احتکار برای خودروسازان منطقی نیست

ابهام در شفافیت توییتری وزیر صنعت

6 شهریور 1397 11:00

وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک توییت راجع به احتکار خودروسازان واکنش نشان داد.

وزیر صنعت: احتکار برای خودروسازان هزینه‌بر است، بااین‌حال اگر از انبارهای احتکار اطلاع دهید، بررسی می‌شود.به گزارش باما، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در صفحه رسمی خود در شبکه‌ی اجتماعی توییتر نوشت: «ایران‌خودرو و سایپا روزانه بیش از 3000 خودرو می‌سازند و طی 7 روز تحویل خریداران می‌دهند. باوجود نهادهای نظارتی متعدد یعنی (124.110.135)، تامین پارکینگ برای احتکار این تعداد (روزی 18000 م)، جریمه تاخیر در تحویل احتکار خودرو منطقی نیست! بااین‌حال اگر اطلاع دقیقی دهید، بررسی می‌شود.»

منظور وزیر از نهادهای نظارتی متعدد، سامانه‌های قیمت‌گذاری پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات کشور (124)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (110) و سامانه ثبت شکایت سازمان تعزیرات حکومتی (135) است.

البته مشخص نیست روزی «18000 م» جریمه تاخیر در تحویل است یا هزینه پارکینگ برای احتکار این خودروها. در هر صورت این رقم اگر 18 هزار میلیون تومان باشد به ازای سه هزار دستگاه، روزانه مبلغ 6 میلیون تومان برای هر دستگاه می‌شود که نه برای هزینه پارک منطقی است و نه برای جریمه تاخیر.

به نظر می‌رسد وزیر با توضیحات بالا گفته است احتکار به خاطر هزینه‌هایی ازجمله هزینه تامین پارکینگ و جریمه تاخیر که به خودروساز تحمیل می‌کند منطقی نیست.

درعین‌حال وی با هشتک «شفافیت» از مردم خواسته است اگر اطلاعی از انبار کردن خودرو دارند با تماس به سامانه‌های نظارتی آن‌ها را به اطلاع مسئولین برسانند.

گفتنی است برخی کاربران در جواب این توییت مکان‌هایی که خودرو در آن‌ها انبار شده است را نوشته‌اند و از وزیر تقاضای بررسی کرده‌اند. برخی دیگر نیز به مساله تحویل هفت‌روزه خودرو اشاره‌کرده‌اند و آن را نادرست خوانده‌اند.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران