گرفتن گواهینامه تازه اول راه است

7 نکته‌ای که موتورسوارهای تازه‌کار باید بدانند

3 مهر 1397 10:30

بالاخره تصمیم خود را گرفته‌اید، در کلاس‌های آموزش موتورسواری یک آموزشگاه ثبت نام کرده‌اید و بعد از تمرینات مداوم و طاقت‌فرسا، سرانجام گواهینامه موتورسیکلت خود را دریافت نموده‌اید. واقعیت این است که، داستان ماجراجویی‌های شما و موتورسیکلت در این مرحله و با اخذ گواهینامه آغاز می‌شود. اکنون کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

داستان ماجراجویی‌های شما و موتورسیکلت با اخذ گواهینامه آغاز می‌شود. یک خرید مناسب، تمرین رانندگی و سرویس آن از مهمترین نکته‌هاست.اول و مهم‌تر از همه، باید از سر جای خود بلند شده و از گواهینامه خود استفاده کنید، به عبارتی دیگر، باید یک موتورسیکلت بخرید. از نظر اقتصادی و مالی، شاید کمی این کار برای شما سخت باشد، ولی یک توصیه کلی در مورد خرید موتور سیکلت دست دوم یا نو که به همه می‌کنم این است که، مگر در شرایطی که یک آدم فنی و آچار به دست باشید، در غیر این صورت دور خرید موتورسیکلت دست دوم را خط کشیده و با مراجعه به یک فروشگاه موتورسیکلت، ارزان‌ترین مدل صفر کیلومتری که می‌توانید را خریداری کنید. تکرار می‌کنیم: بهترین موتورسیکلتی که وسعتان می‌رسد را بخرید. هیچ وقت موتورسیکلت اول خود را قسطی خریداری نکنید.

اگر شما هم مانند من هستید و نیاز به سوار شدن روی یک موتور سیکلت خوب به قدری برایتان جذاب است که به این توصیه مهم گوش نکنید، همین قدر بدانید که به دلیل تازه کار بودن، چند باری بدون شک با این موتورسیکلت زمین خواهید خورد و همین می‌تواند از ارزش موتورسیکلت صفر کیلومتر اقساطی شما کم کند، آن هم درست زمانی که هنوز اقساط آن را تمام نکرده‌اید. داشتن یک موتورسیکلت خوب که به صورت نقدی خریداری کرده‌اید، می‌تواند بهترین کار باشد، ولی این موتورسیکلت‌ها مشکلاتی هم برای خود دارند. این ممکن است بدین معنی باشد که چند ماه بیشتر برای جمع کردن پول صبر کنید، یا مجبور باشید تا استانداردهای خود را برای خرید یک موتورسیکلتی که به اندازه مدلی که زیبا نیست کم کنید، ولی هر دو حالت از نظر ما بسیار بهتر از زمانی هستند که تا خرخره زیر قسط رفته‌اید و یا بدتر از آن، به دلیل ترس از افت قیمت موتورسیکلت خود را سوار نمی‌شوید.

هنگامی که توانستید بر چالش نشستن پشت یک موتورسیکلت غلبه کنید، موارد بسیاری وجود دارند که اگر می‌خواهید تا سالیان سال موتورسیکلت سواری کنید، باید آن‌ها را در نظر گرفته و رعایت نمایید. در این مطلب به برخی از این موارد خواهیم پرداخت. لطفا «باما» همراه باشید.

1 - یک گوش در و یک گوش دروازه

موتورسیکلت‌سوارها همیشه نصیحت کردن را دوست دارند، ولی این نصیحت‌ها همیشه الزاماً خوب نیستند. جالب است بدانید که، بیشتر اوقات این نوع نصیحت‌ها افتضاحند! هر چقدر که بیشتر با موتورسیکلت و دنیای آن آشنا می‌شوید، متوجه خواهید شد که یک نوع فرهنگ عامه بدی در برخی از گروه‌ها و جوامع موتورسواری و همچنین بسیاری از موتورسیکلت‌سوارها وجود دارد. کافی است فقط نگاهی بیندازید و به صحبت‌های برخی افراد در مورد کلاه ایمنی یا تمایل برخی به نصب اگزوزهای پرسروصدا گوش کنید تا بیشتر منظور ما را متوجه شوید. جالب این که تعداد بسیار بالایی تئوری توطئه هم کشف خواهید کرد. نکته اینجاست: همه موتورسیکلت‌سوارها باهوش نیستند و هنگام شنیدن این نوع نصیحت‌ها یک گوشتان باید در و یک گوش دیگرتان دروازه باشد.

با این نوع رفتار کردن، بالاخره بعد از گذشت زمانی با خودتان روراست خواهید بود که چه نوع موتورسیکلتی می‌خواهید، چه سبک موتورسواری می‌خواهید انجام دهید و چقدر با ریسک‌های این کار آشنا هستید. نهایتاً، خود شما تنها کسی هستید که از این نوع تصمیمات اتخاذ شده بیشترین تأثیر را خواهد گرفت. و الزاماً تصمیمات شما نباید هم سو با تصمیم‌های دیگران باشد. دوست شما ممکن است فکر کند یک هارلی دیویدسون بریک آوت می‌تواند انتخاب خوبی برای اولین موتورسیکلت باشد، ولی او شرایط کامل شما را قطعاً نمی‌داند! حتماً زمان خوبی برای تحقیق کامل در این مورد و اتخاذ تصمیمی درست اختصاص دهید.

