استارت مسابقات سری W، فرمول یک خانم‌ها

ورود آقایان ممنوع

20 مهر 1397 13:50

خانم‌ها در مسابقات مربوط به وسایل نقلیه موتوری نقش بسیار برجسته‌ای ایفا نمی‌کنند، اما سری جدید از مسابقات فرمول یک تحت عنوان سری W که به صورت اختصاصی برای زنان طراحی شده و خودروهای شرکت‌کننده در آن تک نفره خواهند بود، برای تغییر این موضوع به وجود آمده است.

هدف از طراحی سری W فقط تشویق خانم‌ها به شرکت در مسابقات اتومبیلرانی نبوده است، بلکه زنان را برای ورود به حوزه‌های مختلف علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات نیز تشویق می‌کند. این سری مسابقات که فصل بهار سال آینده آغاز خواهد شد، به منظور جذب بهترین راننده‌های زن ایجاد شده تا به این ترتیب خانم‌ها بتوانند هر چه زودتر وارد دنیای مسابقات فرمول یک شوند. در واقع هدف نهایی از طراحی مسابقات سری W، ایجاد نقطه شروعی برای قهرمانی اولین زن در مسابقات فرمول یک است.

ورود به این مسابقات برای خانم‌ها رایگان بوده و مبلغی معادل با 1.5 میلیون دلار برای جایزه در نظر گرفته شده است. در فصل اول از این مسابقات، 18 تا 20 راننده خانم پشت فرمان خودروی مسابقه‌ای فرمول سه به نام تَتوز تی-318 (Tatuus T-318) با هم به رقابت خواهند پرداخت. این خودروی مسابقه ای به پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری و توربوشارژر مجهز بوده و از جعبه‌دنده 6 سرعته بهره می برد. این پیشرانه می‌تواند 270 اسب‌بخار قدرت تولید کند.

خانم‌هایی که تمایل به شرکت در این مسابقات دارند، برای انتخاب شدن باید مراحل سختی را پشت سر بگذارند. پس از آن، راننده‌هایی که بهترین عملکرد را داشته باشند و به عنوان کاندیدهای نهایی انتخاب شوند، در فصل آغازین مسابقات سری W شرکت خواهند کرد که قرار است در معروف‌ترین و بهترین پیست‌های اروپا برگزار شود.

نام‌های معروفی در این سری مسابقات به چشم می‌خورد: راننده مشهور انگلیسی، دیوید مارشال کولتارد (David Marshall Coulthard) و مهندس انگلیسی فرمول یک، اِیدریَن نیووی (Adrian Newey) که هر دو آن‌ها عضو هیئت مشاورین خواهند بود.

کولتارد درباره حضورش در هیئت مشاورین سری W گفت: «برای این‌که بتوانید یک راننده موفق باشید، باید مهارت بالایی داشته باشید، مصمم باشید، اهل رقابت، شجاع و از نظر فیزیکی شرایط مناسبی داشته باشید، اما برخلاف برخی ورزش‌ها که به قدرت بدنی فوق‌العاده نیاز دارند، چنین شرایطی برای کسب موفقیت در رانندگی لازم نیست. همچنین حتماً لازم نیست یک مرد باشید تا بتوانید قهرمان مسابقات فرمول یک شوید.»

برنده نهایی فصل اول سری W جایزه‌ای 500,000 دلاری دریافت خواهد کرد. اما هدف از طراحی سری W فقط تشویق خانم‌ها به شرکت در مسابقات اتومبیلرانی نبوده است، بلکه سری W زنان را برای ورود به حوزه‌های مختلف علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات نیز تشویق می‌کند. به‌علاوه، قرار بر این است که فصل‌های بعدی سری W شامل مسابقاتی در آمریکا، آسیا و استرالیا باشد.

دیدگاه کاربران