جایگزینی با ترمز پارک برقی

ترمز پارک دستی در حال منسوخ شدن است

31 شهریور 1397 06:00

طبق تحقیقی که اخیراً کار گوروز (CarGurus)، یک وب سایت که در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت می‌کند از 32 خودروساز مختلف به عمل آورده است، ترمز دستی به صورت سنتی در حال منسوخ شدن است و امروزه خودروسازان بیشتر روی ترمز پارک الکترونیکی تمرکز کرده‌اند.

ترمز پارک برقی به نیروی فیزیکی بسیار کمتری نیاز است و بر خلاف ترمز دستی سنتی، هر چند وقت یک بار نیاز به تنظیم ندارد.اگر از آن دسته افرادی هستید که معتقد هستند سیستم‌های مکانیکی در خودرو در مقایسه با سیستم‌های اتوماتیک حس بهتری را به راننده منتقل می‌کنند، متاسفانه نتایج این تحقیق برای شما چندان خوشایند نخواهد بود. اما در نهایت نمی‌توان جلوی پیشرفت صنعت خودرو را گرفت، بنابر این بهتر است به استفاده از ترمز پارک برقی عادت کنیم.

طبق اعداد و ارقام، فقط 37 درصد از خودروهای جدیدی که در انگلستان به فروش می‌رسند به ترمز پارک دستی مجهز هستند. اما این تحقیق موضوع جالب دیگری را نیز نشان می‌دهد: در تمامی مدل‌های داچیا و سوزوکی ترمز دستی سنتی به صورت پایه وجود دارد.

از طرفی خودروسازان دیگری وجود دارند که در حال حاضر هیچ مدلی مجهز به ترمز پارک دستی برای فروش ندارند. به طور مثال می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد:

  • آئودی
  • جگوار
  • لندرور
  • لکسوس
  • مرسدس‌بنز
  • پورشه

 

آیا واقعاً ترمز پارک برقی از ترمز دستی معمولی بهتر است؟

جواب مثبت است. این نوع ترمز پارک برقی توسط یک سوئیچ کار می‌کند که به یک جفت موتور کوچک متصل بوده و هنگام فعال‌سازی، ترمزهای عقب را درگیر می‌کند. در ترمز پارک برقی به نیروی فیزیکی بسیار کمتری نیاز است و بر خلاف ترمز دستی سنتی، هر چند وقت یک بار نیاز به تنظیم ندارد. به‌علاوه، استفاده از ترمز پارک برقی سبب می‌شود فضای خالی بیشتری در کابین به وجود بیاید، خصوصاً در قسمت کنسول میانی.

علاوه‌براین، اکثر ترمز پارک‌های برقی هنگام شروع حرکت به صورت خودکار غیر فعال می‌شوند. ویژگی دیگری که در ترمز پارک برقی وجود دارد، قابلیت hill-hold است که هنگام شروع حرکت در شیب، از حرکت ناخواسته خودرو جلوگیری می‌کند.

انتظار می‌رود در چند سال آینده از تعداد خودروهایی که با ترمز دستی معمولی به فروش می‌رسند باز هم کاسته شود و احتمالاً فقط مدل‌های خاصی این نوع ترمز پارک را خواهند داشت. شاید مالکان آن‌ها مایل به انجام حرکات نمایشی با ترمز دستی باشند!

دیدگاه کاربران