ورود انگلیسی‌ها به دنیای خودران‌ها با کمک دولت

آزمایش موفقیت‌آمیز رنجرور اسپرت خودران

19 مهر 1397 09:00

در مرکز شهر کاونتری در انگلیس، مسیری به شکل یک حلقه وجود دارد که بسیار پیچیده بوده و رانندگی در آن مشکل است. این مسیر حلقوی، مسیر کاونتری (Coventry Ring Road) نام دارد و یک دستگاه رنجرور اسپرت خودران موفق شده یک دور کامل از این مسیر پیچیده را بدون هیچ تصادفی پشت سر بگذارد.

پیمایش موفقیت‌آمیز این مسیر به صورت خودران بخشی از یک پروژه 20 میلیون پوندی است که هزینه آن توسط دولت انگلیس تامین می‌شود. نکته جالب اینجاست که این شاسی‌بلند انگلیسی، این مسیر پیچیده را کاملاً خودکار و بدون دخالت راننده پیموده است. البته یک راننده پشت فرمان این خودرو مشاهده می‌شود، اما دلیل این امر فقط رعایت مسائل قانونی بوده و او هیچ دخالتی در رانندگی رنجرور اسپرت نداشته است. این خودروی آزمایشی در حالی که حداکثر سرعت مجاز در این مسیر که 64 کیلومتربرساعت است را رعایت می‌کرد، به صورت کاملاً خودکار توانست تعویض لاین انجام دهد، از تقاطع‌ها عبور کند و در ترافیک رانندگی کند.

اما ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا مسیر کاونتری برای تست قابلیت‌های خودران رنجرور اسپرت انتخاب شده است؟ مارک کاند (Mark Cund)، مدیر پژوهش در بخش وسایل نقلیه خودران در شرکت جگوار لندرور به این سوال این‌طور پاسخ می دهد: «مسیر کاونتری ورودی‌ها و خروجی‌های پیچیده ای دارد و همین موضوع سبب شده رانندگی در این مسیر بسیار دشوار باشد، خصوصاً در ساعات اوج ترافیک.»

پیمایش موفقیت‌آمیز این مسیر به صورت خودران توسط رنجرور اسپرت بخشی از یک پروژه 20 میلیون پوندی (26.3 میلیون دلاری) به نام «رانندگی خودکار» یا اتودرایو (Autodrive) است که هزینه آن توسط دولت انگلیس تامین می‌شود. این برنامه سه ساله که در ماه جاری به پایان خواهد رسید، به مهندسین جگوار لندرور این امکان را داد تا پیش از تست تکنولوژی خودروان در خیابان‌های شهرک میلتون کِینز (Milton Keynes) و شهر کاونتری، این آزمایش‌ها را در مسیرهای بسته به پایان برسانند.

علاوه‌بر تجهیزات معمولی همانند کروز کنترل تطبیقی، این خودروی آزمایشی از تجهیزات دیگری هم بهره‌مند بود که عبارتند از:

  • حسگرهای مسیریاب
  • حسگرهای رادار
  • سیستم لیدار

به لطف سیستم‌های ذکر شده، این شاسی‌بلند انگلیسی توانست از مسیرهای گرد و یک طرفه در چهارراه‌ها عبور کند، چراغ‌های راهنمایی را پشت سر بگذارد و همچنین عابرین پیاده، دوچرخه سواران و وسایل نقلیه دیگر را شناسایی کند. به‌علاوه، رنجرور اسپرت می‌تواند بدون دخالت راننده پارک شود.

شرکت جگوار لندرور تصمیم دارد تا 10 سال آینده، خودران‌های خود را در اختیار مشتریان قرار دهد.

دیدگاه کاربران