2 - کارهایی که به شما می گویند را انجام دهید

اگر به سبک زندگی با خودروهای مدرن عادت کرده‌اید، به احتمال زیاد خیلی سر موقع سرویس‌های دوره‌ای خودروی خود را انجام نمی‌دهید. ممکن است به عنوان یک موتورسیکلت‌سوار هم بخواهید چنین کاری را انجام دهید. موتورسیکلت‌های مدرن بسیار با دوام و با کیفیت هستند، بله، ولی طبیعت موتورسیکلت بدین گونه است که حتی یک مشکل کوچک هم می‌تواند منجر به یک دردسر بسیار بزرگ شود. به عنوان مثال، اگر خودروی شما در وسط ناکجاآباد و زیر بارش شدید باران متوقف شود، سقفی بالای سر شما بالاخره وجود دارد که خیس نشوید و منتظر امداد خودرو بمانید. اگر در همین سناریو موتورسیکلت شما خراب شود، درست زیر بارش باران و هوای سرد خواهید بود و هیچ کاری وجود نخواهد داشت که بتوانید انجام داده و خود را از شر خیس شدن و سرد شدن بیشتر نجات دهید. از این رو، اگر می‌خواهید بدون دردسر موتورسیکلت‌سواری کنید، حتماً باید به طور منظم به موتورسیکلت خود برسید.

برخی موارد وجود دارند که در طول هفته چند بار باید آن‌ها را حتماً بررسی کنید. بدون شک این توصیه‌ها را مربی موتورسیکلت سواری‌تان هم به شما کرده و تا حدودی با این پروسه آشنایی دارید. ولی من روش کار خودم را هم برای شما توضیح خواهم داد:

در شروع یک روز موتورسواری، فشار باد تایرها را وقتی سرد هستند بررسی می‌کنم. اگر همه چیز درست باشد، سریعاً سطح روغن موتور را چک می‌کنم. اگر موتورسیکلت شما پیچ با سطح شیشه‌ای دارد، چک کردن سطح روغن موتور کاری بسیار راحت و در غیر این صورت، خیلی سخت خواهد بود. موتورسیکلت‌ها می‌توانند روغن بسیار زیادی را مصرف کنند. در حرکت بعد، سوئیچ را باز کرده و می‌بینم آیا همه چراغ‌ها از جمله چراغ‌های راهنما به درستی کار می‌کنند یا نه. چک کردن چراغ ترمز ممکن است کار سختی باشد، ولی مطمئنم شما راهی برای آن پیدا خواهید کرد! نهایتاً، وقتی سوار موتور می‌شوم، درست قبل از حرکت کردن، کمی موتورسیکلت را جلو و عقب کرده و اطمینان حاصل می‌کنم که ترمزهای عقب و جلو به درستی کار می‌کنند.

اگر به تازگی موتورسواری را شروع کرده‌اید، به احتمال زیاد موتورسیکلت شما از نوع زنجیری است. بهتر است هر بار قبل از حرکت زنجیر را هم چک کنید تا مطمئن شوید نه خیلی سفت شده و نه خیلی شل است. در بازدیدها و سرویس‌های دوره‌ای، باید زنجیر را دقیق‌تر چک کرده و حتماً میزان شلی زنجیر را اندازه گیری کنید.

3 - دستان خود را کثیف کنید!

یکی از بخش‌های اساسی اطمینان حاصل کردن از این که یک خودرو یا موتورسیکلت به درستی کار خواهد کرد، انجام سرویس‌های مناسب و درست آن‌ها، سر موقع است. حتماً نباید آدم فنی و آچار به دستی باشید تا بتوانید برخی کارهای خاص مانند تعویض روغن، تمیز کردن زنجیر و تنظیم زنجیر را انجام دهید. اگر مطمئن نیستید چگونه این کارها را باید انجام دهید، به راحتی صدها ویدیوی آموزشی را می‌توانید روی یوتیوب پیدا کنید.

پیدا کردن فضا، زمان، صبر و حوصله و همچنین اعتماد به نفس کافی برای کار کردن روی موتورسیکلت شما می‌تواند کاری سخت باشد، ولی کاملاً ارزشش را دارد. این روزها، نرخ خدمات تعمیرکارهای موتورسیکلت‌ها بسیار بالا رفته و تا جای ممکن، بهتر است تمامی کارهای خودرو را خودتان انجام دهید. با انجام این کار و کاهش برخی هزینه‌ها، بدون شک پول بیشتری برای خرید تجهیزات برای موتورسیکلت یا خرید یک موتورسیکلت جدید پس‌انداز خواهید کرد.

