احیای یک تفاهم‌نامه پسابرجامی

احتمال حضور اتوبوس‌های برقی بلاروس در تهران

19 شهریور 1397 14:30

اتوبوس‌ساز بلاروسی پس از سال‌ها تلاش بالاخره ممکن است برنامه فروش اتوبوس‌های برقی خود به تهران را عملی کند.

قرارداد فروش اتوبوس‌های بلکامونماش به ایران که قرار بود در روزهای پسابرجام منعقد شود، تاکنون به تعویق افتاده است.در سفر هیئت پارلمانی ایران به بلاروس از کارخانه سازنده اتوبوس‌های برقی «بلکامونماش» (Belkommunmash) این کشور بازدید شد. به گزارش ایسنا،‌ این بازدید قبل از پایان سفر هیئت پارلمانی مجلس به بلاروس انجام شد و در آن از ظرفیت‌های تولید اتوبوس‌های برقی، هیبریدی و همچنین خط تولید آن بازدید به عمل آمد.

به گزارش باما در اواخر سال 2017 میلادی نیز یک رسانه بلاروس از امکان فروش اتوبوس‌های درون‌شهری بلکامونماش به ایران خبر داده بود.

در آن زمان «مصطفی اویسی» سفیر ایران با «آندری شورتس» (Andrei Shorets) شهردار مینسک گفت‌وگوهای در این زمینه انجام داده بود. یک سال پیش از آن نیز نخست‌وزیر بلاروس «ولادیمیر سماشکو» (Vladimir Semashko) خبر از احتمال حضور اتوبوس‌های برقی این شرکت در مسکو، سنت‌پترزبورگ و تهران داده بود. در آن زمان قرار بود این اتوبوس‌ها توسط شرکت «سبز خودرو» به کشور وارد شوند.

اتوبوس‌های برقی بلکامونماش هم‌اکنون در بیش از 40 شهر از جمله شهرهایی در روسیه، اوکراین، قزاقستان، قرقیزستان، لتونی، مولداوی، مغولستان، آرژانتین، کلمبیا و صربستان استفاده می‌شود.

این قرارداد که قرار بود در دوران شکوفایی برجام منعقد شود تاکنون به تعویق افتاده است؛ اکنون‌که تحریم‌های شدیدی علیه کشور و خصوصاً خودروسازی وضع شده، احتمال انعقاد آن بیشتر از همیشه است.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران