قیمت برخی اقلام تا 4 برابر بالا رفت

بررسی افزایش قیمت لوازم مصرفی خودرو

17 مهر 1397 13:14

با تورم فزاینده و کاهش توان تولید قطعه‌سازان قیمت بسیاری از قطعات یدکی، لوازم مصرفی و لوازم جانبی خودرو بین 40 تا 300 درصد افزایش یافته است.

قیمت لوازم‌یدکی وارداتی و برخی محصولات داخلی تا 4 برابر بالا رفته است ولی هنوز هستند معدود تولیدکنندگان داخلی که افزایش قیمتشان زیر 100 درصد باشد.گزارش میدانی نشان می‌دهد تایر افزایش قیمت 3 تا 4 برابری، چراغ خودرو افزایش قیمتی 2 تا 3 برابری، لنت ترمز افزایش یک تا 2 برابری و باتری خودرو بین 3 تا 4 برابر افزایش قیمت یافته است.

طبیعتاً قیمت محصولات وارداتی رشد بیشتری نسبت به محصولات تولید داخل دارد. در مورد برخی کالاهای استراتژیک مانند تایر که سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به آن وابسته است و تقاضای آن بسیار بالاست، شاهد افزایش قیمتی قابل‌توجه بوده‌ایم.

مثال خوب افزایش قیمت دلاری رادیاتور است. رادیاتور خودروهای خارجی نیز افزایش قیمتی بسیار بالا داشته است و بیش از 3 برابر شده‌اند. درحالی‌که قیمت رادیاتورهای داخلی بعضاً بین 40 تا 100 درصد رشد داشته‌اند.

افزایش کمتر از 100 درصدی برخی لوازم، مدیون قطعه‌سازانی است که هنوز به‌سختی و با کمترین افزایش نرخ به کار خود ادامه می‌دهند. البته مشخص نیست این روند بتواند ادامه پیدا کند یا خیر.

در همین باره تقی علی‌اکبری، رئیس اتحادیه باتری‌سازان و باتری فروشان، با اعلام این‌که متاسفانه خام فروشی سرب در بازار بسیار داغ شده است، به خبرگزاری تسنیم گفت: «از فروردین‌ماه امسال تاکنون قیمت باتری خودرو 4 برابر شده است.»

وی با اشاره به این‌که صادرات سرب باعث شده تا از فروردین‌ماه امسال تاکنون قیمت باتری خودرو 4 برابر شود، اظهار داشت: «در حال حاضر قیمت باتری پراید از 110 هزار تومان به 300 هزار تومان رسیده که این رقم با کسر دریافت باتری سوخته از مشتری گرفته می‌شود. با بازیافت باتری‌های سوخته در داخل کشور نیاز چندانی به واردات سرب نداریم اما مشکل اینجاست عدم نظارت بر فعالیت تولیدکنندگان سرب بازار را تا حدودی مختل کرده است.»

در شرایطی که وابستگی تولید داخل به واردات حدود 70 درصد است، طبیعی است که قیمت تمام‌شده تاثیرپذیری بالایی از افزایش نرخ ارز داشته باشد. سوی دیگر ماجرا کالاهایی است که حجم بالای مواد اولیه‌شان داخلی است. برخی از این مواد اولیه مانند فلزات و محصولات پتروشیمی که در بورس عرضه می‌شدند متاسفانه قیمت آن‌ها به فوب خلیج‌فارس محاسبه می‌شد و از همان روز اول رشد دلار قیمتشان بالا رفت. برخی دیگر اما هنوز افزایش قیمت چندانی نداشته‌اند ولی به دلیل کاهش ارزش ریال، برخی تامین‌کنندگان آن‌ها را به‌صورت خام به کشورهای همسایه صادر می‌کنند.

به‌صراحت می‌توان گفت اگر دولت جلوی این دست سوءاستفاده‌ها را نگیرد و برای دیگر ساختارهای تولیدی و دلاری شدن صنعت ایران فکری نکند، قیمت 90 درصد قطعات خودرو به سرنوشت باتری و امثال آن دچار خواهد شد.

می‌توان پیش‌بینی کرد که آن دست اقلامی که با افزایش 300 درصدی قیمت مواجه بودند بعید است در کوتاه‌مدت قیمت آن‌ها بیش از این شود؛ مگر این‌که دلار بار دیگر بالا برود.

دیدگاه کاربران
Ali 1397/7/24
با تشکر از پرداختن به این موضوع
پاسخ
0
0
0