هشدار وزیر صنعت به خودروسازان؛ به تعهدات خود عمل کنید

تمرکز بر تولید خودروهایی با قابلیت داخلی‌سازی بالا

22 آبان 1397 12:04

وزیر صنعت، معدن و تجارت دیشب مهمان گفتگوی ویژه خبری بود و در بخشی از صحبت‌هایش به بازار خودرو پرداخت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت: خودروسازان باید به تعهداتشان در برابر کسانی که قرارداد فروش قطعی خودرو دارند عمل کنند.رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابتدا ضمن اشاره به کلیدی بودن صنعت خودروسازی با توجه به داشتن سابقه‌ای نزدیک به 50 سال در کشور و ایجاد ظرفیت اشتغال برای نزدیک به 500 هزار نفر به صورت مستقیم، بر مسئولیت‌پذیری و الزام پاسخگویی مدیران این صنعت تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به برگزاری جلسه با مدیران ایران‌خودرو و سایپا و دریافت برنامه‌های پیشنهادی آن‌ها از نهایی شدن این پیشنهادات تا هفته آتی خبر داد.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به نحوه قیمت‌گذاری خودروها گفت: «ستاد تنظیم بازار در این مورد مسئولیت دارد و مبنای کارشناسی آن‌ها اطلاعات دریافتی از سازمان حمایت و بررسی‌های شورای رقابت است.»

در ادامه رحمانی اعلام کرد: «خودروسازان باید به تعهداتشان در برابر کسانی که قرارداد فروش قطعی خودرو دارند عمل کنند و همچنین در پیش‌فروش‌های غیرقطعی ملاک عمل قراردادی است که بین خریدار و فروشنده منعقد شده است.»

رحمانی سپس با اشاره به بخش‌نامه‌های جدید خودروسازان برای تعویض خودروهای ثبت نامی با خودروهای دیگر افزود: «در اثر شرایط جدید تحریم، قابلیت ورود قطعات و تولید برخی خودروها نیست که در این مورد خودروسازان مقصر نیستند و برای حل چنین مشکلی خودرویی جدید جایگزین و یا به صورتی دیگر رضایت مشریان جلب می‌شود.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی ویژه خبری افزود: «برخی خودروها 80 تا 90 درصد قطعاتشان تولید داخل است و در دوره جدید می‌توان روی تولید این خودروها سرمایه‌گذاری کرد. البته باید منابع ارزی کشور و شرایط را در نظر بگیریم چراکه روی تصمیمات تاثیر خواهد گذاشت.»

پس از آن وزیر صنعت بار دیگر به قیمت‌گذاری خودرو اشاره و عنوان کرد: «قیمت‌گذاری جدید خودروها دو ماه قبل انجام و توسط وزیر وقت ابلاغ شد، اما نیاز به تمهیدات و بررسی بیشتری دارد.»

در پایان بررسی موضوع خودرو در گفتگوی ویژه خبری مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان مطرح شد. وزیر در این مورد افزود: «دست خودروسازها بسته نیست و با قیمت‌های فعلی هم امکان پرداخت برای آن‌ها وجود دارد. درست است که شاهد افزایش قیمت در مواد اولیه بوده‌ایم اما ساده نیست که از این افزایش به یک عدد جدید برای قیمت برسیم. برای بحث افزایش قیمت باید بستر فراهم شود. همچنین بحث خودرو فقط قیمت نیست و باید مواردی همچون رابطه خودروساز با قطعه‌ساز، ساختار خودروسازی، تنوع و کیفیت و سیاست‌های فروش بررسی شود.»

نویسنده : محمدرضا ریاضی

منبع : باما

دیدگاه کاربران