معرفی نسل جدید تنها اسپرت 300 یاماها

به بازار آمد: یاماها R3 مدل 2019

25 مهر 1397 13:59

در چهارمین سال زندگی YZF-R3، یاماها دومین نسل این ژاپنی را به‌عنوان مدل 2019 معرفی کرد.

در نسل جدید R3، تغییری در پیشرانه رخ نداده ولی بهبود طراحی بدنه باعث افزایش سرعت آن شده است.امسال، یاماها باید 20 سالگی قدیمی‌ترین عضو خانواده‌اش، یعنی R1، را جشن بگیرد. خانواده سریR یاماها در دو دهه اخیر بارها تغییر نام و تغییر شکل داده‌اند، ولی در میان همه این تغییرها، هنوز یک چیز بی‌تغییر مانده: ذات اسپرت.

ذات اسپرت سریR را حتی می‌توان در کوچک‌ترین و ارزان‌ترین عضو این خانواده، یعنی R125، هم دید. نسل جدید R125 که به‌تازگی و به‌عنوان مدل 2019 معرفی شده، فقط 125 سی‌سی حجم دارد ولی قدرتش حدود 15 اسب‌بخار شده که برای یک موتورسیکلت 142 کیلوگرمی، عدد قابل توجهی است. R125 به همراه R15 در سال 2008 به بازارهای آسیایی آمدند، ولی در سال 2015 یاماها، برادر بزرگ‌تر این ژاپنی‌ها را با نام R3 معرفی کرد؛ موتورسیکلتی که بالاخره دست یاماها را برای رقابت با کاوازاکی نینجا 300 و هوندا CBR250 باز گذاشت.

R3 حالا در مدل 2019 خود، تغییر نسل داده است و خوشبختانه با بهبودهای خوبی نیز همراه بوده. اجازه دهید از تغییرات ظاهری شروع کنیم. طراحان یاماها، R3 جدید را با گوشه‌چشمی به سوپربایک این شرکت در مسابقات موتوجی‌پی، YZR-M1، طراحی کرده‌اند.

اول از همه، فلاپ‌های جانبی تغییر کرده، سپس ارتفاع طلق جلو بیشتر شده تا جریان هوا را بهتر از قبل به طرفین پخش کند. در آخر هم با تغییر ورودی مرکزی هوا به رادیاتور (درست میان چراغ‌های جلو)، سیستم خنک‌رسانی R3 بهبودیافته است. طبق گفته یاماها، این تغییرات ظاهری موجب کاهش 7 درصدی ضریب آیرودینامیکی و افزایش 8 واحدی حداکثر سرعت R3 شده.

علاوه‌بر تغییر چراغ‌های LED جلو، صفحه کیلومتر تمام دیجیتالی R3 نیز کاملا جدید است. تعلیق‌ها همچنان از مدل KYB هستند که در جلو از نوع تلسکوپی معکوس با قطر 37 میلی‌متری انتخاب شده‌اند. یاماها برای رینگ‌های 17 اینچی 10 پره‌ای R3 نیز از تایرهای مدل Sportmax GPR-300 بهره گرفته که ساخت دانلوپ است. برای نگه‌داشتن چرخ‌ها نیز از دیسک‌های 298 میلی‌متری 2 پیستونی در جلو و 220 میلی‌متری تک‌پیستونی در عقب استفاده شده.

R3 جدید همان قلب 321 سی‌سی نسل اولش را به ارث برده؛ پیشرانه 2 سیلندری که همچنان از نوع مایع‌خنک است. عرضه یاماها YZF-R3 مدل 2019 از اواخر پاییز امسال شروع می‌شود و قیمت پایه‌ای آن هم حدود 5000 دلار است. البته اگر ترمزهای ABS را برای آن سفارش دهید، حدود 300 دلار به قیمتش افزوده می‌شود. 

دیدگاه کاربران