موسسه یورو انکپ در حال سنجش سیستم‌های کمکی راندن در بزرگراه

هنوز هیچ خودرویی کاملاً خودران نیست

28 مهر 1397 17:19

اوایل سال جاری، موسسه یوروانکپ که به کار سنجش ایمنی خودروها براساس قوانین اروپا اشتغال داشته و مقر اصلی آن در شهر بروکسل واقع شده، ضوابط ایمنی تازه و بهینه شده‌ای معرفی کرد که وجود سیستم‌های دستیار راننده در یک خودرو را نیز به رسمیت می‌شناسد. اکنون این موسسه در حال شروع کار سنجش این سیستم‌ها بوده و آمادگی دارد نتایج بررسی‌های خود را منتشر سازد.

موسسه یورو انکپ اعلام کرده که هنوز هیچ خودروی کاملاً خودرانی در بازار وجود ندارد.تاکنون ده خودرو که مجهز به سیستم‌های دستیار رانندگی در بزرگراه بوده‌اند، توسط این موسسه آزمایش شده‌اند. این خودروها شامل آئودی A6، ب‌ام‌و سری 5، DS7 کراس‌بک، فورد فوکوس، هیوندای نکسو، مرسد‌س‌بنز C کلاس، نیسان لیف، تسلا مدل S، تویوتا کرولا و ولوو V60 بوده و تمامی آن‌ها به کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سیستم نگهداری خودرو در خط و سیستم دستیار سرعت مجهز هستند.

شاید برای بسیاری باعث تعجب باشد اما یوروانکپ اعلام کرده که در حال حاضر هیچ خودرویی در بازار به صورت کاملاً خودران عرضه نشده است. این موسسه خاطرنشان ساخته که سیستم‌های موجود در این خودروها می‌توانند یاری‌رسان راننده باشند اما نباید آن‌ها را با سیستم خودران اشتباه گرفت.

با وجود آن‌که این نتیجه‌گیری برای بسیاری افراد منطقی به نظر می‌رسد اما در عین حال رانندگان زیادی نیز وجود دارند که با مطالب اعلام شده مخالف بوده و خودروی خود را خودران می‌دانند.

بنابر یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده، بیش از 70 درصد افراد اعتقاد دارند که اگر خودروی خریداری شده به سیستم‌های فوق‌الذکر مجهز باشد، خودران محسوب می‌شود. موسسه یوروانکپ نیز نتایج به دست آمده را در تضادی کامل با ظرفیت‌های واقعی فعلی این سیستم‌ها می‌داند.

مقصود اصلی موسسه یوروانکپ از بررسی‌های اخیر را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که حتی خودروهای مجهز به سیستم‌های دستیار راننده نیز به راننده‌ای هوشیار نیاز دارند تا در طول مدت رانندگی پشت فرمان خودرو قرار گیرد.

نتایج به دست آمده از بررسی نشان می‌دهد که ساخته‌های شرکت‌های ب‌ام‌و و DS در کمترین سطح استقلال از راننده قرار دارند در حالی‌که محصول تسلا بیشترین میزان خوداتکایی را ارائه می‌دهد. نمونه‌های انتخاب شده از محصولات آئودی، فورد، هیوندای، مرسدس، تویوتا، نیسان و ولوو در سطحی میانی از خودروهای یادشده قرار می‌گیرند.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران