راه را باز کنید؛ پادشاه برگشته است

مرسدس بنز S کلاس 2021

14 شهریور 1399 12:34

پس از تصاویر تبلیغاتی که در چند روز اخیر توسط مرسدس بنز منتشر شد، در نهایت نسل هفتم مرسدس بنز S کلاس (اتاق W223) به صورت رسمی معرفی شد. هرچند این خودرو در نمای ظاهری شبیه به نسل قبل به نظر برسد ولی پس از مرور فهرست فناوری‌های جدید و نوآوری‌های مهندسی بکار گرفته شده در آن همچون پیشرانه‌های هیبرید، نمایشگر بزرگ روی داشبورد، نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX و بسیاری موارد دیگر، نمی‌توان انکار کرد با خودرویی کاملا جدید روبرو هستیم.

نمای خارجی: طرحی آئرودینامیک

چهره S کلاس جدید با تغییراتی جزئی بروزرسانی شده که کاپوت طولانی‌تر، طرح گوشه‌دار چراغ‌های جلو و رینگ‌ها، طرح متفاوت ستون C و البته فرم افقی چراغ‌های عقب را شامل می‌شود، موردی که برای اولین‌بار در سه نسل اخیر این خودرو مشاهده می‌شود.

دستگیره درها کاملا به درهای خودرو چسبیده و طرح آئینه‌های جانبی نیز بگونه‌ای تغییر یافته که در مقابل جریان هوا کمترین مقاومت را نشان دهند. تمامی این تغییرات ضریب درگ بدنه را به 0.22 رسانده و S کلاس را به یکی از آئرودینامیک‌ترین سدان‌های جهان تبدیل کرده است. در مقام مقایسه بد نیست بدانید ضریب درگ تسلا مدل S برابر با 0.24 است.

مرسدس بنز S کلاس جدید در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 3.3 و 5.08 و 1 سانتیمتر بزرگتر از نسل قبل شده و فاصله میان محورهای آن نیز 5.08 سانتیمتر افزایش یافته اما به واسطه افزایش طول دماغه جلو و دنباله بدنه، تناسبات کلی آن حفظ شده است.

فضای داخلی: مدرن تر از قبل

در کابین نسل جدید مرسدس S کلاس که بسیار به محصولات می‌باخ شبیه شده، شاهد نوآوری‌های زیادی هستیم که برخی از آن‌ها را نمی‌توان با چشم مشاهده کرد همچون اضافه شدن گرم‌کن پشت سری صندلی‌های عقب یا فوم‌های آکوستیک بیشتر برای افزایش آرامش فضای داخلی.

مهم‌ترین مورد جالب توجه در کابین نسل جدید S کلاس را می‌توان نمایشگر 12.8 اینچی لمسی روی داشبورد دانست که باعث شده تعداد دکمه‌های کنترل کننده تا 27 مورد نسبت به قبل کاهش یابد.

چهار دریچه افقی تهویه در بالای نمایشگر، جایگزین دریچه‌های دوار نسل قبل شده و داشبورد نیز بنابر سفارش مشتری می‌تواند با موادی همچون فیبرکربن یا چوب مشکی پیانو روکش شود. سیستم صوتی حرفه‌ای برمستر به همراه 30 بلندگو و هشت رزوناتور، فرمان جدید با دکمه‌های بازطراحی شده و سنسورهای تشخیص جدا بودن دست‌های راننده از فرمان، روکش‌های مشکی براق روی درها و کنسول مرکزی و رنگ‌های جدید برای روکش صندلی‌ها، جزو سایر موارد قابل توجه در کابین این خودرو محسوب می‌شود.

روکش صندلی‌ها همچون قبل از چرم ناپا با کیفیت بسیار بالا بوده و تهویه، گرمکن، عملکرد 10گانه ماساژور و آپشن جدید Energizing (انرژی بخش) نیز در آن دیده می‌شود. این ویژگی که از سال 2019 در محصولات مرسدس بنز قابل سفارش شده، در شش حالت مختلف شامل طراوات دهی، گرمابخش، نشاط ‌آور، لذت‌بخش، راحتی و تمرین قابل تنظیم بوده که در هریک از این حالت‌ها عملکرد بخش‌های مربوط به تنظیم موقعیت صندلی‌ها، پخش موسیقی، تهویه مطبوع و نورپردازی تغییر می‌کند. نکته مهم این است که این آپشن برای سال 2021 در صندلی‌های ردیف عقب نیز قابل نصب است.

به لطف افزایش فاصله میان محورها، فضای  کابین نیز بیشتر شده به نحوی که فضای زانوی سرنشینان جلو 3.8 سانتیمتر و در ردیف عقب نیز فضای سر 15 میلی‌متر، فضای پا 25 میلی‌متر و فضای زانو 10 میلی‌متر افزایش یافته است. فضای محفظه بار نیز 22 لیتر بیشتر از قبل خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های نسل جدید S کلاس نورپردازی کابین بوده بدین ترتیب که تعداد چراغ‌های LED در کابین از 40 عدد به 250 عدد افزایش پیدا کرده و فیبرنوری که این چراغ‌ها را در خود جای داده در همه جای کابین از رو دری‌ها و داشبورد گرفته تا کف خودرو و حتی صندلی‌های عقب کشیده شده است. بنابر اعلام مرسدس، هدف از این ویژگی ایجاد یک خط نورپردازی مداوم در سراسر کابین خودرو بوده است.

