سرنوشت موتورسنگین‌های توقیفی چیست؟

شرایط واردات موتورسنگین در ایران

24 مرداد 1402 11:42

سرنوشت موتورسنگین‌های توقیفی چیست؟

مرداد 1402: سرهنگ مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد از ابتدای سال تاکنون ۳۲ دستگاه موتورسیکلت سنگین در تهران توقیف شده است. وی درباره آمار فوتی‌ها و توقیفات موتورسیکلت سنگین در شهر تهران گفت از ابتدای سال‌جاری تاکنون سه راکب موتورسیکلت سنگین در شهر تهران جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند. در سال گذشته ۶۲ دستگاه موتورسیکلت سنگین در تهران توقیف و به پارکینگ منتقل شده است.

وی افزود این موتورسیکلت‌های سنگین با سرعت بالایی که دارند با حرکت خود در سطح معابر ایجاد رعب و وحشت کرده و آرامش مردم را بر هم زده و بی‌نظمی ایجاد می‌کنند. متاسفانه برخی مجرمان نیز به‌دلیل سرعت بالایی که این نوع موتورسیکلت‌ها دارند، از آنها سوءاستفاده می‌کنند. به‌طور کلی موتورسیکلت‌های سنگین به‌دلیل اینکه مجوز ندارند باید در پیست مورد استفاده قرار بگیرند و حرکت آن ها در سطح معابر شهری ممنوع است. پلیس راهنمایی و رانندگی با طرح‌هایی که در دست اجرا دارد، به محض مشاهده موتورسیکلت‌های سنگین نسبت‌به توقیف آنها اقدام و این موتورسیکلت‌ها را به پارکینگ منتقل می‌کند. همچنین این موتورها علاوه‌بر انتقال به پارکینگ به‌دلیل نداشتن پلاک و گواهینامه و ایجاد رعب و وحشت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و مسلما ترخیص این موتورسیکلت‌ها خیلی سخت‌تر از موتورسیکلت‌های عادی است.

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نیز توضیح داد موتورسیکلت‌های سنگینی که توسط پلیس توقیف می‌شوند، به پارکینگ منتقل شده تا مدارک آنها بررسی شود؛ به دلیل اینکه اغلب این موتورسیکلت‌های سنگین فاقد مدارک قانونی ورود به کشور هستند، ممکن است این موتورسیکلت‌ها در پارکینگ بمانند تا فرسوده شوند. البته در برخی موارد، پلیس با کسب اجازه از مرجع قضایی از این موتورسیکلت‌های سنگین برای انجام ماموریت‌ها استفاده می‌کند؛ یعنی برخی موتور سیکلت‌های سنگین توقیفی در نهایت در اختیار پلیس قرار می‌گیرند.

دلیل ممنوعیت تردد موتورسنگین در خیابان

اردیبهشت 1401: موتورسیکلت‌هایی که پیشرانه‌ای با حجم بیش از 250 سی‌سی دارند، به «موتور سنگین» معروف هستند. راندن این گونه موتورها در ایران ممنوع است و در صورت نیاز، باید از نهادهای مربوطه مجوز کسب کرد. علت ممنوعیت تردد آن‌ها، احتمال انجام کارهای خلاف قانون و قدرت و سرعت بالا در فرار از صحنه‌های وقوع جرم است. از دیگر دلایل ممنوعیت آن می‌توان به خروج ارز از کشور، ایجاد آلودگی صوتی، آزار شهروندان و افزایش میزان تصادفات، اشاره کرد. راندن موتورهای سنگین در کشور به خوبی آموزش داده نمی‌شود و به همین خاطر کنترل آن دشوار است.

موتورسواری در ایران بسیار محبوب است و اگر مسابقات برگزار شوند، درآمد حاصل از آن صرف پیست‌ها خواهد شد. علاقمندان به این رشته ورزشی پرطرفدار، نمی‌توانند به سادگی موتورها را وارد کنند و رفت و آمد داشته باشند.

