3.5 برابر حدود مجاز توصیه‌شده در دنیا

بنزن نگران‌کننده‌تر از بنزین

6 مهر 1397 12:00

بازگشایی مدارس اگرچه نوید آینده‌ای روشن برای پیشرفت کشور را می‌دهد اما در حاشیه همیشه مشکلاتی را نیز به دنبال داشته است.

با بازگشایی مدارس، جدیدترین اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطان‌زای بنزن در هوای پایتخت بیش از 3.5 برابر حدود مجاز است.سال 92 در یکی از جلسات علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفته شد که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، آلاینده بنزن در ردیف سرطان‌زا بودن قرار دارد. با این وجود میزان بنزن در تهران 10 برابر حد استاندارد است. همان روزها بود که طرح نوسازی خودروهای فرسوده سرعت بیشتری گرفت. اکنون با گذشت نزدیک به 5 سال از آن روز، اگرچه تلاش‌ها در این زمینه مفید واقع شده ولی هم‌چنان مشکل بنزن در هوای تهران بر جای خود باقی است.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید هم‌زمان با بازگشایی مدارس، جدیدترین اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطان‌زای بنزن در هوای پایتخت بیش از 3.5 برابر حدود مجاز توصیه‌شده در دنیاست. این مجموعه با بررسی نتایج نمونه‌برداری در بیش از 170 نقطه در شهر تهران این آمار را منتشر کرد.

خودروها، سیستم حمل‌ونقل عمومی و کیفیت سوخت همیشه متهمین اصلی این معضل بوده و هستند. در شرایط فعلی آب و هوایی و با توجه به پایداری جوی در تهران و اکثر شهرهای ایران، هنوز می‌توان امیدوار بود که اوضاع چندان وخیم نیست. ولی با ورود اولین موج سرما باز هم مثل سالیان قبل میزبان پدیده وارونگی و باز هم آلودگی شدید شهرهای بزرگ خواهیم بود.

دیدگاه کاربران