4 - اطمینان حاصل کنید که موتورسیکلت مناسب شماست

همانند تلاش برای انجام برخی کارهای تعمیر و نگهداری موتورسیکلت توسط خودتان، حتماً مطمئن شوید موتورسیکلت به گونه‌ای تنظیم شده که شما به عنوان راکب، روی آن سواری راحتی داشته باشید. آیا دسته فرمان دقیقاً جایی که باید باشد هست؟ آیا ارتفاع زین موتورسیکلت مناسب است؟ آیا دنده و پدال ترمز به راحتی قابل دسترسی هستند؟ اهرم کلاچ چطور؟ آیا میزان لقی آن را بررسی کرده‌اید؟ در بیشتر موتورسیکلت‌ها، این موارد همگی قابل تنظیم هستند.

5 - کارهایی که به شما می‌گویند را انجام دهید - بخش دوم

مربی موتورسیکلت‌سواری خوب کسی است که علاوه‌بر آموزش چک لیست قبل از شروع سواری، بر اهمیت بسیار زیاد یادآوری نکات پایه‌ای و تمرین‌های دوره‌ای تاکید بکند. با گذر زمان و افزایش تجارب شما، انجام این کار شاید احمقانه به نظر برسد، ولی هر زمانی که وقت کافی داشتید، می‌توانید با مراجعه به یک پارکینگ خالی، کمی اصول موتورسواری را تمرین کنید. مواردی مانند پیچ‌های تند، توقف‌های سریع و تحت فشار گذاشتن موتورسیکلت همه جزء تمرین‌هایی هستند که چند وقت یک بار باید هر موتورسواری آن‌ها را تکرار کند.

همان طور که اشاره شده، اگر موتورسوار باتجربه‌ای هستید، انجام این کار شاید مسخره به نظر بیاید و با خود بگویید که نیازی به انجام این تمرین‌ها نخواهید داشت، ولی با انجام ندادن این کار این اتفاق خواهد افتاد: شاید روزی مجبور شوید در مقابل یک عده موتورسوار دیگر مجبور به انجام یک گردش کامل در خیابان شوید، اگر قبلاً این مورد را تمرین نکرده باشید به احتمال زیاد زمین خواهید خورد و به عنوان یک موتورسیکلت‌سوار با تجربه، همه به شما خواهند خندید!

6 - ایمنی را هیچ وقت فراموش نکنید

لباس مناسب موتورسواری بپوشید. البته خرید تجهیزات و لباس‌های کامل موتورسواری ممکن است بسیار گران تمام شود. می‌توانید به جای هزینه کردن بیشتر روی تجهیزات موتور، روی خرید لباس و دیگر تجهیزات ایمنی بیشتر هزینه کنید، بالاخره جان شما از مالتان مهم‌تر است! ولی برخی لباس‌ها و تجهیزات به قدری گران هستند که ممکن است حتی علاقه شما به موتورسواری را هم کاهش بدهند.

شاید یک راهکار مناسب سر زدن به سایت‌های آگهی به دنبال موارد دست دوم با کیفیت و ارزان‌تر باشد. در بازار دست دوم به دنبال برندهایی که می‌شناسید بگردید و قطعاً، موارد بسیار خوبی را خواهید یافت که به قیمت بسیار مناسبی برای فروش عرضه شده‌اند. البته، کلاه ایمنی شوخی بردار نیست و بهتر است بی‌خیال خرید کلاه ایمنی دست دوم بشوید. گوش گیر را هم فراموش نکنید. اگر به سواری بدون آن‌ها عادت کرده‌اید، ممکن است اوایل کمی موتورسواری با گوش‌گیر برای شما عجیب به نظر برسد، ولی به دلیل تاثیر بسیار بالا روی شنوایی شما، استفاده از آن‌ها کاملاً ارزشش را دارد. برخی از موتورسواران ادعا می‌کنند استفاده از گوش‌گیر تمرکز آن‌ها را افزایش داده و از میزان خستگی‌شان می‌کاهد.

7 - مسئولیت کارهای خود (و دیگران) را بر عهده بگیرید

روی آن موتورسیکلت فقط شما سوار می‌شوید و هر اتفاقی که بیافتد مسئولیتش پای شماست. یا، بهتر است این گونه توضیح دهیم که، هر اتفاقی که روی آن موتورسیکلت بیفتد، کسی که بیشترین تاثیر را خواهد دید خود شما هستید. دیگر موتورسوارها یا راننده‌ها کارهای احمقانه انجام خواهند داد و ممکن است این کارها شما را عصبانی کنند، گاهی اوقات کار به جایی می‌کشد که تلاش می‌کند این کار آن‌ها را پاسخ بدهید. اگر شما هم ممکن است چنین فکری به ذهنتان برسد، کافی است سری به یوتیوب زده و ببینید چه بلاهایی بر سر کسانی که موتورسواری تهاجمی انجام می‌دهند ممکن است بیاید. شما هم مانند آن‌ها نباشید. به جای این، همیشه حواستان جمع باشد تا بتوانید خطرات احتمالی را تشخیص داده و بهترین عملکرد را برای مقابله با آن‌ها داشته باشید.

دیدگاه کاربران