یکی از مشکلاتی که پس از ممنوعیت تردد موتورهای سنگین ایجاد شد، افزایش آمار سرقت آن است. افرادی که خواهان اصلاح این قانون هستند، معتقدند که اگر موتورسیکلت‌های سنگین پلاک شوند، بسیار بهتر قابل کنترل هستند و تخلف آن‌ها با شماره پلاک قابل پیگیری است و سرقتی‌ها نیز قابل شناسایی می‌شوند. اگر تردد این موتورها قانونی تلقی شود، رانندگان آن‌ها با احتیاط و رعایت قوانین تردد خواهند کرد و ترسی از توقیف نخواهند داشت؛ بنابراین، آمار تصادفات نیز کاهش می‌یابد.

برخی از موتورسیکلت‌های سنگین دارای برگه مزایده از ارگان‌های مختلف مانند گمرک هستند. آن‌ها قابل پلاک شدن نیستند و شماره تنه و موتور آن‌ها سنگ گرفته شده و باید اوراق شوند. برخی از آن‌ها، مهلت قانونی اوراق کردنشان نیز گذشته است. تنها مزیت آن‌ها نسبت به نمونه‌های قاچاق این است که مالکان آن‌ها بازخواست نمی‌شوند.

اگر قصد خرید موتورسیکلت سنگین مزایده‌ای را دارید، باید بسیار مراقب سودجویان باشید.

اگر یک موتورسیکلت سنگین، برگه سبز داشته باشد، می‌توان آن را در محضر به نام زد و در صورت توقیف آن توسط پلیس، با پرداخت جریمه و تعهد ترخیص می‌شود. این گونه موتورسیکلت‌ها با پرداخت عوارض گمرکی وارد کشور شده‌اند و برگه سبز گمرک را دارند. آن‌ها موتورهای برگه سبزدار نامیده می‌شوند. لازم به ذکر است که یکی از شرایط فدراسیون برای حضور موتورهای سنگین در پیست، داشتن سند و برگه سبز است‌.

تعداد کمی از موتورهای سنگین موجود در بازار نیز دارای برگه تملیکی هستند؛ آن‌ها مابین موتورسیکلت‌های برگه سبزدار و اوراقی قرار می‌گیرند.

ادامه مهار سنگین‌ها در تهران؛ تردد ممنوع!

آبان 1400: سرهنگ همه‌خانی (معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور) ضمن اشاره به ادامه «طرح مهار» از سوی پلیس راهور برای برخورد با تردد موتورسیکلت‌های بدون مجوز، یادآوری کرده است که در روزهای تعطیل نیز تردد موتورسنگین‌ها غیرمجاز بوده و در صورت مشاهده توسط افسران پلیس، حتما توقیف می‌شوند. سرهنگ همه‌خانی همچنین گفته که از ابتدای سال 1400، تاکنون 43 دستگاه انواع موتورسنگین در معابر شهری و جاده‌های تهران، توقیف شده‌اند.

واردات موتورسنگین همچنان ممنوع است

خرداد 1400: واردات و استفاده از موتورهای بالای 250 سی‌سی همچنان ممنوع است. سردار هادیانفر (رئیس پلیس راهور ناجا) با اعلام این خبر گفته که بغیر از نهادهای امنیتی، پلیس هیچ دستورالعملی برای صدور مجوز و تردد موتورسیکلت‌های سنگین ندارد.

سردار هادیانفر همچنین یادآوری کرده که امکان واردات این موتورسیکلت‌ها از طریق گمرک نیز وجود نداشته و به همین دلیل نیز اگر به داخل کشور بیایند، بعنوان کالای قاچاق شناخته می‌شوند. رئیس پلیس راهور ناجا به خریداران این نوع موتورها نیز هشدار داده که بدنبال خرید موتورهای بدون‌پلاک و بدون سند نباشند چراکه نداشتن پلاک جرم است. ضمن اینکه احتمال سرقتی‌بودن این موتورسیکلت‌ها هم وجود دارد.

افزایش توقیف موتورهای سنگین توسط پلیس

خرداد 1400: پلیس همچنان بدنبال توقیف موتورسیکلت‌های بی‌مجوز است. سرهنگ خانی (معاون آموزش پلیس تهران بزرگ) ضمن اشاره به این موضوع گفته که تردد موتورسیکلت‌های سنگین، در صورتیکه فاقد مجوز یا پلاک باشند، غیرقانونی است و در همین راستا، هفدهمین موتورسنگین در اتوبان همت، توقیف شده است.

سرهنگ خانی همچنین تاکید کرده که برخلاف تصور برخی‌ها، حتی در روزهای جمعه نیز تردد موتورسنگین‌ها (همانند سایر روزهای عادی) ممنوع بوده و در صورت مشاهده، افسران پلیس نسبت به توقیف آنها اقدام می‌کنند.  

شرایط ترخیص موتورسنگین از گمرک

اسفند 99 | آقای وکیلی (مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد گمرکی) طی بخشنامه‌ای، دو شرط مهم برای ثبت سفارش و ترخیص موتورسیکلت‌هایی با حجم بیش از 250 سی‌سی را اعلام کرده است.

طبق این بخشنامه، واردات و ترخیص این نوع موتورسیکلت‌ها یا قطعات منفصله آنها، نیازمند اخذ مجوز فنی دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت است. ضمن اینکه داشتن تاییدیه مکتوب شورای امنیت کشور نیز الزامی خواهد بود. 

شرایط واردات موتورسنگین اعلام شد

اسفند 99 | فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در تاریخ پنجم اسفندماه، دستورالعمل جدید وزارت ورزش درباره واردات موتور سنگین توسط ورزشکاران را منتشر کرده و از ورزشکاران خواسته تا در صورت داشتن شرایط و جهت استفاده از تسهیلات واردات موتورسیکلت‌های ورزشی، مدارک مربوطه را به این فدراسیون ارسال کنند. 

کلیات دستورالعمل وزارت ورزش جهت واردات موتورسنگین با سهمیه ورزشکاری، که در تاریخ 25 بهمن 99 به تصویب رسیده، به شرح زیر است:

»» دستورالعمل واردات موتورسنگین ورزشی (PDF) ««

به منظور ایجاد فرایند قانونی و ساماندهی امور موتورسیکلت‌های ورزشی و توسعه ورزش موتورسواری، به استناد تصویب نامه مورخ 20 مرداد 1390 هیات محترم وزیران و دستورالعمل چگونگی استفاده از موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی به بالای شورای امنیت کشور مورخ 11 مرداد 1394 دستورالعمل چگونگی استفاده از تسهیلات واردات موتورهای ورزشی بشرح ذیل تدوین می‌گردد:

شرایط استفاده از تسهیلات واردات موتورسیکلت ورزشی

1- عضویت رسمی در فدراسیون به مدت حداقل سه سال

2- کسب عنوان قهرمانی کشور (اول تا سوم) حداقل یک مورد

3- کسب عناوین اول تا سوم مسابقات قهرمانی آسیا یا جهان

تبصره: فرد متقاضی در صورت دارا بودن شرایط هر یک از بندهای سه گانه ماده فوق الذکر میتوانند از تسهیلات واردات موتورسیکلت بهره‌مند گردد.

شرایط استفاده از تسهیلات واردات موتورسیکلت تفریحی

عضویت رسمی در فدراسیون به مدت حداقل پنج سال

مدارک لازم برای استفاده از تسهیلات واردات موتورسیکلت

1- ارائه اصل و کپی کارت عضویت متقاضی

2- ارائه اصل و کپی کارت ملی

3- ارائه گواهینامه موتورسیکلت

4- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه

5- پیش فاکتور موتور درخواستی (پرفرم)

مدارک لازم برای واردات قطعات موتورسیکلت

مدارک لازم جهت واردات قطعات منفصله موتورسیکلت، کارتینگ و ATV و غیر عبارتند از:

1- ارائه مجوز تاسیس شرکت

2- ارائه اساسنامه شرکت

3- قید عبارت استفاده از قطعات منفصله جهت موتورسیکلت‌های قابل تردد در پیست‌های ورزشی در پروانه بهره برداری

4- دارابودن ثبت سفارش معتبر از سازمان توسعه و تجارت ایران

5- دارابودن پروانه بهره برداری

6- دارابودن مجوز دفتر مقررات صادرات و واردات - اداره کل صنایع نیرو محرکه

میزان تعرفه همیاری فدراسیون

مبنای محاسبه همیاری جهت واردات موتور سیکلت‌های ورزشی پس از اخذ مصوبه مجمع عمومی فدراسیون با رعایت قوانین و مقررات ذیربط براساس ارزش روز وسیله وارداتی است.

1- میزان همیاری جهت واردات موتورسیکلت ورزشی معادل 15 درصد است.

2- میزان همیاری جهت واردات موتورسیکلت تفریحی و سرگرمی معادل 20 درصد است.

3- میزان همیاری جهت واردات موتورسیکلت کراس-تريال-اندرو معادل 15 درصد است. (اندرو همان موتور تریل با اندکی تغییر است)

4- توضیح اینکه میزان همیاری مورد اشاره در بندهای 1 و 2 و 3 این ماده به حساب درآمدی فدراسیون واریز و فیش واریزی جهت تکمیل پرونده به فدراسیون ارائه میشود.

5- واریز میزان همیاری منوط به بررسی مدارک و تأیید وزارت ورزش و جوانان است.

6- مبنای محاسبه درصد همیاری بر اساس قیمت روز کمپانی سازنده و به تبع آن، معادل ارزش ریالی ارز مندرج در فاکتور براساس نرخ رسمی روز بانک مرکزی است.

افراد مشمول تخفیف همیاری

1- افرادی که عناوین اول تا سوم مسابقات قهرمانی آسیا و جهان تنها در یک راند را کسب نموده باشند، برای یک مرحله از پرداخت همیاری معاف هستند.

2- دارندگان عناوین قهرمانی آسیا و جهان در صورتی از مزایای تخفیف برخوردار می شوند که در زمان درخواست، از تاریخ اکتساب عناوین ورزشی ایشان، بیش از دو سال سپری نشده باشد.

3- چنانچه دارندگان عناوین قهرمانی آسیا و جهان در زمان درخواست عضو تیم ملی باشند، مجاز خواهند بود هر سه سال یکبار از تسهیلات این دستورالعمل بهره‌مند گردند.

4- هر ورزشکار در رشته مورد فعالیت خود، مجاز به استفاده از تسهیلات است.

مدارک و مستندات متقاضیان در کارگروهی متشکل از معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای (رئیس گروه)، مدیرکل امور حقوقی، مدیرکل حراست، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات، مدیر کل امور مشترک فدراسیونها (دبیر کارگروه)، رئیس فدراسیون، دبیر فدراسیون، کارشناس خبره فدراسیون و یک کارشناس مطلع، مورد بررسی قرار گرفته و مراتب تایید یا رد درخواست، به اداره کل امور مشترک فدراسیونها اعلام میشود.

مکاتبه با وزارت صمت صرفا از سوی اداره کل امور مشترک فدراسیونها و پس از بررسی و تکمیل اسناد و مدارک صورت می گیرد. همچنین انتخاب کارشناس مطلع توسط معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای صورت میپذیرد.

تدوین قوانین واردات موتورسنگین

دی 99 | آقای علی نژاد (معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان) در حاشیه مراسم رونمایی از سند راهبردی کشتی در تاریخ 29 دی‌ماه، درباره حاشیه‌های صدور مجوز غیرقانونی برای واردات موتورسنگین توسط فدراسیون گفته که بهتر است بدون سند، نامی از اشخاص نبرید!

آقای علی‌نژاد همچنین خبر داده که وزارت ورزش درحال تدوین قانونی جدید است تا از این به بعد، فقط ورزشکاران امکان واردات موتورسنگین را داشته باشند.

مجوز غیرقانونی برای واردات موتور سنگین

شهریور 99 | موتور برای موتورسوار مثل پا هست برای دونده. پس لازم به توضیح بیشتر نیست که فدراسیون اتوموبیلرانی و موتورسواری ایران با هماهنگی وزارت ورزش و به منظور حمایت از ورزشکاران و قهرمانان این رشته، سهمیه‌های مشخصی برای واردات موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای یا اصطلاحا موتورسنیگن درنظر گرفته است. در این سهمیه که به «سهمیه ورزشکاری» نیز معروف شده، شخص واردکننده دیگر نیازی به پرداخت تعرفه کامل دولتی برای واردات موتورسنگین ندارد. طبق اعلام فدراسیون: «ارز وارداتی این موتورسیکلت‌ها همان ارز بانکی است که از محل حساب ارزی اشخاص قابل پرداخت است و هیچگونه ارز دولتی و غیردولتی به آنها تعلق نمی‌گیرد».

