نبرد شوالیه‌ها ادامه دارد

در بخش خودروهای کلاسیک جگوار لندرور چه می‌گذرد؟

16 مهر 1397 17:59

اتحاد جگوار لندرور (JLR) را همگان برای ساخت خودروهای اسپرت هیجان‌انگیز و شاسی‌بلندهای لوکس می‌شناسند اما نباید فراموش کنیم که هردوی این برندها میراثی با ارزش و تاریخچه‌ای پرافتخار در پشت سر دارند که طبیعتاً باید حفظ و نگهداری شود. به همین منظور مدتی است که زیر برند تازه‌ای از این گروه پدید آمده که Classic Works نام داشته و به بازسازی و سرویس خودروهای کلاسیک این برندها می‌پردازد.

بخش Classic Works جگوار لندرور کار خود را در سال 2014 با ایده کلی پشتیبانی فنی، انجام سرویس‌های لازم و حتی ساخت دوباره قطعات کلی و جزئی موردنیاز برای خودروهای قدیمی آغاز کرد.ایده کلی از تشکیل این بخش جدید، پشتیبانی فنی، انجام سرویس‌های لازم و حتی ساخت دوباره قطعات کلی و جزئی موردنیاز برای خودروهای قدیمی جگوار و لندرور بوده است. شاید از خواندن جمله آخر متعجب شده‌اید اما این مساله صحت داشته و شامل ساخت دوباره خودروهایی جدید ولی براساس مدل‌های قدیمی به همراه گارانتی شرکت می‌شود. به مناسبت افتتاح تاسیسات تازه‌ای برای Classic Works در منطقه کاونتری انگلستان، اکنون بد نیست درباره جزئیات این مجموعه اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

بخش Classic Works جگوار لندرور کار خود را در سال 2014 و پس از تاسیس شاخه عملیاتی خودروهای اختصاصی (SVO) آغاز کرد. SVO به منظور تولید نمونه‌های سفارشی و رده بالا از خودروهای موجود در خط تولید جگوار لندرور تاسیس شد (شبیه به آنچه AMG برای مرسدس‌بنز انجام می‌دهد) و پروژه اختصاصی جگوار XE SV Project8 نیز توسط این بخش انجام شده است. بخش خودروهای کلاسیک در سال 2016 با طیف بیشتری از مسئولیت‌ها به صورت جداگانه راه‌اندازی شد.

آیا بخش خودروهای کلاسیک، اقدام به فروش این خودروها نیز می‌کند؟

جواب این پرسش مثبت است. این شرکت در حال حاضر برای مشتریان به دو صورت خدمت‌رسانی می‌کند. طی برنامه Legends Reborn یا تولد دوباره اسطوره‌ها، این شرکت تعداد محدودی از خودروهای خاص این شرکت همچون سری اول لندرور، مدل‌های اولیه رنجرور دو در یا جگوار E-Type را با قطعات نوسازی شده به زندگی دوباره باز می‌گرداند. اما برنامه Legends Continued یا (ادامه زندگی اسطوره‌ها) شامل طیف بزرگتری از خدمات بوده و مجموعه‌داران را هدف قرار داده است. این برنامه شامل بازسازی کلی و سرویس خودروهای کلاسیک این برند است که برخی از آن‌ها حتی تاکنون در خیابان‌ها نیز ظاهر نشده‌اند.

جگوار XKSS را می‌توان به عنوان مثال خوبی از برنامه بخش جدید شرکت دانست. این خودرو که یکی از مشهورترین سوپراسپرت‌های جهان است، در سال 1956 معرفی شد. متاسفانه در 12 فوریه 1957 و در جریان آتش‌سوزی که در تاسیسات Browns Lane جگوار در منطقه کاونتری رخ داد، 9 دستگاه از مجموع 25 دستگاه XKSS پیش‌بینی شده برای فروش در آتش سوختند. اکنون به لطف آغاز به‌کار بخش خودروهای کلاسیک جگوار لندرور، این 9 خودرو نیز می‌توانند به آینده امیدوار باشند.

برای خرید این خودروها چه مقدار بودجه لازم است؟

با توجه به صرف ده هزار ساعت زمان برای ساخت هر نمونه از XKSS افسانه‌ای ، بودجه موردنیاز برای خرید این خودرو نیز 1.68 میلیون دلار خواهد بود. برای خرید خودرویی همچون سری اول رنجرور نیز پرداخت 175 هزار دلار کفایت می‌کند. هرکدام از خودروها پیش از تحویل به مشتری توسط قهرمان سابق مسابقات لمانز یعنی آقای اندی والاس Andy Wallace آزموده می‌شود.

برای افرادی که قادر به خرید خودروهای یاد شده نیستند نیز هنوز جای امیدواری باقی است چرا که هر شخصی که یکی از محصولات جگوار لندرور را در اختیار دارد که بیشتر از 10 سال از قطع تولید آن می‌گذرد، می‌تواند برای دریافت خدمات به این مرکز مراجعه کند. البته متاسفانه این کار چندان هم آسان نخواهد بود چراکه برای انجام کارهای بازسازی و تعمیرات باید از 12 ماه قبل نوبت رزرو کنید.

آیا مرکز خودروهای کلاسیک جگوار لندرور با سایر مراکز مشابه در حال رقابت است؟

در حالت کلی فعالیت این مرکز تاحدی مشابه با سایر موسسات مشغول در امر بازسازی خودروهاست اما مزیت مرکز کلاسیک جگوار لندرور را می‌توان در توانایی تامین بیش از 30 هزار قطعه اصلی دانست که توسط سازنده گارانتی شده‌اند. به لطف امکانات نرم‌افزاری موجود در این مرکز، سایر قطعات نیز در حال شبیه‌سازی و اضافه شدن به خط تولید هستند. غیر از این‌ها می‌توان تولید تایرهای P-Zero جدید توسط پیرلی برای جگوار XJ220 را مثال زد که در مراکز دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

دیدگاه کاربران