قیمت نهایی: 48 میلیون و 405 هزار دلار

حراج فراری 250GTO معروف

6 شهریور 1397 12:00

فراری 250GTO مدل 1962 که دو بار در مسابقه Targa Florio موفق شده بود در کلاس خود قهرمان شود، با ثبت یک رکورد جهانی جدید به قیمت 48 میلیون و 405 هزار دلار در حراجی RM Sotheby's در مونتری فروخته شد. اکنون، این 250GTO گران‌ترین خودروی دنیاست که در یک حراجی به فروش رفته است.

در این حراجی که توسط RM Sotheby’s در هفته خودرویی مونتری انجام شده رکورد گران‌قیمت‌ترین خودروی فروخته‌شده در یک حراجی شکسته شد.در مراسم حراج، این خودرو با رانندگی درک بل که قهرمان 5 دوره مسابقه لمان است به روی صحنه آمد. مارتین تن‌هولدر، مجری مراسم، حراج را از 35 میلیون دلار شروع کرد، خیلی سریع قیمت به 40 میلیون دلار رسید و بعدازآن، آرام‌آرام و با گام‌های افزایشی 250 هزار دلاری قیمت به 44 میلیون دلار افزایش یافت. دقیقاً همین جا بود که چکش زده شد. لحظه‌ای که با تشویق حاضران در سالن حراجی همراه بود. به این مبلغ 10 درصد کمیسیون هم اضافه شده و نهایتاً خودرو به قیمت 48 میلیون و 405 هزار دلار فروخته شد.

گفته می‌شود مالک جدید آن یک کلکسیون‌دار بزرگ آمریکایی است و چندین مدل مشهور دیگر در کلکسیون خود دارد. فقط 36 دستگاه GTO توسط فراری ساخته شده که همه آن‌ها امروز همچنان سرپا هستند. این مدل خاص با شماره شاسی 3413GT سومین مدل ساخته شده از سری GTO محسوب می‌شود. فراری از آن به‌عنوان یک خودرو آزمایشی استفاده می‌کرد. فیل هیل که قهرمان فرمول یک دنیا در سال 1961 بود با این خودرو در مسابقه سال 1962 تارگا فلوریو شرکت کرد.

شلبی مایرز، از کارشناسان RM Sotheby's در این مورد گفته: «این سومین باری است که در هزاره جدید یک GTO برای فروش وارد حراجی می‌شود. بدون شک GTO موفق‌ترین خودرو مسابقه‌ای فراری و باارزش‌ترین خودرو کلکسیونی دنیاست.»

بعداً در سال 1962، این GTO به یکی از مشتریان فراری به نام ادواردو لوالدی گاباردی فروخته شد. وی در آن فصل در 10 مسابقه شرکت کرد که در همه به‌جز یکی توانست مقام قهرمانی را به خود اختصاص دهد. بعداً وی موفق به قهرمانی در مسابقات ملی قهرمانی GT ایتالیا شد.

آقای گاباردی همان سال یک GTO دیگر خرید و 3413 را به جیانی بولگاری فروخت. کسی که تحت مالکیت وی، GTO توانست قهرمان کلاس خود در تارگا فلوریو شود. در طول عمر خود، این فراری در 20 مسابقه مختلف شرکت کرده و هیچ تصادفی هم نداشته است.

بیش از 50 سال بعد، این GTO دوباره به پیشرانه، جعبه‌دنده و اکسل عقب اورجینال خود مجهز و همچنین، همان اتاق سری II فابریک ساخت Carrozzeria Scaglietti در سال 1964 روی آن نصب شد.

بعد از خریدوفروش‌های مختلف، در سال 2000 دکتر گرگ ویتن، مالک فعلی خودرو که یکی از مهندسان و مدیران ارشد اسبق مایکروسافت بود آن را خریداری کرد و از آن زمان تاکنون، در رویدادهای خودروهای کلاسیک بسیاری با آن شرکت کرده است. وی در حاشیه مراسم حراج در مورد این GTO گفته:

«داستان من با 250GTO به پایان رسید، ولی بسیار خوشحالم که این خودروی فوق‌العاده سالیان سال مالک جدید خود را هیجان‌زده خواهد کرد. مالک جدید شاید با لقب‌های زیاد این خودرو مانند افسانه‌ای، تاریخی، جام مقدس (جامی که عیسی در شام آخر از آن نوشید) آشنا باشد، ولی من به او قول می‌دهم، زمانی که پشت فرمان 250GTO نشست کاملاً حس خواهد کرد که چرا مردم چنین القابی به آن داده‌اند.»

گرچه خریدوفروش فراری 250 GTO فوق‌العاده کم است، ولی اوایل همین ماه جاری میلادی کلکسیونر آمریکایی دیوید مک‌نیل، 250GTO پیِر دومای و لئون درنیه را که در لمان 1964 چهارم شده بودند به قیمت 70 میلیون دلار خریداری کرد. در سال 2016، فراری 250GTO با شماره شاسی 5111GT به قیمت 52 میلیون دلار فروخته شده بود.

دیدگاه کاربران