مذاکره بر سر ادغام یا همکاری

اتحاد غول‌های آبی: فولکس-فورد

28 مهر 1397 14:09

پس از فیات-کرایسلر، رنو-نیسان-میتسوبیشی، پژو-سیتروئن و هیوندای-کیا حالا نوبت به دو غول بالای جدول رسیده است. در یک‌سو بزرگ‌ترین برند آمریکا قرار دارد و در سوی دیگر بزرگ‌ترین خودروساز جهان. فولکس‌واگن و فورد در حال ایجاد ائتلافی خودرویی هستند. غول آلمانی 12 درصد بازار جهان را در اختیار دارد و غول دیترویتی 6 درصد این بازار را.

مذاکراتی بین فورد و فولکس‌واگن، دو غول خودروسازی، در جریان است که ممکن است منجر به تشکیل بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان شود؛ ادغامی که آمریکایی‌ها بابت آن بسیار خوشحال‌اند.شنیده‌ها حاکی از این است که مذاکرات برای انجام ابن ائتلاف هم‌اکنون در حال انجام است. اگر این دو باهم تلفیق شوند، مجموع تولید آن‌ها نزدیک به دو برابر دومین خودروساز بزرگ جهان یعنی تویوتا خواهد شد. تولیدی نزدیک به 17 میلیون دستگاه در سال که به‌اندازه کل فروش خودروی اروپاست.

تاکنون تنها مقام رسمی که دراین‌باره سخن گفته سخنگوی فورد بوده است. همه اظهارنظرهای وی به یک‌ گزاره خلاصه می‌شود: «وضعیت فولکس‌واگن و فورد کاملاً مشخص است؛ هر اتحاد استراتژیکی منجر به تقسیم سهم بازار نخواهد شد.»

در ماه ژوئن سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین فورد و فولکس‌واگن امضا شد که نطفه همکاری استراتژیک بین بزرگ‌ترین خودروسازان جهان را شکل داد. در ابتدا همکاری خودروسازان تنها در حوزه خودروهای تجاری و البته خدمات‌رسانی بهتر به نیازهای مشتریان تمرکز داشت. کارشناسان بر این باور بودند که این تفاهم‌نامه از سوی هر دو شرکت، سنجشی برای تکامل همکاری به‌سوی یک ادغام بزرگ است، ادغامی که می‌تواند بزرگ‌ترین شرکت خودرویی جهان را بسازد.

تحلیلگران اشاره داشتند که این همکاری اگر از خودروهای تجاری فراتر برود می‌تواند برای هر دو شرکت، بسیار سودبخش باشد. فولکس‌واگن می‌تواند از مزایای بازاریابی فورد در سگمنت شاسی‌بلند و همچنین بازار آمریکا بهره ببرد. «بیضی آبی» نیز می‌تواند برای حضور قدرتمندتر در بازارهای اروپا، آمریکای لاتین و چین که هم‌اکنون در آن‌ها ضعیف عمل می‌کند از فولکس‌واگن کمک‌ بگیرد.

دو شرکت همچنین می‌توانند پلتفرم‌های موفق خود را به اشتراک بگذارند و برای رنگارنگ کردن سبد محصولاتشان به همدیگر کمک کنند. فورد که زمانی در خودروهای برقی پیشرو بود، حالا پشت سر شرکتی مانند فولکس‌واگن، لنگ‌لنگان راه می‌رود. درحالی‌که فولکس‌واگن اهداف و برنامه‌های دیوانه‌واری برای برقی‌سازی خودروها در سر دارد. در عوض فولکس‌واگن هم می‌تواند برای احیای وجهه خود (پس از رسوایی معروف به دیزل‌گیت) در آمریکا، دومین بازار بزرگ خودرو جهان، از فورد کمک بگیرد.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه، زمان‌بندی برای انجام این معامله بهتر از این نمی‌شود. فورد با چالش‌های بسیاری مواجه است و «جیم هکت» مدیرعامل جدید شرکت که سال پیش به این منصب رسید، در تلاش است تا با دگرگونی اساسی مشکلات پیش روی شرکت را بردارد. بخشی از این دگردیسی ساختاری به این صورت است که می‌خواهد خودروهای سنتی سدان و کوپه را دور بیندازد و به‌جای آن خودروهای برقی و خودران را جایگزین کند.

اشخاصی که به ماجرا نزدیک هستند می‌گویند که مذاکرات بین دو شرکت در حال انجام است. تنها زمان می‌تواند مشخص کند که این مذاکرات به ادغام یا همکاری دو غول غربی خودروسازی می‌انجامد یا خیر.

دیدگاه کاربران