این سیستم با سامانه‌های ایمنی خودرو نیز در ارتباط بوده و برای تقویت هشدارهای بصری با این سامانه‌ها همکاری می‌کند مثلا هنگامی‌که دستیار فعال نقاط کور هشدار می‌دهد، نورپردازی داخلی به رنگ قرمز درمی‌آید.

فناوری: بیشتر و پیشرفته تر از گذشته

افزایش سایز و وضوح تصویر نمایشگر مرکزی داشبورد، نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX، پشتیبانی فرمان صوتی از 27 زبان رایج با قابلیت درک فرمان‌های جدید حتی از سرنشینان ردیف دوم، نمایش اطلاعات مسیریاب در هداپ دیسپلی به صورت 3 بعدی، صفحه 12.3 اینچی پشت آمپر با قابلیت‌های کاربردی همچون دنبال کننده موقعیت چشمان راننده و تنظیم در چهار حالت احتیاط (7 رنگ مختلف برای زمینه)، اسپرت (زمینه قرمز و گرافیک پویا)، انحصاری (زمینه سفید مرواریدی و تیره شدن خودکار در شب) و کلاسیک موارد تازه‌ای هستند که در کابین نسل جدید S کلاس مشاهده می‌شود.

دو نمایشگر 11.6 اینچی مجزا روی پشت سری صندلیهای جلو و یک تبلت 7 اینچی در کنسول میانی صندلی‌های عقب نیز قابل سفارش بوده که از طریق این مورد اخیر می‌توان همچون نمایشگر روی داشبورد، تمامی عملکردهای خودرو را از طریق آن کنترل کرد.

پیشرانه‌های قدرتمند

مدل پایه مرسدس بنز S کلاس جدید، مدل S500 بوده که به پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر توربوشارژ و سیستم هیبرید خفیف 48 ولتی مجهز شده که به ترتیب با 67 و 20 واحد افزایش نسبت به نسل قبل، در مجموع 429 اسب بخار قدرت و 520 نیوتن متر گشتاور را به چهارچرخ ارسال می‌کند.

مدل نیرومندتر نیز S580 است که به پیشرانه هشت سیلندر توئین توربو مجهز گردیده و 469 اسب بخار نیرو و 700 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

هردو مدل S500 و S580 به جعبه دنده 9 سرعته خودکار مجهز بوده و حداکثر سرعت آنها نیز به 208 کیلومتر بر ساعت محدود شده هرچند فعلا درباره شتاب صفر تا 100 آنها عددی اعلام نشده است.

اس کلاس با قلب هیبریدی

با اضافه شدن حرف e به کنار نام S580، با نسخه جدیدی بنام S580e روبرو می‌شویم که نسخه پلاگین هیبریدی اس کلاس بوده. البته در کمال تعجب، این مدل نه از موتور هشت سیلندر S580 بلکه از موتور شش سیلندر S500 بهره گرفته که به لطف موتور الکتریکی با نیروی 140 اسب بخار، مجموعا 502 اسب بخار قدرت در اختیار سدان بزرگ مرسدس قرار می‌دهد. بد نیست بدانید گشتاور حاصل از این پیشرانه با گشتاور تولید شده توسط پیشرانه هشت سیلندر S580 یکسان خواهد بود.

مجموعه باتری 28 کیلووات ساعتی نصب شده در S580e شعاع حرکتی برابر با 96 کیلومتر را در حالت کاملا برقی برای این خودرو فراهم می‌کند که دو برابر شعاع حرکتی S560e مدل 2020 خواهد بود. مرسدس بنز، محور عقب این مدل را در ارتفاع کمتری نصب کرده تا مجموعه باتری بر فضای محفظه بار تاثیر نامطلوبی نداشته باشد. نکته جالب اینکه فضای بار این خودرو، نسبت به نسل فعلی یعنی اتاق W222 حتی بیشتر هم شده است.

اس کلاس با قلب AMG

در بالاترین رده ، نسخه‌های AMG از مرسدس بنز S کلاس قرار خواهند داشت که به یاری سیستم پلاگین هیبرید، قدرتی بیش از 800 اسب بخار در اختیار راننده قرار می‌دهند. هرچند AMG S65 دیگر تولید نخواهد شد ولی S کلاس مزین به نشان مایباخ، برای اولین بار پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندر را در کنار سیستم چهار چرخ متحرک در اختیار خواهد داشت.

ایمن‌تر از قبل

نسل جدید S کلاس به مجموعه کاملی از سامانه‌های ایمنی مجهز شده که از میان آنها می‌توان به ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیق پذیر با قابلیت توقف و حرکت، دستیار فعال فرمان، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، دستیار تغییر خط ، تشخیص علائم ترافیکی، هشدار ترافیک جلو و عقب و سیستم فعال پایش نقاط کور اشاره کرد.

