تولید محدود بنزین سوپر به دلیل افزایش سرانه مصرف

تامین بنزین عادی در اولویت است

6 شهریور 1397 16:00

کمبود بنزین سوپر در جایگاه کشور طی روزهای گذشته به مساله‌ای فراگیر تبدیل شد. باوجودی که رئیس اتحادیه جایگاه‌داران این مساله را انکار کرد، کماکان گزارش‌های متعددی از شهرهای مختلف در این رابطه به دست رسیده است.

به دلیل افزایش مصرف بنزین در ایام تعطیلات و اولویت قراردادن تامین بنزین مصرفی عموم، تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌های کشور به‌طور موقت محدود شده است.در همین باره روزنامه ایران گزارشی از کمبود بنزین سوپر در کشور منتشر کرده است. این گزارش در حالی منتشر شده که چهار روز پیش رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت بر خلاف این امر تاکید داشت.

بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت درباره توزیع بنزین سوپر در جایگاه‌های عرضه سوخت به ایلنا، اظهار داشت: «در حال حاضر بنزین یورو به‌اندازه کافی در تمامی جایگاه‌ها موجود است و تراکم و ترافیکی هم در هیچ جایگاهی شاهد نیستیم. بنزین سوپر نیز در جایگاه‌های پرفروش به‌اندازه کافی توزیع می‌شود و مشکلی نیست. جایگاه‌های پرفروش را در اولویت توزیع بنزین سوپر قرار دادیم و مشکل بنزین سوپر به‌کل حل شده و در حال حاضر در بیش از 10 جایگاه این نوع بنزین عرضه می‌شود.»

البته در گزارشی که روزنامه ایران منتشر کرده است خلاف این گفته‌ها آمده است. بر اساس این گزارش این روزها مخزن بنزین سوپر بسیاری از جایگاه‌های سوخت کشور خالی است. چندهفته‌ای است که جایگاه‌داران به تقاضای صاحبان خودرو برای بنزین سوپر پاسخ منفی می‌دهند.

شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی اخیراً توضیحاتی را دراین‌باره ارائه داد. طبق اعلام رسمی این شرکت هم‌اکنون توان تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌های امام خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس وجود دارد، اما به دلیل محدودیت انتقال فرآورده‌های تولیدی تنها از طریق یک خط لوله و همچنین افزایش مصرف بی‌رویه بنزین در ایام تعطیلات تابستان و اولویت قراردادن تامین بنزین مصرفی عموم، تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌های مذکور به‌طور موقت محدود شده است.

همچنین زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش ‌و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیح داد: «در حال حاضر بنزین سوپر فقط در پالایشگاه شازند تولید می‌شود. در فصل تابستان به دلیل این‌که مصرف اوج می‌گیرد، تامین سوخت عمومی مردم در اولویت قرار دارد. بنزین سوپر تنها 3 درصد از سبد مصرفی سوخت کشور را به خود اختصاص می‌دهد و کل مصرف سوپر کشور 3.5 میلیون لیتر در روز بوده که الان کاهش یافته است.»

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران