قدرت بیشتر با مصرف سوخت کمتر

معرفی ب‌ام‌و X5 پلاگین هیبرید مدل 2019

17 شهریور 1397 14:00

در ماه ژوئن بود که شرکت ب‌ام‌و نسل جدید شاسی‌بلند باسابقه‌اش، یعنی مدل X5 را معرفی کرد. حال نوبت به معرفی نسخه مدل پلاگین‌هیبرید از X5 رسیده است. این خودرو که به عنوان جانشینی برای xDrive40e معرفی شده، xDrive45e نام دارد تا از این طریق تمایز خود با نسل قبلی را بیشتر نشان دهد.

این شاسی‌بلند پلاگین هیبرید قادر است با یک مرتبه شارژ باطری‌ها، مسافتی معادل با 80 کیلومتر را بپیماید.پیشرانه هیبرید آن کاملاً از نو طراحی شده تا علاوه‌بر ارائه عملکرد مناسب فنی و راضی نگه داشتن مشتریان سنتی ب‌ام‌و، مصرف سوخت اقتصادی داشته باشد. برای قوای محرکه X5 پلاگین‌هیبرید، پیشرانه بنزین‌سوز سه لیتری توربوشارژ و شش سیلندر در نظر گرفته شده که قدرتی برابر با 282 اسب‌بخار ارائه می‌دهد. در کنار آن، موتور برقی با قدرت خروجی 110 اسببخار نیز تدارک دیده شده است. با ترکیب قدرت این دو پیشرانه، xDrive45e در مجموع توانی برابر با 389 اسب‌بخار و گشتاور 600 نیوتن‌متری در اختیار راننده قرار خواهد داد که نسبت به نسل قبلی این خودرو رقم بسیار بهتری است. بد نیست بدانید پیشرانه مدل xDrive40e 308 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

ویژگی های خوب این خودرو در بخش پیشرانه به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا به لطف ایجاد توان بیشتر در مجموعه باتری‌های جدید، اکنون xDrive45e قادر است تنها با یک مرتبه شارژ باطری‌ها تا شعاع 80 کیلومتر را به صورت برقی بپیماید. لازم به یادآوری است که xDrive40e با یک مرتبه شارژ باتری‌ها قادر به پیمودن 31 کیلومتر به صورت کاملاً برقی بود.

با وجود آن‌که مهندسان ب‌ام‌و در طراحی بخش فنی xDrive45e مصرف سوخت کم را مدنظر قرار داده بوده‌اند، اما حاصل کار خودروی کند و کسل‌کننده‌ای نیست چراکه X5 پلاگین‌هیبرید ظرف 5.6 ثانیه به سرعت صدکیلومتربرساعت دست می‌یابد که بیش از یک ثانیه سریع‌تر از نسل قبلی خواهد بود. حداکثر سرعت خودرو در حالت تمام برقی نیز نسبت به نسل قبل افزایش یافته و از 120 کیلومتربرساعت به 140 کیلومتربرساعت رسیده است.

به لطف استفاده از این پیشرانه قدرتمند ولی کم‌مصرف، ب‌ام‌و اعلام کرده که مصرف سوخت xDrive45e برابر با 2.1 لیتر در صد کیلومتر است و تولید دی‌اکسید کربن آن برابر با 49 گرم در هر کیلومتر خواهد بود. مشتریانی که هنوز در انتظار خرید X5 با پیشرانه دیزلی هستند نیز باید مطمئن باشند چنین مدلی از سوی سازنده عرضه نخواهد شد.

سیستم تعلیق بادی و ورودی هوای متغیر به صورت استاندارد در این خودرو عرضه خواهند شد اما در نمونه‌های کامل‌تر، سیستم فرمان‌پذیری چهارچرخ نیز قابل سفارش است.

تنها عاملی که ممکن است در xDrive45e چندان خوشایند همگان نباشد را می‌توان کاهش 150 لیتری فضای بار آن نسبت به نسل قبلی دانست که به واسطه محدودیت‌های فنی رخ داده است. اما هنوز هم جای نگرانی نیست چراکه بدون جمع کردن صندلی‌ها، فضایی معادل با 500 لیتر در xDrive45e وجود دارد که با جمع کردن صندلی‌ها این رقم به 1716 لیتر قابل افزایش است.

با وجود این‌که ب‌ام‌و اکنون xDrive45e را معرفی کرده، اما هنوز قرار نیست ظرف یک سال آینده شاهد عرضه آن در بازار خودرو باشیم. لازم به ذکر است، تمام مشخصات عنوان شده در این نوشتار مربوط به مدل‌های سفارش اروپا بوده و ویژگی‌های مدل‌های قابل عرضه در بازار آمریکا تاکنون منتشر نشده است که انتظار می‌رود در زمان عرضه این مدل در سال 2020، اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر شود.

دیدگاه کاربران