سازه‌ای در سایز واقعی با قابلیت حرکت

نسخه‌ای خاص از بوگاتی شیرون با قطعات LEGO

10 شهریور 1397 06:00

در قدیم تنوع قطعات لگو مانند امروز نبود. اگر رویای ساختن ماشین آرزوهایتان را داشتید در آخر با سازه‌‌ای مکعبی مواجه بودید. اما قطعات لگو هم روزبه‌روز با صنعت خودرو پیشرفت کرد. با اضافه شدن سری «لگو تکنیک» از سال 1977 این بازی برای طرفدارانش مهیج‌تر از قبل شد تا جایی که کیت‌های پیشرفته‌ای برای ساخت خودروهای جذاب نظیر استون‌مارتین DB5 جیمزباند، پورشه 911GT3 RS و بوگاتی شیرون ساخته شد. این سازه‌ها تا جایی ارتقا پیدا کردند که دیگر می‌توان به کمک آن‌ها یک مدل سایز واقعی از یک خودرو با شباهت قابل توجه و با توانایی حرکت ساخت؛ ایده‌ای که با ساخت یک نسخه از بوگاتی شیرون به واقعیت تبدیل شد.

2304 موتور لگو تکنیک در کنار هم قرار گرفته‌اند تا قدرت 5.3 اسب‌بخار برای حرکت این سازه ایجاد کنند.لگو برای ساخت بوگاتی شیرون، بیش از یک میلیون قطعه استفاده کرده است. با شیوه اتصال مثلثی قطعات، نمای خارجی به نسخه اصلی شیرون بسیار شبیه است. علاوه‌براین تشابه چراغ‌های جلو و عقب و بال بزرگ عقب با مدل اصلی حیرت‌انگیز است.

در کابین هم سعی شده با ساخت صندلی‌ها، فرمان، سرعت‌سنج، کنسول، داشبور و پدال ترمز تا جای ممکن جزییات رعایت شود. طبق گفته اندی والس (راننده سابق مسابقه که با این خودرو رانندگی کرده است) از فاصله دور تمایز خودروی لگو با شیرون غیرممکن است.

در این شاهکار مهندسی از هیچ چسبی برای اتصال قطعات استفاده نشده و تنها قطعه‌ای که از شیرون واقعی قرض گرفته شده، چرخ‌های آن است. توسعه و ساخت این سازه 13438 ساعت زمان برده است.

اما آن چه این سازه را خاص‌تر از نسخه‌های مشابه می‌کند، قابلیت حرکتش است؛ هرچند که سرعتش به 420 کیلومتربرساعت شیرون واقعی نمی‌رسد. 2304 موتور لگو تکنیک، 4032 چرخ‌دنده و 2016 محور در کنار هم قرار گرفته‌اند تا قدرت 5.3 اسب‌بخار برای حرکت این سازه ایجاد کنند. گشتاور این پیشرانه 92 نیوتن‌متر است و قادر است این سازه 1.5 تنی را به سرعت 20 کیلومتربرساعت برساند.

دیدگاه کاربران