تویوتا موفق شده با خودرویی که به صورت مشترک در اختیار فرناندو آلونسو، سباستین بوئمی و کازوکی ناکاجیما بوده در مسابقات 24 ساعته لمان مقام اول را به دست آورد. همچون سال گذشته، تویوتا تنها شرکت خودروسازی بود که در میان سایر تیمهای شخصی در رده LMP1 شرکت کرده و موفق به کسب پیروزی شد.
”پس از بدشانسی خودروی شماره 7 تویوتا، خودروی شماره 8 تویوتا با رانندگی آلونسو، بوئمی و ناکاجیما برنده مسابقات 24 ساعته لمان در رده LMP1 شد.“خودروی شماره 7 تویوتا که توسط مایک کانوی، کامویی کوبایاشی و خوزه ماریا لوپز رانده میشد، مسابقه را از جایگاه اول آغاز کرده و در بیشتر مدت زمان مسابقه پیشتاز بود. با این حال پس از پنچر شدن این خودرو آن هم یک ساعت مانده به پایان مسابقه، این خودروی شماره هشت از تویوتا بود که به رانندگی آلونسو، بوئمی و ناکاجیما پیروزی را به دست آورد.
فرناندو آلونسو در اظهارنظری که درمورد این پیروزی داشته آن را خوش اقبالی دانسته و ابراز امیدواری کرده که پیروزی مسابقه سال آینده متعلق به رانندگان خودروی شماره هفت این تیم باشد. شرکت تویوتا نیز در شبکه اجتماعی توئیتر از اتفاق غیرمنتظره و ناراحت کنندهای که برای خودروی شماره 7 رخ داده ابراز تاسف کرده اما در عین حال کسب پیروزی نهایی را به رانندگان خود تبریک گفته است.
برد آلونسو در این رقابت تنها چند هفته پس از ناکامی او و تیم مکلارن در مسابقات ایندی 500 رخ داده است. بد نیست بدانید فرناندو آلونسو در فصل آینده قرار نیست با تیم تویوتا همکاری کند و راننده سابق مسابقات فرمول یک یعنی برندون هارتلی جایگزین وی خواهد شد. این راننده اهل اسپانیا در نظر دارد سال آینده تمرکز خود را به سوی سایر زیرشاخه های مسابقات اتومبیلرانی معطوف کند که شامل رالی داکار خواهد بود. این احتمال وجود دارد که در صورت تشکیل رده هایپرکار در مسابقات لمان، او مجددا به این رقابتها بازگردد.
با توجه به قدرت بالای خودروهای هیبریدی تویوتا که برای شرکت در این رقابت آماده شده بودند، پیشبینی پیروزی این شرکت در مهمترین رقابت اتومبیلرانی جهان کار چندان سختی نبود. تنها پرسشی که برای بسیاری افراد مطرح شد این بود که کدامیک از خودروهای پروتوتایپ تویوتا از این رقابت سربلند بیرون خواهند آمد.
در ابتدای مسابقه خودروی شماره 7 کار خود را جلوتر از شماره 8 شروع کرده و در طول رقابت نیز پیشتاز بود تا جایی که حتی فرناندو آلونسو نیز از پیشی گرفتن از هم تیمی خود ناامید شده بود.
همه چیز تا ساعت پایانی رقابت به همین منوال پیش رفت تااینکه بداقبالی به سراغ خودروی شماره هفت آمده و تایر این خودرو هوای داخل خود را از دست داد. خودروی شماره هفت به پیت استاپ منتقل و تایر جدیدی روی آن نصب شد، اما اتفاق عجیب اینکه تنها دو دور بعد تایر دیگری از این خودرو پنچر میشود. هرچند خودرو بازهم به پیت استاپ منتقل شده و تایر دیگری دریافت کرد اما نتوانست به جایگاه قبلی خود در رقابت بازگردد. نکته مهم این است که پس از مسابقه مشخص شده که سنسور فشار باد تایرها در این خودرو خراب بوده و به جای تشخیص اشکال در تایر عقب سمت چپ، به اشتباه تایر سمت چپ جلو را به عنوان اشکال گزارش کرده است. در حقیقت پس از تعویض اولین تایر، خودرو همچنان با تایر مشکلدار به رقابت بازگشته است. تعویض دو تایر آن هم ظرف 3 ساعت اتفاقی ناخوشایند بوده که در این رقابت تاکنون گریبانگیر کمتر خودرویی شده است.
از این بخش که بگذریم، باید به پیروزی فراری 488 GTE تیم AF Corse با شماره 51 در رده GTE اشاره کنیم که جیمز کالادو، آلساندرو پیر گادی و دانیل سرا هدایت آن را بر عهده داشتند. پس از آنکه خودروی تیم استونمارتین اخطار دریافت کرده و مقداری زمان از دست داد، فرصت مناسب برای تیم AF Corse پیش آمد تا جایگاه اول را به چنگ آورد. البته این تنها شانس پیش آمده برای این تیم نبود زیرا توانست فاصله خود با خودروهای پورشه را کم کرده و از آنها که در جایگاه دوم و سوم بودند نیز پیش بیفتد. از آنجا به بعد رانندگان باید تنها موقعیت خود را تثبیت کرده و به هدایت خودرو ادامه میدادند که البته به خوبی از عهده انجام این وظیفه برآمدند.
در رده LMGTE-AM نیز خودروی شماره 85 تیم کیتینگ موتوراسپرت که یک فورد GT بنفش رنگ بود، توانست بر رقبای خود پیروز شود. هرچند که راننده این خودرو یعنی بن کیتینگ در ساعت پایانی رقابت از حدود قوانین تجاوز و یک اخطار دریافت کرد که باعث شد پیشتازی خود در رقابت را از دست بدهد، اما این راننده 47 ساله توانست بار دیگر در کورس رقابت قرار گرفته و به جایگاه اول دست یابد که البته کاری شایان توجه و شایسته تقدیر است.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : carscoops.com