اما در این روزها که نوبت انتخابات ریاست جدید فدراسیون اتوموبیلرانی و موتورسواری است، باخبر شده‌ایم که اتفاقات تلخی در زمینه تخصیص «سهمیه ورزشکاری» برای واردات موتورسنگین رخ داده است؛ اتفاقاتی که در مدت زمان 7 ماهه ریاست آقای «مازیار ناظمی» به وقوع پیوسته. حالا بیایید این اتفاقات را با یکبار دیگر مرور کنیم:

1- طبق مستندات پخش شده در برنامه تلویزیونی ورزشگاه که در تاریخ 26 شهریورماه از شبکه پنج سیما پخش شد، حداقل 80 نفر برای تخصیص سهمیه ورزشکاری، از سوی فدراسیون به وزارت صمت معرفی شده‌اند تا مجوز واردات موتورسنگین به آنها داده شود. 

2- طبق گفته‌های آقای بیژن خراسانی، کارشناس حاضر در این برنامه تلویزیونی، هیچکدام از نفراتی که در لیست فدراسیون حضور داشته‌اند، جزو ورزشکاران، پیشکسوتان و قهرمانان این حوزه نیستند. به همین دلیل نیز این احتمال وجود دارد که این افراد، یا خودشان «واسطه» بوده‌اند یا اینکه «فروشنده» هستند. چنین موضوعی، آن هم در شرایطی که بسیاری از قهرمانان معروف کشورمان، مدت‌هاست بدنبال گرفتن مجوز واردات هستند، نکته بسیار عجیبی است.

3- طبق اعلام مجری این برنامه، یکی از افرادی که در لیست اعلامی فدراسیون حضور داشته، مدعی شده که مبلغی معادل 120 میلیون تومان را بعنوان «همیاری» پرداخت کرده است. اگر همه افراد این لیست، چنین مبلغی را پرداخت کرده باشند، می‌توان چنین نتیجه گرفت که برای واردات این 80 دستگاه، احتمالا مبلغی بین 8 تا 10 میلیارد تومان از اشخاص گرفته شده است.

4- اما طبق گفته‌های آقای خراسانی، این مبالغ پرداخت شده از سوی افراد، به حساب‌های واسطه (و احتمالا حساب‌های شخصی) واریز شده‌اند. طوری که هم اکنون اثری از این واریزی‌ها در حساب‌های متعلق به فدراسیون وجود ندارد.

حال باید منتظر ماند و دید که مدیران فدراسیون، بعنوان اشخاصی که مسئول اصلی انجام این کار بوده‌اند، چه توضیحاتی برای شفاف‌سازی ماجرای واردات موتورسنگین خواهند داشت. منتظر اطلاع‌رسانی‌های آینده ما باشید.

شرایط فروش کویر موتور

جهت مشاهده آخرین قیمت محصولات کویر موتور شامل انواع موتورسیکلت کویر، موتورسیکلت وسپا، موتورسیکلت KTM اتریش و سایر محصولات کویر موتور، مقاله قیمت کویر موتور فروش اقساطی را مطالعه کنید و همچنین به صفحه قیمت موتور سیکلت باما سر بزنید.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
ایرانم 1402/7/6
درود بر ریس پلیس که اینقدر بفکر مردم ایران هستن که اذیت نشن
پاسخ
0
0
0
ایرانم 1402/7/6
افرین که اینقدر بفکر مردم هستین نه که الان اصلا نیستن خودروهایی که صدا شون ادمو اذیت میکنه با اشغال بودن جنس اگزوز پراید اگه جر بخوره با حجم کمی که موتور پراید داره خدارو شکر این ابشن مخفی رو داره که گوشای ادمو جر بده
پاسخ
0
0
0