جشن 50 سالگی درگستر آمریکایی با دو نسخه جذاب

کاماروهای آتشین سما؛ دوقلوهای کوپو آمدند

9 آبان 1397 09:56

اگر نام COPO برای‌تان آشنا نیست باید بدانید که نسخه تولید محدودی از کاماروست که شورولت از سال 2012 تا به امروز -هر از چندگاهی- آن را به بازار آمریکا می‌فرستد. کامارو کوپو، یک درگستر محض است و تمام تغییراتش مطابق قوانین NHRA (انجمن ملی هات راد) و برای شرکت در مسابقات درگ، صورت گرفته و به همین دلیل نیز مجوز حضور در خیابان‌ها را ندارد.

شورولت با دو نسخه مختلف از کامارو کوپو به استقبال سما 2018 رفته؛ یکی نسخه 50 سالگی و دیگری نسخه تمام برقی.برای سال 2019 نیز شورولت، نسخه‌ به‌روزشده کامارو کوپو را در دو نسخه مختلف، آماده کرده و می‌خواهد اولین رونمایی‌اش را در نمایشگاه امسال SEMA انجام دهد.

قبل از آنکه به معرفی این دو مدل بپردازیم، باید این نکته را هم بگوییم که شورولت، نام «کوپو» را همیشه به‌صورت پیشوند به نام «کامارو» اضافه می‌کند؛ یعنی نام اورجینالش کوپو کامارو (COPO Camaro) است. 

نسخه اول: کوپو 50 سالگی

اولین نسخه، مدل 50 سالگی کوپوست؛ کامارو کوپو متولد 1969 میلادی است که یعنی در سال 2019 وارد پنجاهمین سال زندگی‌اش می‌شود. به افتخار این همه سال، شورولت نسخه 50 سالگی کوپو را معرفی کرده و حتی رنگ بدنه آبی متالیکش را هم حفظ کرده چراکه سال 69 میلادی نیز این خودرو با همین ترکیب رنگ (Laguna Blue) عرضه شده بود.

2019 COPO Camaro

برخلاف نسخه‌های سابق کوپو، شورولت برای مدل 50 سالگی یک پکیج تزیینی پیشرانه (Engine Appearance Package) تدارک دیده که در آن بلوک پیشرانه به رنگ نارنجی درآمده، سوپاپ‌ها به روکش کرومی مزین شده و منیفولدهای ورودی نیز مشکی است.

در قسمت پیشرانه، شورولت همان سه گزینه سابقش را به مشتریان پیشنهاد می‌دهد؛ ضعیف‌ترین مدل مجهز به پیشرانه 302 اینچ مکعبی (یا 4.9 لیتری) است. دومین مدل از سری LSX و مدل 350 اینچ مکعبی (یا 5.7 لیتری) است که برای اولین‌بار با سوپرشارژ 2.65 لیتری مگنسون (Magnuson) همراه شده. سومین و قوی‌ترین پیشرانه نیز از مدل 427 اینچ مکعبی (یا 7 لیتری) بوده که بازهم از خانواده سری LSX شورولت محسوب می‌شود.

از آنجایی که با یک مدل مسابقه‌ای سروکار داریم، شورولت، قیمت و مشخصات فنی این خودرو را فقط به مشتریان قطعی‌اش اعلام می‌کند اما جهت یادآوری بد نیست بدانید که قیمت پایه‌ای مدل‌های 2015 کوپو از 95 هزار دلار شروع می‌شد که تقریبا سه‌برابر قیمت نسخه استانداردش بود! مدل 50 سالگی کوپو به یاد مدل 69 میلادی، تنها در 69 دستگاه فروخته می‌شود.

نسخه دوم: اولین کوپو با قلب برقی

تسلا نخستین خودروسازی بود که نشان داد خودروهای برقی، می‌توانند حرف‌های زیادی در شتاب و حتی در درگ‌های 400 متری داشته باشند. همانطور که مسابقات فرمول E در جریان است، شورولت نیز از همین حالا برای مسابقات درگ خودروهای برقی آماده شده. نمایشگاه امسال سما، برای نخستین‌بار شاهد حضور دو مدل مختلف از کامارو کوپوست. علاوه‌بر نسخه 50 سالگی، شورولت برای اولین‌بار مدل تمام برقی این خودرو را هم ساخته و نامش را eCOPO گذاشته‌ است.

شورولت برای eCOPO پیشرانه 8 سیلندر بنزینی‌اش را با دو موتور الکتریکی ساخت بورگ‌وارنر (BorgWraner) جایگزین کرده که هر کدامشان می‌تواند 407 نیوتن‌متر گشتاور را با جعبه‌دنده Turbo400 به چرخ‌ها منتقل کنند. 

2019 eCOPO Camaro Concept

پکیج باتری‌های این کامارو در صندوقش جاسازی شده. این پکیج از چهار ماژول باتری 200 ولت تشکیل شده که هرکدام‌شان 79 کیلوگرم وزن دارد. شورولت همچنین برای کاهش صدمات وارده به پکیج باتری‌ها (در صورت تصادف احتمالی) رول‌بار بدنه کوپو را در قسمت عقب، تغییر داده است. 

eCOPO با مجموع قدرتی بیش از 700 اسب بخار و گشتاوری فراتر از 814 نیوتن متر، می‌تواند یک‌چهارم مایل (تقریبا 400 متر) را در حدود 9 ثانیه طی کند. شورولت این درگستر برقی را به‌عنوان خودرویی کانسپت معرفی کرده و فعلا نیز برنامه‌ای برای عرضه آن به بازار ندارد.

دیدگاه کاربران