سایه برگزیت بدون توافق بر سر خودروسازی اروپا

خودروسازی انگلیس در تعلیق

7 مهر 1397 17:30

خودروسازان بریتانیایی با نزدیک شدن به برگزیت، طرح‌های احتمالی برای مواجه به آن را آغاز کرده‌اند.

با نزدیک شدن به زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بسیاری از خودروسازان به دلیل نامشخص بودن تغییرات تعرفه‌ای دست به طرح‌هایی احتمالی زده‌اند؛ بسیاری نیز احتمال تعلیق تولید را در نظر دارند.بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در سراسر بریتانیا، در حال بازبینی برنامه و زمان‌بندی تولید هستند. با توجه به این‌که دولت انگلیس و اتحادیه اروپا هنوز به توافقی رسمی دست پیدا نکرده‌اند، وضعیت تعرفه‌ها نامشخص است و به همین دلیل خودروسازان کارهای خود را به‌نوعی به تعلیق درآورده‌اند و انبارهای قطعات روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود.

انگلیس در 29 ماه مارس سال 2019 باید از اتحادیه اروپا خارج شود و احتمال دارد این خروج به‌صورت «بدون توافق» (No Deal) انجام شود.

به‌عنوان‌مثال «مک‌لارن» در حال گرفتن تائیدیه برای خودروهایش از هر دو سوی ماجرا یعنی بریتانیا و اروپاست. درعین‌حال این شرکت در حال انبار کردن قطعات مهم است.

سخنگوی «ب‌ام‌و» به رویترز گفته است که این خودروساز به دنبال اجاره پارکینگ‌ها و انبارهایی در هر دو سوی دریاست. درعین‌حال، این شرکت درحال‌توسعه سیستم‌های الکترونیکی گرانی است تا درصورتی‌که تعرفه‌ها تغییر کرد، کار رسیدگی به میلیون‌ها مستندات جدید را به آن بسپارد.

بسیاری خودروسازان انگلیسی نیز از تامین‌کنندگان اصلی قطعات خودشان خواسته‌اند که تا جای ممکن تحویل قطعات را به تاخیر بیندازند. کارخانه‌های زیادی در انگلیس به‌صورت تولید بهنگام کار می‌کنند و چون زیرساخت‌های انبار قطعه در نظر گرفته نشده است، می‌خواهند تا جای ممکن تحویل قطعات خریده شده را به تعویق بیندازند.

«جگوار لندرور» پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت رخ دادن برگزیت بدون توافق، مجبور به تعطیل کردن بسیاری از تاسیساتشان خواهند شد. به گفته سخنگوی این شرکت، گزینه تعطیلی هنوز روی میز است و جگوار لندرور هنوز تصمیم نهایی در مورد آن نگرفته است.

«تویوتا» نیز به بی‌بی‌سی اعلام کرده است که برگزیت بدون توافق باعث می‌شود تولید خودروهای تویوتا در کارخانه‌‌ای در منطقه برنستون انگلیس متوقف شود. تویوتا سال گذشته 150 هزار دستگاه خودرو در انگلیس تولید کرد که 90 درصد آن به اروپای قاره‌ای صادر شد. خطوط تولید تویوتا در انگلیس نیز به‌صورت تولید بهنگام کار می‌کنند.

کابوس برگزیت بدون توافق تنها برای خودروسازان بریتانیایی نیست. بسیاری از خودروسازان اروپایی که به اروپا خودرو صادر می‌کردند در آستانه تاثیرپذیری از این اتفاق هستند.

دیدگاه کاربران