جنگ‌تجاری آمریکا تاثیر گذاشت

کاهش فروش خودرو در چین

22 شهریور 1397 14:00

فروش خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا طی سومین ماه پیاپی با کاهشی چشم‌گیر روبه‌رو شد. کارشناسان این افت را ناشی از تاثیرات جنگ تجاری آمریکا با چین در مساله تعرفه‌ها و عوارض بالای گمرکی قلمداد می‌کنند.

حتی کاهش تعرفه واردات از 25 به 15، نتوانست مانع کاهش فروش 7.4 درصدی در ماه آگوست شود.کاهش فروش انواع سوار، شاسی‌بلند و خودروهای چندمنظوره در چین با رشد منفی 7.4 درصدی یعنی چیزی بیش از یک میلیون و 760 هزار دستگاه در ماه آگوست روبه‌رو شد. این در حالی است که در ماه پیش از آن یعنی جولای نیز با افولی 5.4 درصدی مواجه شده بود. این معضل حجم کلی بازار چین از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون را تا 0.8 درصد کاهش داده است.

به نظر می‌رسد مشتریان خریدهای خود را به دلیل رشد آهسته اقتصادی این کشور، با تردید بیشتری انجام می‌دهند. اتخاذ سیاست‌های انقباضی از سوی فولکس‌واگن و جنرال‌موتورز که از سوی آمریکا هدایت می‌شود نیز در این بی‌میلی بی‌تاثیر نبوده است.

چین که طی سال‌های اخیر به واسطه تولید شاسی‌بلندها و کراس‌اورهای متنوعش توانسته بود سلیقه جهانی نسبت به این کلاس از خودروها را تغییر دهد، اکنون خود با چالش کاهش خرید و فروش آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند. این بحران درست از زمانی آغاز شد که گریت‌وال به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شاسی‌بلندهای این کشور در ماه آینده با کاهش عرضه 27 درصدی مواجه خواهد شد. ماه گذشته میلادی چین تعرفه واردات خودروهای خارجی را از 25 به 15 درصد کاهش داد ولی گویا هنوز برای رویارویی با ایالات متحده کافی نیست.

دیدگاه کاربران