• پورشه 911 راک کرالر
  • پورشه 911 راک کرالر
  • پورشه 911 راک کرالر
  • آشنايي با پورشه 911 راک کرالر
  • آشنايي با پورشه 911 راک کرالر
  • آشنايي با پورشه 911 راک کرالر
  • آشنايي با پورشه 911 راک کرالر
  • آشنايي با پورشه 911 راک کرالر

رکوردشکنی در شیلی

آشنایی با پورشه 911 راک کرالر

10 بهمن 1402 19:20

در ماه دسامبر، نسخه‌­ای خاص از پورشه 911 کررا 4S موفق شد با صعود به بلندترین قله آتشفشانی جهان در شیلی، رکورد تازه‌­ای را ثبت کند. این خودرو که تا ارتفاع 6733 متری صعود کرده، تحت هدایت رومن دوماس قرار داشته که سه قهرمانی مسابقات له مان را در کارنامه خود ثبت کرده است.

ایده ساخت این خودرو در سال 2019 و به بهانه 30 سالگی نخستین 911 چهار چرخ محرک یعنی 964 کررا 4، مطرح شد. در نهایت دو دستگاه از این پورشه 911 سنگ‌­نورد ساخته شد. یکی از آن‌ها با نام دوریس، در حد یک کانسپت باقی ماند ولی دیگری با نام ادیت، همان خودرویی است که در نهایت موفق به ثبت رکورد شد.

سیستم تعلیق این خودروها در اصل برای 919 هیبرید حاضر در مسابقات لمان طراحی شده بود. البته ادیت به سامانه فرمان سیمی و متریال سبک­‌وزن هم مجهز است.

هر دو خودروی مذکور به پیشرانه 3 لیتری توئین توربو شش سیلندر متعلق به کررا 4S مجهز شده‌­اند، که 443 اسب‌­بخار قدرت و 528 نیوتن‌متر گشتاور را از طریق گیربکس هفت سرعته دستی به چرخ‌ها انتقال می­‌دهد.

بنابراین پیشرانه و گیربکس دستخوش تغییر نشده است، اما سیستم انتقال قدرت این خودروها، به قابلیت تقسیم دستی قدرت بین محورهای جلو و عقب مجهز شده است، که توسط راننده تنظیم خواهد شد.

رینگ‌های 16 اینچی با تایرهای آفرودی 34 اینچی، فاصله کف تا سطح زمین پورشه 911 راک کرالر را به 34.7 سانتی‌متر رسانده، که حتی از فورد F-150 رپتور یا رم 1500 TRX هم بیشتر است. اکسل­‌های پورتال هم در بیراهه‌­نوردی به این خودرو یاری رسانده در حالی که گیربکس با ضریب دنده 1:3.6 از برند آلمانی Tibus تامین شده است، دنده‌­های یک و دو را در عمل به دنده سنگین تبدیل می­‌کند. بنابر اعلام پورشه سرعت این خودرو در دنده هفتم به صد کیلومتر بر ساعت می‌­رسد، بنابراین با کندترین نسخه از پورشه 911 مواجه هستیم.

البته هدف از ساخت این مدل، شتابگیری نبوده بلکه پورشه قصد داشته با فراهم ساختن راحتی مشابه نسخه استاندارد، 911 راک کرالر را برای عبور از کوهستان آماده کند. مثلا سیستم تعلیق این خودرو به صورت مستقل با فنر و کمک‌­فنر مجزا برای هریک از محورها طراحی شده است، که از دو طرف به هرکدام از چرخ‌ها متصل می­‌شود.

در فضای کابین نسخه ادیت از این خودرو با صندلی‌های مسابقه‌­ای، دکمه­‌های مشابه با خودروهای مسابقه‌ای، رادیاتورهای پشت سر راننده و فن­‌های برقی، مواجه هستیم.

آشنایی با پورشه 911 راک کرالر

گذشته از طراحی کابین و برخی موارد ظاهری، مهم‌ترین تفاوت میان دو نمونه این خودرو یعنی ادیت و دوریس به وزن آن‌ها بازمی­‌گردد. دوریس به واسطه نصب پانل های بدنه، تایرهای عریض و اکسل­‌های پورتال، 2100 کیلوگرم وزن دارد یعنی 566 کیلوگرم سنگین­‌تر از یک 4S استاندارد. اما ادیت که برای رکوردشکنی به کوهستان رفته، به واسطه قطعات فیبرکربنی بدنه، نصب پلکسی گلس به جای شیشه جلو، حفاظ کولار در زیر بدنه و تغییراتی در کابین، توانسته 360 کیلوگرم از وزن خود کم کند. مسئله وزن برای این خودرو بسیار حیاتی بوده چراکه به علت فشار بسیار کم هوا در ارتفاع قله، خروجی پیشرانه آن تا صد اسب‌­بخار هم افت می­‌کند.

پس از ثبت رکورد در آمریکای جنوبی، حالا دوریس و ادیت به موزه پورشه حمل شده‌­اند تا به جزئی از میراث ارزشمند این برند آلمانی تبدیل شوند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران