چندی است وضعیت عرضه بنزین سوپر در کشور با مشکلاتی همراه شده است. دلیل اصلی این مساله افزایش مصرف بنزین و بهتبع آن تولید بنزین عادی در پالایشگاههای مخصوص تولید بنزین سوپر است. به نظر میرسد با پایان یافتن تعطیلات تابستانی مصرف روزانه بنزین کاهش پیدا کند و پالایشگاههای پیشرفته کشور بتوانند دوباره مشغول تولید بنزین سوپر شوند.
”با افزایش حجم تولید بنزین به کمک کاتالیستهای داخلی، نگرانیها از کمبود بنزین، حتی بنزین سوپر و یورو 5، کاهشیافته است.“دراینباره رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت در خصوص وضعیت توزیع بنزین سوپر در جایگاهها به «خبرخودرو» گفت: «قطعاً تا پایان شهریورماه مشکل کمبود بنزین سوپر در جایگاهها برطرف خواهد شد.» بیژن حاج محمدرضا تصریح کرد: «تولید بنزین سوپر با مشکل مواجه نیست و عامل اصلی کاهش عرضه این محصول، ذخیرهسازی بنزین یورو 4 است که در پالایشگاه ستاره خلیجفارس تولید و ذخیرهسازی میشود.»
وی در ادامه با اشاره به شرایط خاص حاکم بر کشور اذعان داشت: «شرایط خاص موجود در کشور باعث اختلال در عملکرد دستگاههای اجرایی شده است زیرا علاوهبر انجام کارهای جاری باید برای رویارویی با شرایط پیشآمده نیز برنامه داشته باشند و عامل اصلی کمبود بنزین سوپر نیز همین امر است. امیدواریم شرایط حادی برای کشور پیش نیاید اما دولت باید بتواند در صورت بروز تحولات بیشتر پاسخگوی نیاز مردم باشد.»
رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت گفت: «بیش از دو میلیارد متر مکعب بنزین یورو 2 ذخیره داشتهایم که رقم بالایی است و در حال حاضر باید برای ذخیرهسازی بنزین یورو 4 اقدام کنیم زیرا در شهرهای بزرگ و مراکز استانها بنزین یورو 4 توزیع میشود و توزیع بنزین سوپر در مرحله بعد قرار میگیرد؛ و از طرفی اکتان بنزین یورو 4 بیشتر از بنزین سوپر است اما مردم فکر میکنند بنزین سوپر مناسبتر است.»
ایران، دومین تولیدکننده کاتالیست بنزین در جهان
خبر مثبت دیگری که درزمینه تامین بنزین موردنیاز داخل به گوش رسید، از توانمندی ایران برای تامین کاتالیستهای موردنیاز تولید بنزینهای باکیفیت حکایت داشت.
جلیل سبحانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و تامین تجهیزات پتروشیمی ایران (اسپک)، به «تسنیم» گفت: «دانشمندان ایرانی به فناوری تولید کاتالیستهای واحدهای ایزوم پالایشگاهی که قبلاً فقط در آمریکا تولید میشد، دستیافتهاند و با تولید این کاتالیست در داخل، ایران به دومین تولیدکننده این کاتالیست حساس و پیچیده در جهان تبدیل شد.»
وی با بیان اینکه در تولید کاتالیستهای صنعت پتروشیمی، نفت و گاز بیش از 90 درصد به خودکفایی رسیدهایم، افزود: «با برنامهریزیهای انجامشده تا پایان امسال در این زمینه به خودکفایی کامل میرسیم. امروز 96 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و یورو 5 کشور با استفاده از کاتالیستهای ایرانی تولید میشود و در این بخش نهتنها نیازی به خارجیها نداریم بلکه دیگر هیچکسی نمیتواند ما را درزمینه تحریم بنزین تهدید کند.»
سبحانی همچنین از تولید کاتالیستهای موردنیاز برای تولید بنزینهای اکتان بالا در کشور خبر داد و افزود: «هماکنون از مرحله تولید کاتالیست بنزین با اکتان بالاتر از 95 و همچنین گازوئیل یورو 5 عبور کردهایم و امیدواریم تا پایان امسال تولید این نوع بنزین و گازوئیل با استفاده از کاتالیستهای ایرانی در پالایشگاههای کشور آغاز شود.»
نویسنده : مسلم تقوی
منبع : باما