از دیدگاه رنو

شباهت‌های داستر و فورد موستانگ

19 مهر 1397 13:26

قیمت داستر که شرکت رومانیایی داچیا آن را یک خودروی عضلانی می‌داند، حدوداً از 13,000 دلار آغاز می‌شود.

رئیس بخش طراحی گروه رنو معتقد است که داستر همانند فورد موستانگ یک مدل نمادین با هویتی قوی محسوب می‌شود.داچیا داستر برای مردم آمریکا فقط یک نام است که در نشریات خودرو با آن برخورد کرده‌اند و تا به حال آن را از نزدیک ندیده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، داستر یک کراس‌اور اقتصادی است که توسط برند رومانیایی داچیا تولید می‌شود (در برخی بازارهای جهانی همانند ایران، این خودرو با برند رنو داستر شناخته می‌شود). داستر نقش بهترین خودروی برند داچیا را ایفا می‌کند و حتی به عنوان یکی از کاندیدها برای کسب جایزه خودروی سال جهان در 2019 معرفی شد.

اگرچه داستر در میان مدل‌های مختلف داچیا بیشترین آمار فروش را دارد، اما به هیچ وجه یک خودروی سریع و اسپرت محسوب نمی‌شود، بلکه داستر فقط یک کراس‌اور معمولی با کابینی جادار و پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی توربو است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا شباهتی میان این کراس‌اور اقتصادی و خودرویی اسپرت همچون فورد موستانگ وجود دارد؟ اگر این سوال را از رنو بپرسید، به شما خواهد گفت که شباهت‌های آشکاری میان این دو خودرو وجود دارد!

رنو حدود دو دهه پیش، شرکت داچیا را که در حال ورشکستگی بود خریداری کرد و حال داچیا به یک شرکت موفق تبدیل شده است. رنو معتقد است همان‌طور که موستانگ یک مدل نمادین برای فورد محسوب می‌شود، داستر هم به عنوان یک مدل نمادین برای برند داچیا شناخته می‌شود. در گفتگویی که لورنس ون‌دن‌آکر (Laurens van den Acker)، رئیس بخش طراحی در گروه رنو اخیراً با نشریه انگلیسی اتوکار (Autocar) داشته است، این طراح هلندی اظهار کرد: «می‌توان گفت مدل داستر برای داچیا تا حدودی حکم مدل موستانگ را برای فورد دارد: داستر یک مدل نمادین با هویتی قوی محسوب می‌شود که فراتر از برند داچیا است.»

سال گذشته، برند داچیا در سرتاسر جهان چیزی بیش از 460,000 دستگاه وسیله نقلیه به فروش رساند که 145,682 دستگاه از آن داستر بوده است. اما آمار فروش این کراس‌اور اقتصادی در 8 ماهه اول 2018 برابر با 130,885 دستگاه بوده است که نشان می‌دهد تا پایان سال 2018 فروش این خودرو از سال گذشته بسیار بیشتر خواهد بود.

اوایل ماه جاری، داچیا یک پیشرانه بنزینی جدید برای داستر معرفی کرد که 1.3 لیتر حجم داشته و به توربوشارژر مجهز است. این پیشرانه با دو قدرت متفاوت عرضه می‌شود که عبارتند از:

  • 130 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور
  • 150 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور

به علاوه، یک سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی جدید هم برای داستر معرفی شد که به اندروید اتو و اپل کارپلی مجهز شده است.

دیدگاه کاربران