شده خواهند شد یا خیر که اگر اینگونه باشد ممکن است از مالیات معاف شوند. اما اگر قرار باشد مواد اولیه وارد شده منجر به تولید یا عرضه کالایی با ارز 8000 تومانی در بازار شود، باید مابه‌التفاوت را پرداخت کند. براساس بند 5 بخشنامه 16 مردادماه که از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، کالاهایی که در ردیف کالاهای اساسی بسته جدید ارزی قرار نمی‌گیرند باید مابه‌التفاوت ارزی را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت کنند، چراکه اگر این اتفاق نیفتد ایجاد بحران می‌کند و نگاه این است که اجازه رانت و فساد در هیچ بخشی داده نشود.»

کاهش 69 درصدی واردات

اما آمار واردات خودرو دقیقاً در نقطه عکس صادرات خودروست! به گزارش «موترانا» در بهار 97 بیش از 6 هزار دستگاه سواری به کشور وارد شده در صورتی‌که این عدد در بهار 96 بالغ بر 21 هزار دستگاه بود. به‌عبارت بهتر، میزان واردات در سه‌ماهه نخست سال جاری، کاهش 69درصدی داشته است.

سهم برندها در واردات سه‌ماه اول 97

رتبه اول واردات خودرو همچنان در اختیار هیوندای است؛ همان شرکتی که در مدت مشابه سال گذشته، تنها 19% بازار وارداتی‌ها را در اختیار داشت، اما حالا سهمش به بیش از 52% رسیده و بی‌رقیب شده است.

کیا و تویوتا هردو با حدود 9.3% در جایگاه دوم و فولکس واگن با حدود 4.4% در جایگاه سوم برندهای وارداتی قرار دارند. همچنین ب‌ام‌و با 3.6%، رنو با 2.9%، نیسان با 2.1% و بورگوارد با 1.2% نیز رتبه‌های چهارم تا ششم برندهای وارداتی را در اختیار دارند.

در بهار 97، کره‌جنوبی جای امارات را گرفته و مبدا اول واردات خودرو به ایران بوده است. امارات و عمان نیز در رده‌های دوم و سوم هستند. می‌توان گفت که بیش از 83% واردات خودرو، از این سه کشور انجام شده است.

دیدگاه کاربران