با نحوه فروشی متفاوت

انتشار مشخصات مرسدس‌بنز GLC هیدروژنی

24 مهر 1397 12:14

پس از معرفی نمونه پیش‌تولیدی از مدل GLC پیل سوختی در سال گذشته میلادی، اکنون مرسدس مشخصات فنی نهایی این خودرو را منتشر کرده است.

مرسدس تصمیم گرفته آن را به صورت اجاره‌ای با ضمانت پس از فروش به همراه خدمات کامل نگهداری و تعمیرات احتمالی عرضه کند.براساس برنامه اعلام شده توسط شرکت سازنده، پیش‌بینی می‌شود اولین نمونه‌های این خودرو اواخر ماه اکتبر به دست خریداران برسد. برای اولین بار در این خودرو از سیستم منحصربه‌فردی استفاده شده که فناوری پیل سوختی و باطری را ترکیب می‌کند. در نتیجه اکنون GLC پیل سوختی قادر است از هر دو انرژی الکتریسیته و هیدروژن استفاده نماید.

در حالت هیبرید، این شاسی‌بلند می‌تواند تا سقف 478 کیلومتر به کمک منبع 4.4 کیلوگرمی هیدروژن حرکت کند. برای پر کردن این مخزن به تنها سه دقیقه زمان نیاز بوده که چیزی شبیه به خودروهای مجهز به پیشرانه احتراقی است.

در حالت تمام برقی نیز GLC پیل سوختی می‌تواند تا مسافت 51 کیلومتر حرکت نماید. با توجه به مشخصات نمونه پیش‌تولید، واضح است که شعاع حرکتی خودروی نهایی افزایش یافته است. ظرفیت باتری لیتیوم یون این خودرو برابر با 13.5 کیلووات ساعت بوده که به عنوان منبع تامین انرژی برای پیشرانه برقی 155 کیلوواتی (208 اسب‌بخار) این خودرو عمل می‌کند. برای شارژ باتری می‌توان از طریق شارژر 7.4 کیلووات اقدام کرد که قابلیت اتصال به شبکه برق خانگی یا ایستگاه‌های شارژ عمومی را دارد. برای رسیدن میزان شارژ باطری از 10 درصد به 100درصد به یک ساعت و نیم زمان نیاز خواهد بود.

پیشرانه برقی و باطری در ناحیه عقب خود جانمایی شده و سامانه پیل سوختی این خودرو نیز در همان محفظه پیشرانه نصب شده که فضای کمی نیز اشغال کرده است.

مرسدس GLC پیل سوختی می‌تواند نیروی خود را از چهار منبع به دست آورد: هیبرید، پیل سوختی، باتری و شارژ توسط نیروی برق. در حالت هیبرید خودرو نیروی خود را از دو منبع به دست می‌آورد. در حالت پیل سوختی، GLC تنها از نیروی هیدروژن برای حرکت استفاده می‌کند. در هنگام استفاده از باطری نیز از بقیه منابع انرژی مصرف نخواهد شد. در حالت شارژ نیز خودرو غیر از استفاده از منبع ذخیره باتری، از نیروی به دست آمده از برق هم برای حرکت خود استفاده خواهد کرد.

همان‌طور که اشاره شد، مرسدس در نظر دارد عرضه GLC پیل سوختی را ابتدا در آلمان و در شهرهایی آغاز کند که ایستگاه‌های تامین هیدروژن در آن‌ها پیش‌بینی شده است که شامل شهرهای برلین، هامبورگ، فرانکفورت، اشتوتگارت، مونیخ، کلن و دوسلدورف خواهند بود.

جالب است بدانید که این خودرو به صورت کامل به خریدار واگذار نخواهد شد، بلکه مرسدس تصمیم گرفته واگذاری این خودرو به صورت اجاره‌ای با ضمانت پس از فروش به همراه خدمات کامل نگهداری و تعمیرات احتمالی باشد.

مرسدس‌بنز تصمیم گرفته به گسترش ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن یاری برساند و البته برای این کار برنامه عملی نیز در نظر گرفته است. این شرکت در همکاری با بقیه شرکای خود در جوینت‌ونچر «حمل و نقل H2» وظیفه گسترش 51 ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن فعلی به تعداد 100 دستگاه را تقبل کرده است. هدف بلندمدت این برنامه افزایش تعداد ایستگاه‌ها به 400 عدد است. برنامه مشابهی نیز برای گسترش این جایگاه‌ها در بقیه کشورهای اروپا، ایالات متحده و ژاپن وجود دارد.

دیدگاه کاربران