نسل جدید S کلاس هشدار نقطهٔ کور ویژه‌ای برای خروج راننده از خودرو داشته و اولین خودرویی است که به ایربگ‌های عقب برای محافظت از سرنشینان در برخوردهای احتمالی روبه ‌جلو مجهز شده است. مرسدس در این ماشین سیستم ایمنی جدیدی بنام Impulse Control  (کنترل ضربه) را نیز ارائه کرده که احتمال برخورد وسایل نقلیه با طرفین بدنه را تشخیص داده و ارتفاع خودرو را کمی افزایش می‌دهد تا از شدت برخورد احتمالی کاسته شود.

علاوه بر این، نسل جدید S کلاس به سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب هم مجهز شده که به‌ صورت یکپارچه در سیستم تعلیق چند اتصالی عقب جای گرفته است. این سیستم موجب بهبود مانورپذیری خودرو می‌شود و شعاع گردش نسخهٔ فاصله محوری کوتاه S  کلاس را به 10.5 متر کاهش می‌دهد.

لازم بذکر است مرسدس سیستم فرمان‌پذیری محور عقب را در دو تیپ ارائه می‌کند که نوع اول تا 4.5 درجه و دومی تا 10 درجه کامل به چرخ‌های عقب زاویه می‌دهد. البته اگر نوع دوم انتخاب شود، اندازه رینگ‌ها به 20 اینچی با لاستیک‌های 255 محدود خواهد شد.

نسل جدید S کلاس به سطح 3 فناوری خودران هم مجهز شده که می‌تواند در شرایط خاصی مثل ترافیک سنگین یا قسمت‌های خاصی از بزرگراه‌های آلمان تا سرعت 60 کیلومتر برساعت کنترل خودرو را به دست گیرد. این سیستم کهDrive Pilot  نام دارد، از یک لیدار به همراه طیف گسترده‌ای از سنسورها و نقشهٔ دیجیتالی وضوح ‌بالا استفاده می‌کند.

ورود با پین کد روی در راننده یکی دیگر از ویژگی‌های S کلاس است که در نسل جدید به سه قابلیت جدید شامل تشخیص اثرانگشت، چهره و صدا مجهز شده تا S کلاس از همیشه امن‌تر باشد.

سیستم پایداری هوشمند

به عقیده کارشناسان سیستم اطلاعات و سرگرمی خودروهای مرسدس‌بنز که شرکت نام آن را MBUX گذاشته یکی از نقاط عطف در نسخه جدید S کلاس است. محصولی که تا پیش از رونمایی در اواخر سال جاری میلادی آرام آرام با انتشار بخشی از قابلیت‌هایش، مشتریان خود را مشتاق‌تر می‌کند. اما اکنون می‌دانیم که این سیستم تنها برگ برنده شرکت نیست. درواقع این خودرو با تغییرات عمیقی در سیستم تعلیق پیشرفته بادی، تغییر زاویه چرخ‌های عقب و چندین ویژگی‌ دیگر تبدیل به مدرن‌ترین S کلاس ارائه‌شده از سوی شرکت شده است.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در مدل 2021 سیستم پویای کنترل بدنه موسوم به E-Active است. یک پکیج کامل مدیریت پایداری شامل سیستم تعلیق پنوماتیک که برای اولین‌بار از شاسی‌بلندهای مرسدس مانند GLE و GLS به S کلاس جدید تزریق شده است. سیستم فنربندی به صورت انحصاری و مستقل برای هر چرخ تعبیه شده که دو عملکرد قابل تنظیم برای فشار مخزن هیدرولیکی بالا و پایین را کنترل می‌کند. نکته حیرت‌انگیز درباره این سیستم قابلیت کنترل نه فقط به بالا و پایین بلکه به اطراف است. این سیستم به ‌صورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی Airmatic و کمک ‌فنرهای قابل تنظیم همکاری کرده و نیروی خود را از سیستم الکتریکی 48 ولت دریافت می‌کند.

بخش دیگری از سیستم پیشرفته کنترل بدنه اضافه شدن سیستم کنترلی پیش‌ایمنی برای جلوگیری از تصادف‌های جانبی موسوم به Impulse Side collision است. در این سیستم جدید لحظاتی قبل از برخورد، سیستم تعلیق خودرو را تا حدود 7.5 سانتی‌متر بالا می‌آورد تا آسیب به حداقل برسد. نصب هر دو سیستم گفته شده در S کلاس جدید به صورت اختیاری هستند.

هنوز خبری درباره قیمت نسل جدید مرسدس بنز S کلاس اعلام نشده ولی می توان پیش بینی کرد شاهد افزایش نرخ نسبت به نسل قبل باشیم که اکنون با قیمت پایه 94،250 دلار قابل خریداری است. این خودرو از نیمه اول سال2021 راهی بازار ایالات‌متحده خواهد شد.

دیدگاه کاربران