کاهش ارزش 70 درصدی بنز و ب‌ام‌و پس از 5 سال

افت قیمت خودروهای کارکرده در آمریکا چقدر است؟

17 مهر 1397 18:13

برخلاف بازار ایران، افت قیمت واقعیتی تلخ است که گریبان همه خودروهای نو را می‌گیرد. اگر خودروهای چند میلیون دلاری را فاکتور بگیریم، در بقیه خودروهای سواری و وانت هرچقدر بیشتر در گاراژ نگهداری یا در جاده و برون جاده رانده شود، ارزش آن پایین و پایین‌تر می‌آید.

متوسط افت قیمت خودرو با عمر 5 ساله در آمریکا 50 درصد است. این میزان نسبت به خودرو از 28 تا 72 درصد متغیر است.بر اساس تحلیل‌های «آی‌سی‌کارز» (iSeeCars) از بازار آمریکا در 5 سال ابتدای عمر خودرو، 50.2 درصد ارزش آن از دست می‌رود. البته برخی مدل‌ها با سرعت بیشتری ارزش خود را از دست می‌دهند.

در این تحقیقات، دو سوی بیشترین و کمترین افت قیمت‌ها طی بازه 5 ساله در بازار ایالات‌متحده آمده است. بیشترین افت قیمت در پنج سال مربوط به «نیسان لیف» با 71.7 درصد است و کمترین افت قیمت نیز مربوط به «جیپ رانگلر» با 27.3 درصد است. این درصد از کل قیمت است و به این معنی است که خودروی نیسان لیف با عمر 5 سال به 30 درصد قیمت نو خریدوفروش می‌شود و 71 درصد ارزش خود را از دست می‌دهد.

این ارقام بر اساس بررسی 3.6 میلیون دستگاه خودروهای مدل سال 2013 که از ژانویه 2013 تا سپتامبر 2018 به فروش رسیده‌اند، استخراج شده است. در محاسبه ارقام نرخ تورم نیز محاسبه شده است.

کمترین افت قیمتی

کمترین افت قیمت را در بازار ایالات‌متحده پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها دارند. دو جایگاه بالای جدول کمترین افت قیمت مربوط به دو مدل جیپ «رانگلر آنلیمیتد» و «رانگلر» با استهلاک قیمت 27.3 درصدی است. تویوتا «تاکوما» و «توندرا» با 29.5 و 37.1 درصد در رتبه‌های بعدی هستند. نیسان «فرانتیر» با افت 37.8 درصدی نیز در رتبه پنجم قرار دارد.

کمترین حفظ ارزش

در انتهای فهرست نام خودروهای برقی و سدان‌های بسیار لوکس بیشتر از همه به چشم می‌خورد. این خودروها بیشترین افت قیمت یا به‌عبارت‌دیگر کمترین حفظ ارزش را دارند. نیسان «لیف» با 71.7 درصد بیشترین افت قیمتی در بازه عمر 5 ساله را دارد. شورلت «ولت» نیز با 71.2 درصد جایگاه دوم را در اختیار دارد. ب‌ام‌و سری 7 نیز با افت قیمت 71.1 درصدی در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. پس‌ازآن مرسدس بنز کلاس S با 69.9 درصد و فورد «فیوژن انرجی» (Fusion Energi) با 69.4 درصد در جایگاه چهارم و پنجم لیست قرار می‌گیرند.

دیدگاه کاربران