در کنار خودروهای تمام الکتریکی

علاقه مرسدس به توسعه مدل‌های هیدروژنی

15 مهر 1397 10:41

شرکت مرسدس‌بنز گرچه هم‌اکنون برنامه بسیار خوبی برای داشتن مجموعه‌ای کامل از خودروهای تمام الکتریکی دارد، ولی این موضوع باعث نشده تا بی‌خیال مدل‌های هیدروژنی شود.

مرسدس تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد تمام الکتریکی‌ها نگذاشته و قصد دارد در مقیاسی کوچک‌تر، پروژه طراحی مدل هیدروژنی را هم دنبال کند.اولاً کالنیوس، مدیرعامل آتی دایملر اعتقاد دارد مرسدس‌بنز موقعیت بسیار خوبی برای ساخت خودروهای هیدروژنی در مقیاس انبوه داشته، ولی اعتراف کرده که شرکت ابتدا باید روی معرفی مجموعه‌ای کامل از مدل‌های الکتریکی تمرکز کند.

وی در بخشی از صحبت‌های خود دراین‌باره در مصاحبه با اتوکار می‌گوید: «ما با 25 سال تجربه یکی از قدیمی‌های صنعت خودروهای سلول سوختی هستیم و با اشراف کامل نسب به سیر تحول و پیشرفت آن، توانایی خوبی برای طراحی چنین خودروهایی داریم. هم‌اکنون ما تمرکز خود را روی پروژه طراحی GLC F-Cell گذاشته‌ایم و نتایج اولیه فوق‌العاده هستند. نکته‌ای که اینجا مطرح می‌شود این است که، تا 2025 باید کدام یک را در اولویت قرار دهیم؟ خودروهای تمام الکتریکی یا سلول سوختی؟ یا هر دو؟ بدون شک، پتانسیل خودروهای الکتریکی بسیار بیشتر است. ما اعتقاد داریم ابتدا باید روی مدل‌های تمام الکتریکی و خانواده EQ تمرکز کنیم. عاقلانه و منطقی نیست که به‌طور هم‌زمان به‌صورت انبوه روی تولید هر دو دسته فعالیت نماییم.»

خودروهای هیدروژنی در مقایسه با تمام الکتریکی‌ها گران‌تر هستند. برای مطمئن شدن از این‌که خودروهای سلول سوختی آینده خوبی دارند یا نه، کالنیوس می‌گوید این مدل‌ها باید کوچک‌تر و ارزان‌تر بشوند. طبق ادعای فردی که به‌زودی قرار است جایگزین دیتر زتشه در دایملر شود، بهترین راه برای این کار این است که مهندسان مرسدس‌بنز به‌جای طراحی و ساخت خودروهای سواری، مدل‌های هیدروژنی تجاری بسازند.

وی دراین‌باره گفته: «ما همچنان باور داریم تکنولوژی سلول سوختی بخشی مهم از حمل‌ونقل بدون آلایندگی آینده است. من به مهندسان سلول سوختی شرکت گفته‌ام که این خودروها را باید کوچک‌تر کرده و درعین‌حال، عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشند. البته ما تا اینجای کار هم رشد فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم و باور دارم در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.»

درحالی‌که برخی از خودروسازها همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد خودروهای الکتریکی قرار می‌دهند، برخی شرکت‌های دیگر قصد دارند خیلی ریسک نکرده و بی‌خیال خودروهای هیدروژنی نشوند. از دیگر شرکت‌هایی که علاوه‌بر مدل‌های تمام الکتریکی روی مدل‌های سلول سوختی هم کار می‌کنند می‌توان به آئودی، ب‌ام‌و، هیوندای، کیا و هوندا اشاره کرد.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران