فرصتی برای ترمیم مناسبات تولید خودروسازان

اتومکانیکای فرانکفورت 2018؛ بزرگ‌ترین رویداد قطعه‌سازی جهان

19 شهریور 1397 17:00

اتومکانیکا با حدود 4800 عرضه‌کننده بزرگ‌ترین نمایشگاه دنیا در حوزه خدمات پس از فروش است. چنین حجم عظیمی از حضور در نمایشگاهی که هم عرضه‌کنندگان و هم مخاطبان آن بنگاه‌ها هستند، بی‌نظیر است و آن را به بزرگ‌ترین نمایشگاه بنگاه به بنگاه (business-to-business) جهان تبدیل کرده است. فعالیت اتومکانیکا در حوزه قطعات و خدمات پس از فروش است که هر دو سال یک‌بار (به جایگزینی نمایشگاه خودرو آلمان) در نمایشگاه فرانکفورت (Messe Frankfurt) برگزار می‌شود. امسال هم‌زمان در این محل، نمایشگاه تخصصی رینگ و تایر با عنوان REIFEN و نمایشگاه خودروهای کلاسیک نیز برگزار خواهد شد.

با شدت گرفتن جنگ تجاری، نگاه خودروسازان به اتومکانیکای فرانکفورت، برای ترمیم روابط تجاری و تسهیل روند تامین قطعات جدی‌تر خواهد بود.اهمیت اتومکانیکا در زمان جنگ تجاری

این نمایشگاه از 20 شهریور به مدت 5 روز فعالیت خود را در شهر فرانکفورت آلمان آغاز می‌کند. بیست و پنجمین نمایشگاه اتومکانیکا زمانی برگزار می‌شود که تجارت آزاد جهانی بیش از همیشه در معرض خطر قرارگرفته است. در حقیقت کار اصلی این نمایشگاه در حوزه خدمات پس از فروش خودرو است ولی با توجه به تغییر مناسبات تجاری خودروسازان، پیش‌بینی می‌شود که در اتومکانیکای امسال جنبه تامین قطعات و فرآیند تولید بیش از همیشه موردتوجه قرار بگیرد.

در صنایع خودرو، خودروسازان و قطعه‌سازان به دنبال شرکت‌هایی می‌روند که مزیت رقابتی در تولید و تجارت داشته باشند. با این کار هزینه نهایی تولید و سود شرکت افزایش پیدا می‌کند و این امر در سال‌های گذشته به اصلی در خودروسازی تبدیل‌شده است. در مسیر حرکت مواد خام و تبدیل آن‌ها به محصولی نهایی خودرو، گاهاً بیش از 10 کشور فعال هستند.

حالا با شکننده شدن روابط آزاد به دلیل جنگ تجاری که ترامپ آغازگر آن بود، فعالان صنعت خودروسازی جهان شاید بیش از گذشته به نمایشگاهی شبیه به اتومکانیکا نیاز دارند. چرا که در سال‌های گذشته مسیر تولید روی غلتک افتاده بود و بیشتر دغدغه خودروسازان در مسیر بازاریابی آن بوده است؛ اما حالا با خطراتی که جنگ تعرفه‌ای برای صنایع به وجود آورده است، بازبینی روابط تجاری برای تولید از سوی خودروسازان امری ضروری به نظر می‌رسد.

نگاه کلی به اتومکانیکا

16 رویداد نمایشگاهی در 15 کشور 4 قاره دنیا نشان می‌دهد که نه نگاه اتومکانیکا دیگر معطوف به اروپای غربی است و نه نگاه کشورهای دیگر به این نمایشگاه به چشم یک رویداد محلی است. مجموع شرکت‌کنندگان همه رویدادهای اتومکانیکا در سال به 21 هزار شرکت‌کننده و تعداد بازدیدکنندگان آن به بیش از 600 هزار نفر می‌رسد. البته بزرگ‌ترین رویداد اتومکانیکا در شهر فرانکفورت خواهد بود که حدود نیم‌قرن پیش آغاز شد.

بزرگ‌ترین گردهمایی مدیران و تجار از نگاه آمار

بر اساس آمار منتشرشده از نمایشگاه فرانکفورت در سال 2016 که دوره قبلی برگزاری این نمایشگاه بود، حدود 133 هزار نفر از 170 کشور از آن بازدید کردند. در اتومکانیکای 24 ام حدود 4800 شرکت‌کننده از 76 کشور جهان (ازجمله ایران) حضور داشتند. از این میان 734 شرکت از آلمان و دیگر شرکت‌ها از 75 کشور جهان که در حوزه قطعه‌سازی فعال هستند حضور داشتند.

همان‌طور که گفته شد اتومکانیکا بزرگ‌ترین رویداد بنگاه به بنگاه (B2B) جهان است و در آن علاوه‌بر غرفه‌داران، بازدیدکنندگان نیز از صاحبان کسب‌وکارها و فعالان حوزه خودرو هستند. آمارها نشان می‌دهد در دوره گذشته این نمایشگاه حدود 133 هزار بازدیدکننده داشته که 70 هزار نفر آن از کشورهای دیگر به فرانکفورت سفر کرده بودند. این حجم از گردهمایی مدیران و فعالان در یک رویداد خودرویی بی‌سابقه است. از 133 هزار نفر بازدیدکننده 45 درصد آن مدیران ارشد شرکت‌ها و 27 درصد نیز صاحبان کسب‌وکارهای مرتبط با قطعات یا خدمات پس از فروش بودند.

امسال نیز حدود پنج هزار شرکت‌کننده در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که سهم ایران از آن 7 شرکت است. اتومکانیکای فرانکفورت از 11 الی 15 سپتامبر (20 تا 24 شهریور) در شهر فرانکفورت آلمان برگزار خواهد شد.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران