بسیار قدیمی‌تر از کاین

نگاهی به اولین مدل آفرود پورشه

24 شهریور 1397 21:00

مجموعه کراس‌اورهای پورشه به‌زودی یک عضو جدید به نام کاین کوپه را پذیرا خواهد بود، ولی تاریخچه این شرکت در طراحی و ساخت مدل‌های آفرود، به خیلی قبل‌تر از زمان معرفی کاین اورجینال در سال 2002 باز می‌گردد.

در دهه 50 میلادی شرکت پورشه یک مدل شاسی‌بلند آفرود به سفارش ارتش آلمان طراحی کرده بود که البته هیچ‌وقت به تولید انبوه نرسید.این داستان در واقع به 50 سال قبل‌تر از آن و زمانی که پورشه یک مدل آفرود برای ارتش آلمان طراحی می‌کرد، می‌رسد. دولت آلمان به دنبال خودرویی بود که سریع، سبک و چالاک باشد و پورشه متخصص تمام این‌ها بود. گرچه، دولت همچنین می‌خواست مدل طراحی شده، کیفیت فنی بالایی داشته و درعین‌حال، سرویس کردن آن راحت و برای مسیرهای آفرود مناسب باشد.

پورشه در این بخش‌ها تجربه زیادی نداشت، ولی آن‌ها سریعاً دست‌به‌کار شده و یک خودرو جدید ساختند که به 597 یاگدواگن (Jagdwagen) معروف شد. یاگدواگن که شباهت زیادی به فولکس‌واگن کوبل واگن داشت، در واقع یک خودرو کاملاً ساده بود و فقط 870 کیلوگرم وزن داشت.

قدرت آن از یک نسخه سفارشی پیشرانه 4 سیلندر موجود روی پورشه 356 تامین می‌شد. این پیشرانه 50 اسب‌بخار قدرت داشته و حداکثر سرعت آن 100 کیلومتربرساعت بود. پورشه یاگدواگن از جعبه‌دنده 4 سرعته، که یک دنده آفرود هم داشت، بهره می‌برد. قابل‌توجه‌ترین ویژگی این خودرو، بدون شک سیستم انتقال قدرت قابل تنظیم آن بود که می‌توانستید بین دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل آن را تغییر بدهید.

اگر این ویژگی شما را هنوز به‌اندازه کافی شگفت‌زده نکرده، باید بگوییم که یاگدواگن توانایی شناور شدن روی آب را داشت و همین آن را به گزینه‌ای فوق‌العاده برای عبور از رودخانه تبدیل می‌کرد. جالب است بدانید که نسخه‌های اولیه آن در نداشتند.

یاگدواگن سال 1955 در اختیار دولت آلمان قرار گرفت و بعدها شرکت این خودرو را به ارتش‌های بریتانیا و فرانسه هم معرفی کرد. طی سال‌های بعد پورشه برای وارد کردن آن به خط تولید به طراحی و توسعه آن ادامه داد، ولی نهایتاً این پروژه از سوی دولت به Auto Union واگذار شد و در نتیجه، پورشه ادامه کار روی آن را متوقف کرد.

قبل از پایان پروژه، گرچه هیچ‌وقت یاگدواگن وارد خطوط تولید شرکت نشد، ولی پورشه 71 دستگاه از آن را تولید کرد. تقریباً 50 دستگاه از این خودروها همچنان موجود هستند و گاهی اوقات آگهی‌های فروش آن‌ها را می‌توان در اینترنت پیدا کرد. تقریباً 2 سال پیش یک دستگاه یاگدواگن 1957 به قیمت 230 هزار دلار فروخته شد.

دیدگاه کاربران