فروش خودروی چین در ماه سپتامبر با کاهشی بیسابقه در 7 سال گذشته مواجه بود و میتواند امسال برای اولین بار طی 30 سال گذشته حالتی انقباضی به خود بگیرد.
”فروش خودرو چین در سپتامبر با کاهش 11.6 درصدی بیسابقه از سال 2012 مواجه شد. شاید رشد فروش خودرو چین در سال 2018 برای اولین بار در 30 سال گذشته منفی شود.“براساس اطلاعات انجمن خودروسازان چین (CAAM) فروش وسایل نقلیه در سپتامبر برای سومین ماه متوالی روندی نزولی را طی کرد و با کاهشی 11.6 درصدی نسبت به سال پیش همراه بود و به 2.39 میلیون دستگاه رسید.
درجا زدن غول صنعتی خودروسازی برای رهبران پکن نگرانکننده است. خودروسازی یکی از محرکهای اصلی اقتصاد است و درعینحال بهعنوان یک ابزار سنجش دقیق برای تمایل خرید مصرفکنندگان چینی بهحساب میآید.
بزرگان صنعت خودروی چین میگویند در حال حاضر وضعیت از پیشبینیهای بدبینانه بدتر شده است. آنالیزهای بازار نشان میدهد که امسال امکان دارد بازار خودروی چین با رشدی منفی همراه باشد. اتفاقی که سالهای اولیه دهه 90 میلادی تاکنون سابقه نداشته و بازار خودروی چین از آن زمان هرسال بدون استثناء بزرگ و بزرگتر شده است.
سراشیبی بازار خودروی چین روی صنعت جهانی خودروسازی تاثیر بسزایی خواهد داشت. در حال حاضر تویوتا و جنرالموتورز در رقابتی شدید برای افزایش سهم خود در بازار چین و بالا بردن حجم تولید خود هستند؛ بنابراین با کاهش فروش خودرو در بزرگترین بازار خودرو جهان، خودروسازان نیز در برنامههای آتی خود تغییراتی اعمال خواهند کرد.
ماه سپتامبر سومین ماهی بود که فروش خودرو چین با کاهش مواجه شد. حجم فروش در آگوست با کاهشی 3.8 درصدی و در جولای با کاهشی 4 درصدی مواجه بود. ماه ژوئن بازار چین رشدی 4.8 درصدی داشت. سقوط بازار در ماه سپتامبر از ژانویه 2012 تاکنون بیسابقه بوده است.
فروش سالیانه چین هنوز منفی نشده است. در نه ماه ابتدایی سال فروش خودرو به مرز 20 میلیون و 500 هزار دستگاه رسید که نشان از رشدی 4.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش دارد.
مترجم : مسلم تقوی
منبع : businessinsider.com