یادگارهای دوست‌داشتنی دهه شصت میلادی

حراج مینی کوپر پل مک‌کارتنی

8 مهر 1397 17:30

دهه 60 میلادی دو نماد اصلی دارد، یکی بیتل‌ها و دیگر مینی معروف! این که ترکیبی از این دو را یک جا بتوانید بیابید فرصتی است که به‌ندرت نصیب کسی می‌شود. مینی کوپر اس مدل 1965 پل مک‌کارتنی در یازدهمین حراجی سالانه Auburn در موزه ملی خودرو ایلینوی به حراج گذاشته شد.

این مینی کوپر معروف متعلق به پل مک‌کارتنی، خواننده معروف گروه افسانه بیتل‌ها بوده که اول سپتامبر امسال در موزه ملی خودرو و تراک Auburn به حراج گذاشته شد.این خودرو با یک پیشرانه 1.3 لیتری 4 سیلندر و جعبه‌دنده 4 سرعته دستی و ترمزهای هیدرولیکی چهارچرخ، عملکرد فنی بسیار خوبی دارد. از سوی دیگر، شرکت کابین آن را سفارشی‌سازی کرده و برخی تغییرات کوچک هم در بعضی بخش‌های طراحی بدنه انجام داده است.

این مینی کوپر اس که در فیلم «تیری در تاریکی» پیتر سلرز و همچنین فیلم‌هایی از استیو مک‌کوئین و جیمز گارنر حضور داشت، به‌قدری در دهه 60 میلادی محبوب بود که برایان اپستین، مدیر بیتل‌ها را مجبور کرد تا 4 دستگاه از این خودرو، برای هر یک از اعضای گروه خریداری کند. سه مدل توسط شرکت رادفورد و یک مدل دیگر توسط شرکت بریتانیایی هوپر ساخته شدند.

مینی کوپر اس پل مک‌کارتنی را رادفورد ساخته بود و به رنگ سبز کالیفرنیا و شماره پلاک آن GGJ 382C بود. این خودرو در فیلم تبلیغاتی تور Magic Mystery سال 1967 حضور دارد و بعدها تصویری از پل در حال رانندگی با این خودرو در کنار همسرش لیندا ایستمن منتشر شد.

ازجمله تجهیزات و امکانات خاص این خودرو در آن زمان می‌توان به دو چراغ نصب‌شده داخل جلوپنجره، سانروف کشویی Webasto، چراغ‌های عقب استون‌مارتین، شیشه‌های برقی، فرمان سه پر Moto-Lita با تزئینات چوبی، تزئینات چوبی داخل کابین، صندلی‌های سطلی لوکس، یک تکیه‌گاه دست بین صندلی‌های جلو و رینگ‌هایی زیبا اشاره کرد.

پس از جدایی اعضای گروه بیتل‌ها، مینی کوپر پل مک‌کارتنی به آمریکا آمد و هر از چند وقت یک‌بار، همراه با مالک آن زمان خود بیل ویکتور، در هالیوود هیلز دیده می‌شد. در طول مالکیت بیل ویکتور، پیشرانه آن بازسازی شد.

در سال 2001، بریون مایکل فیشر این مینی را به‌طور کامل بازسازی کرد. بعدازاین بود که مالک فعلی، مینی کوپر پل را خریداری کرد. این خودرو بارها در نمایشگاه‌ها و گردهمایی‌های خودرویی مختلف در فلوریدا شرکت کرده بود.

با حضور این خودرو در حراجی اول سپتامبر، تقریباً می‌توان گفت سرنوشت همه مینی‌های بیتل‌ها به‌جز یک مورد مشخص شده است. مینی جورج هریسون اکنون در اختیار همسر اوست. مینی کوپر رینگو استار سال پیش به یک خریدار جدید فروخته شد و مینی پل مک‌کارتنی هم مالک جدیدی یافت. سرنوشت مینی جان لنون در حال حاضر مشخص نیست، اگرچه برخی حدس می‌زنند این خودرو هم‌اکنون در اختیار یک مالک خصوصی در آمریکا قرار دارد.

دیدگاه کاربران