با کاهش هزینه ورودی تیم‌ها

راه‌اندازی مسابقات کلاس استقامت ابرخودروها

28 مهر 1397 11:14

فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) و گروه فرانسوی انجمن خودروی غرب (ACO) به تازگی جزئیات بیشتری درباره کلاس استقامت ابرخودروها منتشر کرده‌اند. این کلاس قرار است در مسابقات جهانی استقامت 2020/21 معرفی شود.

این کلاس جدید جایگزین کلاس LMP1 شده است که به دلیل هزینه‌های بسیار بالا، دیگر محبوبیتی در میان خودروسازان ندارد.طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت خبری موتور اسپرت (Motorsport)، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی و انجمن خودروی غرب بر سر مبلغ 23 میلیون دلار برای یک تیم با دو خودرو در یک فصل به توافق رسیده‌اند.

برگزاری این کلاس جدید که بر پایه ابرخودروها است، پیش از مسابقات 24 ساعته لمان (Le Mans 24 Hours) در ماه ژوئن با بودجه اولیه 28 تا 34.5 میلیون دلار برنامه‌ریزی شده بود. اما انجمن بین‌المللی ورزش‌های موتوری (IMSA) در آمریکای شمالی اعلام کرد تا زمانی که این هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا نکند، این انجمن قوانین را اجرا نخواهد کرد. همین موضوع سبب شد فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی در ارقام اولیه اعلام شده تجدید نظر کند. همین امر سبب شد تا بودجه تعیین شده برای شرکت‌کنندگانی که به صورت شخصی اقدام به خرید خودرو کرده و بدون حمایت یک تیم حرفه‌ای وارد این مسابقات شوند، معادل با 18.4 میلیون دلار باشد.

این کلاس جدید جایگزین کلاس LMP1 شده است که به دلیل هزینه‌های بسیار بالا، دیگر محبوبیتی در میان خودروسازان ندارد. در حقیقت گفته می‌شود آئودی و پورشه در هر سال مبلغی بیش از 200 میلیون دلار برای کلاس LMP1 هزینه کرده‌اند.

به دلیل بودجه کمتر، ابرخودروهای شرکت‌کننده در این کلاس جدید در مقایسه با خودروهای کلاس LMP1 به طور قابل توجهی کندتر خواهند بود. خودروهای شرکت‌کننده در این مسابقات باید از نظر عملکرد با قوانین همخوانی داشته باشند. به طور مثال، حداکثر داون‌فورس در این خودروها نباید از حد مشخصی بیشتر باشد و ضریب درگ نباید از حد خاصی کمتر باشد.

خودروسازانی که انتظار می‌رود تمایل به شرکت در این مسابقات داشته باشند عبارتند از: تویوتا، مک‌لارن، استون‌مارتین و کونیخزگ. ظاهراً فورد و فراری از شرکت در این کلاس جدید منصرف شده‌اند.

دیدگاه کاربران